צה"ל: "הטענה לזיוף נתוני הגיוס אינה נכונה"

הצבא התייחס לפרסום ב"כאן", לפיו הצבא זייף במכוון את מספרי הגיוס כדי להשתיק ביקורת. על פי צה"ל, התגלו פערים בנתונים שנבדקו בעבר, "אך הם אינם נובעים מכוונה מערכתית להטעות אותם". הרמטכ"ל מינה ועדת בדיקה

 

למצולם אין כל קשר לכתבה. צילום (ארכיון): AP

בצה"ל התייחסו היום (ד') לדיווח בתאגיד השידור "כאן", לפיו הצבא זייף בכוונה נתונים אודות גיוס חרדים לשורותיו. בעקבות הפרסום, יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, ח"כ והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') גבי אשכנזי החליט לקיים דיון בנושא נתוני גיוס החרדים לצה"ל. לדיון יוזמנו נציגי צה"ל ומשרד הביטחון.

על פי הדיווח, במשך שנים צה"ל זייף בכוונה תחילה והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא. "בצבא שיקרו לכל הגורמים הממשלתיים: לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון - כדי לעמוד ביעדי הגיוס. נחשף כי מספר המתגייסים הוכפל ואף שולש. בשנת 2017 דיווח צה"ל על כך שגויסו 3,070 חיילים חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. בצבא הוסיפו לרשימות המתגייסים החרדים גם כאלה שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים כלל", נטען בפרסום של תאגיד "כאן".

"בשנים 2013-2018 פעל בצה"ל מדור לגיוס חרדים בראשות רב סרן, והיה לחץ לגייס חרדים בעקבות חוק טל. על פי הפרסום, המדור זייף את מספר החיילים החרדים שמתגייסים כדי להשתיק את הביקורות. בשנת 2011 היו 600 מתגייסים אך בצבא דיווחו על 1,200 חרדים שהתגייסו ובכל שנה הגדילו את המספרים ודיווחו על עליה", נכתב עוד בפרסום.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"הטענה כי זויפו נתוני גיוס החרדים - אינה נכונה", הדגישו בצה"ל. בצבא טוענים כי במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב.

"במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי", נמסר מדובר צה"ל.

הכתבות הכי נקראות באתר:

על גורדי שחקים בניו יורק: התוכנית למלחמה אורבנית

לראשונה: צו מנהלי בינ"ל נגד פעיל טרור בחו"ל

גוף ביון ישראלי בוחן שיטה ליישום מעקב ברשת מוצפנת

מסווג ביותר: משרד הבריאות מקים מאגר מידע גנטי

דיווח: רוסיה, סין ואיראן יערכו "משחק מלחמה" ימי

"מבדיקה ראשונית", טוענים בצה"ל, "עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו".

הרמטכ״ל מינה את אלוף (מיל׳) רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018). "צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף (מיל׳) רוני נומה", נסמר עוד מדובר צה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית