"בית הקלפים": הדו"ח שה-FBI ירצה לשכוח

המבקר הכללי של משרד המשפטים פרסם סקירה ארוכה ומפורטת על התנהלות ה-FBI בפרשת "הקשר הרוסי". במוסקבה יושבים עתה אנשי מודיעין ומתגלגלים מצחוק

 

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין. צילום (ארכיון): AP

הסדרה "בית הקלפים", עונה ראשונה - "הקשר הרוסי", מתחילה את פרקי הסיכום שלה. העוקבים אחר הסדרה צריכים להיות בעלי זיכרון ארוך, לשמור על רצף, להתעלות מעל פרטים ולראות את הכיוון הכללי אליו היא מוליכה. ברוח זו נכתב המאמר (בניסיון החמישי להציג את הדברים בקונטקסט ובבהירות הראויים).

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המבקר הכללי של משרד המשפטים החל את עונת דו"חות המסכמים ופרסם סקירה ארוכה ומפורטת על התנהלות ה-FBI, בעת שפתח ביולי 2016 את החקירה נגד טראמפ וצוותו. סה"כ, מעל ארבע מאות עמודים של עדויות, מסמכים ותמלילי שיחות. המבקר קבע כי הסיבות לפתיחת החקירה היו סבירות וכי הוא לא מצא הטיות פוליטיות.

ראש ה-FBI באותה העת, ג'יימס קומי, מיהר לטעון כי הוסרה עננה כבדה שרבצה למעלה משנתיים על הארגון. התקשורת המתנגדת לטראמפ מיהרה להצהיר אף היא כי בכך יש כדי לסתור את הטענות של הנשיא האמריקני על ריגול נגדו.

אולם בסדרה, כמו בסדרה, החגיגה ארכה דקות ספורות, עת הגיעה הודעה חריגה של התובע המשפטי החוקר את כלל הפעילויות של קהילת המודיעין, ולפיה בחקירתו, שעדיין מתנהלת, הוא הגיע למסקנות שונות.  

התמונה המדאיגה על ה-FBI

בסמיכות זמנים, אמר המבקר הכללי עצמו בשימוע בסנאט, כי הדו"ח איננו מזכה את אנשי ה-FBI. ואכן, צלילה אל דפי הדו"ח המפורט מעלה תמונה קשה מאוד מבחינת ארגון ה-FBI , באשר ליושרת מנהלי החקירה, היחסים עם ארגוני מודיעין אחרים, רמה מקצועית של הפעלת סוכנים ושלומיאליות.

המבקר הכללי התמקד באישורי צווי האזנה נגד אחד מאנשי טראמפ ובהם גילה, השמטות, הסתרת   מידע ועיוותו. אלה מהווים מבוא לדו"ח התובע המשפטי שיצביע כנראה, בהתבסס על ההודעה שפרסם, גם על התנהלות פלילית וכוונות זדון.  

ככל שמתעמקים בדו"ח עולה כי חקירת "הקשר הרוסי" נוהלה על ידי צוות של כחמישה אנשים, בראשות סגן ראש ה-FBI אנדריו מקייב. מקייב הודח מתפקידו ב-2018, ובאופן חסר תקדים אילצו אותו לפרוש שלושה ימים לפני מועד זכאותו לגמלאות. הסיבות שניתנו היו מעורפלות אז - "חוסר כנות".

ראש ה-FBI בעת פתיחת החקירה, ג'יימס קומי, נראה על פי הדו"ח, מנותק מקבלת החלטות וחסר השפעה עליהן. החברים הבולטים האחרים היו סגן ראש האגף לריגול נגדי, פיטר סטרוזק, והיועצת המשפטית של סגן ראש ה-FBI, ליזה פייג'. מדובר בשני הבכירים שתכתובת הוואטסאפ שלהם חשפה עוינות כלפי הנשיא וביטויים מפורשים על כוונות לפעול להדחתו, והייתה הזרז לפתיחת סדרת "החוקרים את החוקרים".     

לב הדו"ח – מסמכי סטיל

אולם, הכוכב האמיתי של הדו"ח הוא "מסמכי סטיל". אלה מסמכים מודיעיניים לכאורה, שהוכנו על ידי כריסטופר סטיל, איש ה-MI 6  הבריטי לשעבר. מזמין העבודה היה גלן סימפסון, עיתונאי לשעבר ובעל חברת מודיעין עסקי בהווה. סימפסון ביקש מסטיל להכין חומר על קשרים בין טראמפ לרוסים, אותו תוכל המפלגה הדמוקרטית לנצל במערכת הבחירות.    

המסמכים הוכנו והוחדרו לממשל ולציבור בין יוני 2016 לינואר 2017, בצינורות שונים ובצורה מאוד מתוחכמת ואגרסיבית. התכנון והביצוע בפועל יילמדו בקורסים לניהול מבצעי פייק ניוז. הממסכים נכתבו בהדרגה, ככל שמערכת הבחירות התקדמה. והתאימו/אימתו לכאורה ידיעות אחרות שהתפרסמו באותה העת בתקשורת האמריקנית.

מבחינת ה-FBI  הידיעות במסמך היו בדוקות והיו חלק חשוב באישורי מעקב אחר אנשי טראמפ. סטיל הוגדר בבקשות כמקור מהימן. המסמך החשוב ביותר מבחינת השפעה על דעת הקהל האמריקנית היה תיאור אירוע בבית מלון במוסקבה בו טראמפ צולם בחברת נערות ליווי כשהן משתינות על המיטה. התקשורת האמריקנית כינתה את הסצנה "מקלחת הזהב"(Golden Shower) . סטיל כתב כי הצילומים נמצאים אצל הרוסים, פוטין מודע להם, והם עלולים לשמש לסחיטה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

נחשף: טיל ים-ים של התעשייה האווירית

סוגית החלפת ה"יסעור": היערכות לטיסות הערכה

מערכת הביטחון חשפה תשתית טרור נרחבת באיו"ש

דיווח: כך אפשרה טורקיה לחמאס לפעול משטחה

פרשת המטווחים: הפיקוח נופל בין הכיסאות

צוות ה-FBI נשלח על ידי פיטר סטרוזק לפגוש את סטיל באוקטובר 2016. המבקר הכללי תמה מדוע   הצוות לא תיחקר את סטיל על מקורותיו ואמיתות ידיעותיו. במקום זאת, העביר לו תדרוך מסווג על החקירה הנערכת וביקש לקבל פרטים נוספים. במקביל, סטיל וגלן סימפסון קיימו תדרוכי רקע לתקשורת האמריקנית כדי להשפיע על דעת הקהל נגד המועמד טראמפ, וכמובן שבאותה הזדמנות   עדכנו גם על החקירה בה פתח ה-FBI. בעקבות תדרוכים אלה ניתק ה- FBIקשריו עם סטיל.

קנה מידה למקצועיות ולהטיה של צוות ה-FBI ניתן למצוא בדיוני קהילת המודיעין האמריקנית  לבחינת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב. בדיקה שנערכה בסוף 2016 לבקשת הנשיא אובמה. מקייב, סגן ראש ה-FBI, ביקש להכליל את המידע של סטיל בגוף הסקירה המתוכננת. ה- CIA סירב  בטענה ש"מסמכי סטיל" הם "רכילות אינטרנטית", ולכל היותר אפשר להציגם כנספח בלבד.   

סיבוב פרסה

גילוי מפתיע בדו"ח המבקר הוא כי לאחר הבחירות, בתחילת 2017, נחקרו כמה ממקורותיו של סטיל     על ידי ה-FBI ואלה תיארו את הידיעות שסטיל ערך כמוגזמות ומעוותות. המקור הרוסי לידיעה על "מקלחת הזהב" אמר שהסביר לכריסטופר סטיל כי מדובר ברכילות שקיבל במפגש חברים בבר במוסקבה והייתה בגדר התלוצצות. כריסטופר סטיל ייחס את הידיעה ל"גורם מערבי שהכיר את הנושא".

ידיעות רבות התגלו כלא נכונות, הידיעות הבודדות שאומתו היו ידיעות מהרשת. סטיל עצמו טען, באמצעות עורכי דינו, בתגובה לטיוטת דו"ח המבקר הכללי, כי החומר התקבל בעל פה ממספר מקורות וכי אין לראות בו עובדות או האשמות, אלא הוא היה אמור לשמש נקודת פתיחה לחקירת ה-FBI. הבהרה שכמובן לא נמסרה לאנשי ה-FBI בעת העברת החומר.     

אף כי כבר בינואר 2017 ידעו אנשי ה-FBI כי המידע על חומר מפליל, שיאפשר לרוסים סחיטה של טראמפ, איננו נכון, לא טרחו לעדכן את הנשיא, או את הקונגרס. נבחרים רבים האמינו לכל אורך התקופה, עד להגשת דו"ח מולר, כי בידי פוטין אכן קיימים מנופי סחיטה.     

פרק חסר בדו"ח המבקר הכללי, ואפשר ויופיע במסקנות התובע המשפטי, נוגע להחלטת סגן ראש ה-FBI, אנדריו מקייב, לפתוח בחקירת ריגול נגדי נגד הנשיא במאי 2017. ההחלטה נראית היום תמוהה עוד יותר מבעבר לאור הגילוי כי ה- FBIידע כי המידע איננו נכון.   

הדוב הרוסי מתגלגל מצחוק

לאחר פרסום הדו"ח, ולאחר שלוש שנים של מעקב, ניתן לקבוע כי "הקשר הרוסי" נולד מחיבור בין אנשי FBI שתיעבו את המועמד טראמפ, לבין  חומר שהוכן כתעמולת בחירות על ידי סוכן בריטי ואסטרטג אמריקני. מתוך קריאת העדויות של אנשי צוות החקירה ואחרים ב-FBI ניכר הלחץ שלהם וההבנה שהם היו מעורבים בעסק שיצא מכלל שליטה.

ראש ה-FBI אמר כי יישם את המסקנות האישיות העולות מהדו"ח, אף כי רבים מהאנשים כבר אינם משרתים בארגון. הוא יבחן את התנהלות האנשים שעדיין משרתים בארגון וינקוט בצעדים מתאימים.   

בטבלת המשוטים והמשטים חלו כמה שינויים. ג'יימס קומי זז חזרה לתוך משבצת המשוטים. הוא לא ידע את שהתרחש בדרגים תחתיו, נתן בהם אמון מלא, אשר נמשך גם בימים אלה. הוא נראה   תלוש מהעובדות הנחשפות. סגן ראש ה-FBI, אנדריו מקייב, נתפס עתה כמשטה הראשי. לצידו פעלו פיטר סטרוזק, סגן ראש האגף לריגול הנגדי והיועצת המשפטית שלו. אליהם אפשר לצרף את כריסטופר סטיל ואת גלן סימפסון.

במקום אחד בעולם, במוסקבה, יושבים עתה אנשי מודיעין ומתגלגלים מצחוק. פרק לסדרה קומית רוסית על עלילות ה-FBI.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית