עדויות מאיראן: משמרות המהפכה טבחו במפגינים

תחקיר שפורסם בארה"ב חשף את ממדי ההרג באיראן. על פי הפרסום, ב-3 ימים נהרגו באזור אחד בין 40 ל-130. בין היתר, תואר מקרה בו אנשי משמרות המהפכה ירו למוות בעשרות מפגינים לא חמושים. "הם לקחו את הגופות ונסעו"

 

תחנת דלק שעלתה באש במסגרת ההפגנות באיראן. צילום: AP

תחקיר שביצע הניו יורק טיימס חושף את הדרך האלימה שבה נקטה איראן נגד אזרחיה בהפגנות שפרצו לאחרונה עקב מחירי הדלק במדינה. על פי התחקיר, שמתבסס על שיחות עם אזרחים וגורמים בקרב מארגני ההפגנות, משמרות המהפכה ביצעו טבח של ממש במפגינים. במקרים מסוימים, הכוחות החמושים ירו למוות בעשרות מפגינים. על פי דיווחים שונים, כמות ההרוגים במדינה עומדת על לפחות 180 ועוד מאות פצועים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

המחאה החלה באיראן לפני כשבועיים על רקע, כאמור, העלייה הגבוהה במחירי הדלק. תוך 72 שעות מפגינים זועמים בערים גדולות וקטנות יצאו לרחובות וקראו קריאות נגד המדטר בטהרן. במקומות רבים הגיבו כוחות הביטחון בפתיחה באש על מפגינים בלתי חמושים, ברובם צעירים. על פי עדויות גורמים ששוחחו עם הניו יורק טיימס, בעיר מחשאהר בלבד, בדרום-מערב המדינה, אנשי משמרות המהפכה הרגו בתקרית אחת 40 עד 100 מפגינים, לאחר שאלה ניסו להימלט מהם לשדה בניסיון למצוא מקלט.

על פי ארגוני זכויות אדם, נהרגו בתקופה של ארבעה ימים בין 180 ל -450 איש, ואולי אף יותר. עוד נטען כי לפחות 2,000 נפצעו ו -7,000 נעצרו, בתוכם גורמי אופוזיציה ועיתונאים מקומיים.

"רק כעת", נכתב בניו יורק טיימס, כמעט שבועיים לאחר שהמחאות פרצו, והוסתרו ברובן בגלל כיבוי רשת האינטרנט במדינה, מתפרסמים פרטים על היקף ההרג. האלימות החמורה ביותר, על פי העדויות שהגיעו לניו יורק טיימס, התרחשה בעיר מחשאהר ובפרבריה, שם מתגוררת אוכלוסייה של 120,000 איש, שידועה בהתנגדותה למשטר".

העיתון האמריקני ראיין שישה מתושבי העיר, בהם מנהיג המחאה, עיתונאים ואנשי רפואה. "כל אחד מהם סיפק דיווחים דומים על האופן בו אנשי משמרות המהפכה פעלו בעיר שבדרום מערב המדינה ב-18 בנובמבר, כדי לדכא את ההפגנות. כולם דיברו באנונימיות מחשש לנקמה מצד משמרות המהפכה", נכתב בניו יורק טיימס.

לקחו את ההרוגים במשאית ונעלמו

"כוחות הביטחון המקומיים ושוטרים ניסו לפזר את ההמון ולפתוח את הכבישים, אך לא הצליחו, כך העידו הגורמים. עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון פרצו בין מוצאי שבת ליום שבו הגיעו לאזור אנשי משמרות המהפכה. כאשר אנשי המשמרות הגיעו אזור לכניסה הם ירו מיד על עשרות גברים שחסמו את הצומת והרגו כמה במקום. התושבים אמרו כי המפגינים האחרים ברחו לעבר שדה סמוך, וכי אחד מהם, ככל הנראה חמוש ברובה ירה בחזרה. השומרים כיתרו את הגברים מיד והגיבו בירי מקלעים, שבמהלכו הרגו עד 100 איש", כך על פי עדויות שפורסמו בעיתון האמריקני. וכאן מגיע חלק לא פחות מזעזע בעדויות.

"השומרים ערמו את ההרוגים על גבי משאית ונסעו מהאזור", העידו בפני הניו יורק טיימס תושבי המקום. "אחד התושבים שסייע לארגן את ההפגנות שחסמו את הכבישים, אמר כי הוא היה במרחק של פחות מקילומטר מהירי ההמוני וכי חברו הטוב ובן דודו היו בין ההרוגים. לדבריו, שניהם נורו בחזה וגופותיהם הוחזרו למשפחות כעבור חמישה ימים, רק לאחר שחתמו על ניירת במסגרתה הבטיחו שלא לקיים לוויות או טקסי זיכרון, ולא לתת ראיונות לתקשורת.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית