פרשת המטווחים: הפיקוח נופל בין הכיסאות

לאחר הפרסום סביב התפוצצות רובי התבור והמיקרו-תבור במטווחים אזרחיים, בדיקת ישראל דיפנס מעלה כי המשטרה והמשרד לביטחון פנים מגלגלים ביניהם אחריות בנוגע לפיקוח על המתקנים. חקירת הנסיבות נמשכת

 

התבור. צילום: מתוך אתר היצרנית

 

הסאגה סביב התפוצצות רובי התבור והמיקרו-תבור במטווחים ברבי הארץ, המשמשים את המשרד לביטחון פנים, מעלה שאלה לגבי הפיקוח על אותם מטווחים. על השאלה מי אחראי על הפיקוח - אין מענה. למעשה, גם במשרד לביטחון פנים וגם במשטרה מתנערים מאחריות לפיקוח על תקינות כלי הנשק.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במשטרה טוענים שהם לא גורם מפקח על המטווחים ומגלגלים את הכדור למשרד לביטחון פנים. זה טוען, כי האחריות לפיקוח משותפת עם המשטרה, והמשרד אחראי לספק רישיונות לשימוש בנשק לבעל המטווח, אך אינו גורם מפקח על תקינות כלי הנשק. בסופו של יום, הפרשה מגלה כי המשרד לביטחון פנים לא מפקח על תקינות כלי הנשק להם הוא נותן רישיון שימוש.  

הפרשה החלה עם התפוצצות מספר כלי נשק מהסוגים האמורים במספר מטווחים בארץ. מאז החל מסע השמצות הדדי בין המטווחים, לחברת IWI, יצרנית הנשק, וחברת אלביט מערכות, יצרנית התחמושת. התלונות הגיעו לאגף רישוי כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים, שהחליט להפסיק את השימוש בכלי הנשק ובתחמושת האימונים עד לביצוע חקירה בנושא. בינתיים, אנשי מקצוע מטעם IWI הגיעו למטווחים המדוברים ובצעו בדיקות לכלי הנשק מהסוגים האמורים. בבדיקות נמצאו כלי נשק שאינם תקינים בשל אחזקה לקויה והממצאים הועברו למשרד.

בדיקת ישראל דיפנס העלתה כי במטווחים המדוברים אין נוהל תחזוקת כלי נשק סדור הכולל "ספר נשק" לכל מספר סידורי. זה אמור לכלול, כמו ברכב, את כמות הכדורים שנורו לצד הטיפולים השגרתיים שבוצעו כתלות בכמות זו. היצרן מצדו מספק הוראות תחזוקה לנשקים - אלה, כאמור לא יושמו. כך לפי תגובת המשרד לביטחון פנים.

הכתבות הכי נקראות באתר:

חשש לליקוי במטוסים שהסבה התעשייה האווירית

כן, אדוני שר (הביטחון): ההצהרות הריקות של שרי הביטחון

להציל את טהרן: כך תגרור איראן את האזור לעימות

דיווח: זו הסיבה לכישלון ההגנה האווירית הסורית

תחקיר חשף: השקר האמריקני על מלחמת אפגניסטן

נדגיש כי החקירה סביב הנושא טרם הסתיימה ודו"ח מסכם מטעם האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים טרם הופץ. בדיקת הכלים במטווחים עדיין נמשכת ותוצאותיה יועברו למשרד לצורך החלטה על המשך הטיפול באותם נשקים. לאור זאת, טרם ברור מה חלקם של יצרן הנשק והתחמושת בפרשה, אם בכלל, לצד הידיעה כי תחזוקת הנשקים לא בוצעה כראוי.

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "האחריות לאחזקת כלי ירייה וכשירותו חלה על מחזיק הרישיון. האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים בשיתוף משטרת ישראל, מפקח אחר ארגונים חמושים להם הוא מעניק רישיון, ומבצע ביקורות במטווחים, אך לא מפקח אחר הכשירות של כלי הירייה".

"כל הבקרה המבוצעת ע"י האגף בכלל הארגונים, לרבות במטווחים מתועדות, אולם הבקרה והפיקוח על כלי הירייה שבמטווחים לא מפוקחים ברמת תקינות הכלי אלא ברמת הרישיון ובכלל זה תנאי החזקת הנשק, חידושו ונחיצותו בארגון, בלבד", נמסר עוד מהמשרד.  

"לשם וידוא כשירות הכלים, דורש האגף: בבתי מסחר – איש מקצוע מאחזק נשק ותחמושת. במטווחים – מדריכי ירי מקצועיים שמאשרים שימוש בכלי הירייה לאחר שבדקו את הכלי ואישרו את כשירותו ותקינותו טרם השימוש. ארגונים הרוכשים כלי ירייה, נדרשים בתנאי הרישיון לוודא כשירות ותקינות הכלים שברשותם והדבר מתבצע בכל עת בה הכלים מגיעים למטווחים לשם אימונים. בעקבות מס' מקרים של פיצוץ תחמושת במיקרו תבור, ובאישור משטרת ישראל, הוחלט להורות על עצירת האימונים בנשק זה ובתחמושת ששימשה לאימונים בעת התרחשות התקלות לצורך תחקור המקרים", לשון תגובת המשרד לביטחון פנים.  

"מהתחקיר עלה, כי הכשלים נבעו מאחזקה לקויה של הכלים בניגוד להוראות היצרן. לאור ממצאי התחקיר הופצו מספר הנחיות בתיאום עם משטרת ישראל- ליצרן הנשק, יצרן התחמושת ולמטווחים. רק לאחר קבלת ממצאי כלל הבדיקות שהונחו הגורמים הרלוונטיים לבצע, תתקבל החלטה לעניין חזרה לשימוש בתחמושת באימונים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית