"הקשר האוקראיני": האם המודיעין האמריקני הכה שנית?

אחרי פרשיית "הקשר הרוסי", הגיעה לעולם גם הפרשייה במרכזה עומדים טראמפ ונשיא אוקראינה, שהביאה לפתיחת הליכי הדחה של הנשיא האמריקני. ייתכן ופרשייה זו תביא בסופו של דבר למסקנה כי קהילת המודיעין בארה"ב קשרה קשר נגד הנשיא. פרק נוסף של "בית הקלפים"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צילום (ארכיון): AP

חובבי הז'אנר של "בית הקלפים" יודעים כי הסיפור האמיתי מתגלה באיחור והוא הרבה יותר ארצי ופשוט, וכי המזימות הגדולות הן צל גדול של תככים קטנים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מרגע הבחרו לנשיא עומד דונלד טראמפ בפני ניסיונות להדיחו. במשך שנתיים הייתה זו פרשית הקשר הרוסי שהסתיימה בקול ענות חלושה ונחתמה בדו"ח התובע המיוחד מולר. המסמך אכזב את אלה שרצו להסתייע בו להתנעת הליכי הדחה. מיד לאחר מכן הפציעה   הפרשה האוקראינית, שבמוקד שלה שיחת טלפון בין הנשיא טראמפ לנשיא אוקראינה החדש, שנערכה ב-25 ביולי 2019, יום לאחר השימוע המאכזב של התובע המיוחד.

ככל שחולפים הימים ומצטברות הידיעות, הולך ומתבהר הדמיון בין שתי הפרשיות. בשתיהן תופסים אנשי קהילת המודיעין האמריקנית מקום מרכזי. בפרשיה הראשונה נתלו אנשי ה-FBI וה-CIA , במסמך מודיעיני מפוקפק, שהוכן במימון תומכי המפלגה הדמוקרטית, כדי להריץ מבצעי מעקב והפללה נגד הנשיא ואנשיו.

בפרשיה השנייה תפסו את מקומם אנשי המועצה לביטחון לאומי שליד הבית הלבן. אישCIA , שהיה חבר במועצה לביטחון לאומי עד מחצית 2017, ניצל את מנגנון "המלשין" של קהילת המודיעין האמריקנית והעביר למבקר הכללי מסמך בו טען כי הנשיא התנה המשך סיוע צבאי לאוקראינה בפתיחת חקירת שחיתות נגד חברה אוקראינית. בחברה המדוברת שימש בנו של ג'ו ביידן, סגנו של הנשיא אובמה לשעבר, חבר דירקטוריון. ההתניה היא ניצול תקציבי  הביטחון לטובת מערכת הבחירות הפנימית בארה"ב. הוא טען כי קיבל את החומר מאנשים ששמעו את השיחה.    

ועדת המודיעין של בית הנבחרים, בראשה עומד אדם שיף הדמוקרט, יריב מושבע של הנשיא טראמפ, פתחה מיד בסדרת שימועים חסויה, ולאחריה סדרת שימועים פומבית כדי לאסוף חומר לקראת החלטה על פתיחת הליכי הדחה נגד הנשיא.  

המקורות והדיונים העלומים העצימו את ממדי הפרשה ואת חומרתה, והפכו מוקד עיסוק  בתקשורת ובדעת הקהל בחודשים האחרונים. כמו בפרשיה הראשונה, מתחילים להיחשף  בהדרגה הסיפורים האמתיים שמאחורי האירועים.

בעקבות ידיעות כי "המקור" היה בקשר עם צוותו של שיף, פרסם אותו גורם כי הקשר היה ביוזמתו, וכי פנה לקבל הכוונה איך וכיצד להגיש את תלונתו. את הפרטים האלה הוא לא ציין בטופס התלונה המובנה שהגיש אף כי יש סעיף כזה.    

הכתבות הכי נקראות באתר:

על גורדי שחקים בניו יורק: התוכנית למלחמה אורבנית

לראשונה: צו מנהלי בינ"ל נגד פעיל טרור בחו"ל

גוף ביון ישראלי בוחן שיטה ליישום מעקב ברשת מוצפנת

מסווג ביותר: משרד הבריאות מקים מאגר מידע גנטי

דיווח: רוסיה, סין ואיראן יערכו "משחק מלחמה" ימי

אדם שיף הכחיש תחילה כי היה בקשר עם "המקור", אולם במהרה נאלץ להודות כי אכן ידע על הפניה לאנשיו, אך המשיך לטעון כי איננו מכיר את "המקור". ה"וושינגטון פוסט" זיכה אותו על כך בארבעה כוכבי פינוקיו.

זמן לא רב לאחר מכן הסתבר כי מדובר בקשר עמוק יותר. "המקור" איש ה-CIA, דמוקרט מוצהר ולפי דיווחי מכרים שונא טראמפ. בתפקידו הנוכחי ב-CIA ממשיך להיות בקשרים עם אנשי המועצה לביטחון לאומי. חברו של "המקור", איש המועצה הלאומית לביטחון, הצטרף  לצוותו של אדם שיף במקביל לפנייתו של האחרון לקבל הכוונה על הגשת התלונה.   

הקצין השלישי, המשלים את השלישיה הזו, הוא סא"ל במועצה לביטחון לאומי, יליד אוקראינה, דובר רוסית ואוקראינית. במהלך השימועים בוועדת המודיעין הפנו נבחרים רפובליקנים אצבע מאשימה אליו כמקור לפרטי השיחה.

ספוילר קטן וקצת משעשע, שיעלה בהמשך השימועים - הקצין יישאל, שוב, מדוע הציעו לו האוקראינים שלוש פעמים להיות שר ההגנה של אוקראינה. המשולש הזה יהיה אחד ממוקדי השימוע שיחל השבוע בוועדת המשפט של בית הנבחרים.

על פי הניסיון שנצבר אצל כל עוקב אחר הסדרה, אפשר להעלות השערה, שוודאי תיבדק לפיה נבחר/ים דמוקרטיים עודדו מקורבים להם מאנשי המועצה לביטחון לאומי למצוא חומר, כל חומר שיוכלו, להפליל באמצעותו את הנשיא. וכך נולדה השלישיה העומדת מאחורי הפרשיה האוקראינית.

האם הנבחרים הדמוקרטיים יסתכנו בחשיפות נוספות של שורשי הפרשיה האוקראינית ויעזו להוביל את התהליך לסנאט? שם התהליך הוא משפטי, חושפני ומנטרל את היתרון המספרי ממנו הם נהנים בבית הנבחרים.

בפרקים הבאים של בית הקלפים" נראה איחוד בין שתי הפרשיות. במקביל לשימועים ולמידע נוסף שיתגלה כנראה על הקשר האוקראיני, יחלו להתפרסם תוצאות עבודת "החוקרים את החוקרים" של הפרשיה הרוסית.

החקירה הראשונה תדון בקבלת ההחלטות ב-FBI , ותתייחס לשאלה האם אכן המידע הצדיק פתיחת חקירה נגד הנשיא ואנשיו. בהמשך תתפרסם עבודה נוספת ובה תהיה התייחסות גם לשיטות איסוף ולתרגילי הפללה שבוצעו נגד הנשיא ואנשיו.

יש למה לצפות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית