איראן מפתחת בניין כוח בלתי מאויש ימי-אווירי

חיל הים האיראני הציג לאחרונה שני כלי טיס בלתי מאוישים בשורותיו. ההצטיידות האיראנית הזו תאפשר לזרוע הים לבנות תמונה ימית רחוקה מקו האופק, ואולי אף לקיים בעתיד פעילות בזירות רחוקות יותר כמו הים התיכון

 

הכלי הבלתי מאויש סימורק

לאחרונה הוצגו שני כלי טיס לא מאוישים חדשים בשירות חילות הים של איראן. כלי הטיס הראשון, המכונה Simorq, הוצג בראשית דצמבר 2019, על ידי מפקד חיל הים הסדיר של איראן, חוסיין חנזאני. כלי הטיס הלא מאויש, הדומה מאד במבנהו לכלי הטיס מדגם Hermes-450 תוצרת אלביט, הינו הדגם למשימות ימיות של הכלי האיראני Shahed-129.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ה-Shahed-129 מבצעי ובשימוש מזה מספר שנים על ידי חיל הים וחיל האוויר של משמרות המהפכה. לכלי הטיס יכולת שהייה באוויר של עד 24 שעות, בטווח פעולה מרבי של 1,500 ק"מ וברום טיסה של 24,000 רגל, והוא הותאם למשימות חיל הים הסדיר האיראני לגילוי כלי שיט רחוק מהחוף האיראני.

כלי הטיס השני שהוצג הינו ה-Pelican-2. זהו כלי טיס לא מאויש בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיים (VTOL) מכלי שיט. כלי הטיס מצויד בארבעה מנועים וחמישה מדחפים ובעל יכולת המראה ונחיתה מסיפון כלי שיט של ספינות חיל הים האיראני. הוא מצויד עוד בסנסורים אופטיים המאפשרים גילוי כלי שיט ביום ובלילה. לא נמסרו פרטים על ביצועי כלי הטיס.

הפליקן 2

ההצטיידות של חיל הים האיראני מצביעה על התפיסה המתגבשת שלה של קרב הים, הכולל לא רק ספינות וצוללות ולחימה בטווחים קרובים אלא גם שימוש רב בכלי טיס לא מאוישים, הטסים בטווח רחוק מהחוף ומכלי השיט. כלים אלה בונים תמונת מטרות ימיות ומעבירים אותה בזמן אמת באמצעות ערוץ תקשורת אל כלי השיט ואל החוף.

יכולת זו הינה יכולת משמעותית מאד לחיל הים האיראני, שכן היא מאפשרת לו מחד שליטה ובקרה על תמונת המטרות בים בטווחים רחוקים ובזמן אמת ומאידך, היא מאפשרת לו שימוש באמצעי הלחימה המודרניים בהם הצטייד לאחרונה, כדוגמת טילי הים-ים מדגם גאהדיר וגאדר לטווחים של 300 ק"מ ו- 500 ק"מ.

מערכות הגילוי המוטסות על גבי כלי הטיס הלא מאוישים מאפשרות למעשה לכלי השיט האיראניים לבנות תמונה ימית רחוק מקו האופק, ובכך לנצל את טווח הטילים המרבי ביעילות. יכולת זו, כמו יכולות אחרות, מצביעות על השינוי התפיסתי האסטרטגי באיראן, הרואה בחיל הים הסדיר שלה זרוע אסטרטגית, הפועלת בטווחים רחוקים מהחוף, ומאפשרת להתמודד מול האיום האמריקני רחוק מהחוף האיראני. כמו כן, לפעול גם באזורים רחוקים דוגמת הים האדום ובעתיד אולי אף בים התיכון.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית