דו"ח: הברחת סמים בצוללות ננס הפכה למגיפה

על פי משמר החופים האמריקני, שהצליח לתפוס בפנים האחרונות עשרות כלי מסוג זה, מזהיר כי ארגוני הסמים משקיעים רבות בפיתוח צוללות ננס. גם איראן וחיזבאללה נמצאים בתמונה

 

צוללת ננס שנתפסה על ידי משמר החופים האמריקני. צילום (ארכיון): AP

משמר החופים האמריקני פרסם מידע, המציג את תופעת השימוש בצוללות ננס להברחת סמים לתוך ארצות הברית על ידי ארגוני הסמים. המידע פורסם לאחר שבאמצע נובמבר 2019 תפסה ספינת משמר החופים כשלוש צוללת-למחצה (Semi-submersible) באוקיינוס הפסיפי, כשהן נושאות יותר משני טונות קוקאין כל אחת.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תפיסת הצוללות המתוארת הייתה רק ימים מספר לפני תפיסתה של צוללת-למחצה אחרת באזור מצרי גיברלטר בספרד. לא ברור האם הצוללת שהתגלתה בקרבת החוף הספרדי שולחה מספינת-אם או שחצתה את האוקיינוס, אך סביר יהיה להניח שלא עשתה זאת בכוחות עצמה.

הצוללות-למחצה הן כלי שיט בעלי פרופיל נמוך, אשר רובם שקועים במים, ורק חלק קטן מגשר הפיקוד מבצבץ מעל פני המים בזמן ההפלגה, ומאפשר את ניהוגה של הצוללת. הפרופיל הנמוך של הצוללת מקשה למעשה על גילויה באמצעות מכ"מ או אמצעים אלקטרו-אופטיים.

בנוסף לצוללות-למחצה, מפעילים ארגוני הסמים גם צוללות ננס (midget submarine). צוללות אלה הן צוללות לכל דבר, הפועלות באופן מלא מתחת למים, אך בניגוד לצוללת רגילה, מופעלת צוללת הננס באמצעות צוות מצומצם (עד 6 אנשים) והיא בעלת יכולות צלילה מוגבלות (בזמן השהייה המרבי מתחת למים ובעומק הצלילה).

עשרות צוללות נתפסו בשנים האחרונות

בשנים האחרונות תפס משמר החופים האמריקני, בסיוע הצי האמריקני וכוחות המכס, צוללות סמים בכמות גדולה יחסית, ועל פי הדיווח של משמר החופים מ-2013 חלה עלייה משמעותית בשימוש שעושים ארגוני הסמים בצוללות ננס ובצוללות-למחצה. כך למשל, ב- 2017 נתפסו 16 צוללות סמים, ב-2018 נתפסו 35 צוללות ועד כתיבת שורות אלו, במהלך 2019 נתפסו 31 צוללות סמים. סביר יהיה להניח כי צוללות רבות אחרות לא נתפסו והגיעו ליעדן בבטחה.

הכתבות הכי נקראות באתר:

"משחקי הכס": כך נערך צה"ל ללחימה בזירה חדשה

מערכת הביטחון ביצעה ניסוי במערכת רקטית

עקב פיצוץ בנשק: הופסקו אימונים ברובי תבור

עסקת ענק כחול-לבן: מערכות מכ"מ נמכרו לחו"ל

דיווח: איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק

ההערכה של משמר החופים האמריקני היא כי במהלך 15 השנים האחרונות נבנו כ-900 צוללות סמים מסוגים שונים, אשר הבריחו יותר מ-10,000 טונות של קוקאין מקולומביה למקסיקו ולארצות הברית. ארגוני הסמים משקיעים רבות בבניית צוללות אלו ובטכנולוגיות שיאפשרו השתקתן ומניעת גילוין על ידי מכ"מי כלי השיט של משמר החופים. טכנולוגיות אלו כוללות למשל חומרים בולעי קרינה וצבעים בולעי קרינה.

בנוסף, צפוי, על פי משמר החופים האמריקני, כי ארגוני הסמים ישקיעו במאמצים רבים לשפר את הנעת כלי השיט על מנת להעלות את כושר הפלגתם, כך שיוכלו לחצות את האוקיינוס ולהעביר סמים לאירופה.

נזכיר כי טכנולוגיות לבניית צוללות ננס מצויות ברוסיה, סין, צפון קוריאה ואף באיראן. איראן מפעילה כ-30 צוללות ננס בשירות חיל הים של משמרות המהפכה. איראן וחיזבאללה, יש עוד לזכור, הן מהגדולות בארגוני הסמים הפועלים באמריקה הלטינית, כך שסביר יהיה להניח כי טכנולוגיות של צוללות איראניות משמשות את ארגוני הפשע באזור להחדרת סמים לארצות הברית ולאירופה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית