האיומים שהובילו את ארה"ב לרכש צוללות ענק

הצי האמריקני ביצע הזמנת ענק של צוללות בהיקף של יותר מ-20 מיליארד דולרים. מה כולל צי הצוללות האמריקניות אליו יצטרפו החדשות, ומה יש בצי הסיני שגורם לאמריקנים לפתוח כך את הכיס? סקירה מיוחדת

 

צוללת אמריקנית. צילום (ארכיון): AP

הצי האמריקני הזמין תשע צוללות תקיפה חדשות מדגם Virginia בעלות של יותר מ- 20 מיליארד דולר. הצוללות החדשות, אשר ייבנו על ידיGeneral Dynamics Electric Boat  ו- Huntington Ingalls, צפויות להחליף בצי את צוללות התקיפה הישנות מדגםLos Angeles, אשר משרתות בצי מזה מספר עשורים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הכלים החדשים יצוידו במערכות חדשות וביכולת אש גדולה יותר, כולל יכולת שיגור מטחי טילי שיוט. אספקת הצוללות צפויה להתחיל ב-2025 ולהמשך עד 2029.

הצי האמריקני מפעיל כ-65 צוללות מדגמים שונים, ביניהן צוללות לירי טילים בליסטיים, אשר נועדו עוד מימי המלחמה הקרה לייצר הרתעה מול הרוסים. בנוסף, ישנן בצי האמריקני צוללות אחרות בעלות יכולות ירי מסיבי של טילי שיוט נגד מטרות ביבשה מדגם Tomahawk  (154 טילים מדגם זה בכל צוללת).

הצי האמריקני מפעיל 35 צוללות מדגם Los Angeles, כאשר תשע מהן, כאמור תוחלפנה על ידי צוללות ה-Virginia. הצוללות מדגם זה הן צוללות גרעיניות, בדחי של כ-8000 טונות ובאורך של כ-115 מטרים. הן מופעלות על ידי צוות של 135 איש, בעלות מהירות מרבית של יותר מ-30 קשר ויכולת צלילה עד לעומק של כ-250 מטרים.

לצוללות החדשות שיירכשו יכולת שיגור של עד 65 טילים וטורפדו מסוגים שונים, ביניהם גם טילים נגד כלי שיט מדגם Harpoon וטילי שיוט מדגםTomahawk , והן מצוידות במערכות גילוי, לוחמה אלקטרונית ואיסוף מודיעין מתקדמות.

יכולת משמעותית נוספת של צוללות אלו, בדומה לצוללות הישנות, היא היכולת להוביל ולשגר מתוכה לוחמים לביצוע פעולות קומנדו בים וביבשה.

החשש האמריקני: מגוון זירות פעילות

ההצטיידות האמריקנית והחלפת הצוללות הישנות, אינה רק פועל יוצא של התיישנותן, אלא גם חלק אינטגרלי מתוכנית כוללת לחיזוק הצי האמריקני, הנדרש להתמודד במספר חזיתות בו זמנית.

מחד, הצי הרוסי ההולך ובונה כוחו בים השחור, במזרח התיכון ובים הבלטי, עם פיתוח ורכש ספינות שטח ויכולות לחימה מתקדמות ובאמצעות צוללות חדשות. מאידך, נדרש הצי האמריקני להתמודד עם האיומים במפרץ הפרסי ובים הערבי, אך בעיקר בים סין הדרומי מול היריב הסיני, ההולך ומתעצם בקנה מידה רחב מאוד.

הכתבות הכי נקראות באתר:

על גורדי שחקים בניו יורק: התוכנית למלחמה אורבנית

לראשונה: צו מנהלי בינ"ל נגד פעיל טרור בחו"ל

גוף ביון ישראלי בוחן שיטה ליישום מעקב ברשת מוצפנת

מסווג ביותר: משרד הבריאות מקים מאגר מידע גנטי

דיווח: רוסיה, סין ואיראן יערכו "משחק מלחמה" ימי

הצי הסיני מהווה איום משמעותי מול הצי האמריקני והוא מפעיל מאות כלי שיט מלחמתיים (כ-380 כלי שיט מדגמים ומסוגים שונים), וכ-75 צוללות מדגמים שונים. מעבר לכך, מפעיל הצי הסיני בקו הפעולה הראשון מול האמריקנים כוחות א-סימטריים, כגון מיליציות דייגים אזרחיות, הפועלות באמצעות אלפי סירות, ומונעות מהצי האמריקני לתמרן לתוך השטח הסיני ואף לפעול ממנו.

האיום סיני, התפיסה סובייטית

אסטרטגיית הלחימה הסינית, השואבת מקורותיה מהתפיסה הסובייטית, בדומה אגב לתפיסת הלחימה האיראנית בים, ומכונה בספרות Anti-Access/Area-Denial (או Non-Contact warfare במונחים הסיניים), מבוססת על שכבות הגנה. מטרת השכבה הראשונה היא למנוע מהיריב לתמרן לתוך האזור הימי הסיני (בעיקר באמצעות המליציות האזרחיות, הטילים הבליסטיים וטילי שיוט נגד כלי שיט לטווחים ארוכים), השכבה השנייה מנסה למנוע מהיריב להפעיל את מערכות הנשק שלו בצורה אפקטיבית, במידה והצליח לתמרן לתוך השטח הימי הסיני.

צוללת גרעינית סינית. צילום: AP

על מנת להתמודד עם הצי הסיני, יכולותיו ושיטות הפעולה שלו, מפתח הצי האמריקני בשנים האחרונות דוקטרינת לחימה כוללת, המכונה Off-set strategy, שמטרתה מניעת יכולת הפעולה של הכוחות הסיניים בים מחד, ומאידך, נועדה לאפשר יכולת פעולה של כלי השיט של הצי האמריקני.

רכש הצוללות החדשות, בעלות יכולות התקיפה המשופרות וארוכות הטווח, הינו נדבך נוסף בבניין הכוח הימי האמריקני, שנועד להתמודד מול האיום הסיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית