המלחמה על טווח תדרי ה-700 מגה הרץ

הגיגה הראשון של הספקטרום נחשב לאפקטיבי ביותר ליישום שתי מטרות - התפשטות גלים וחדירה למבנים. בהיבט הכלכלי, רצועת ה-700 מגה הרץ מאפשרת לחברת הסלולר להתקין פחות תאים סלולריים במתחם אורבני נתון

bigstockphoto

במסגרת מכרז משרד התקשורת לתדרי דור 5 ישנה 'מלחמה' בין ספקיות הסלולר על טווח תדרי ה-700 מגה הרץ בגיגה הראשון. מדוע? ובכן, הסיבה לכך טמונה בצורה בה עובדות רשתות הסלולר. הגיגה הראשון של הספקטרום נחשב לאפקטיבי ביותר ליישום שתי מטרות - התפשטות גלים וחדירה למבנים. למעשה, בכל עיר נתונה בישראל, אם לא יהיו גלים בתדרים נמוכים, מעל ל30 אחוזים מהתושבים לא יקבלו שירות סלולרי.

הגלים בתדרים הגבוהים של הספקטרום מיועדים לאספקת רוחב פס גדול בטווחים קצרים, ואינם חודרים מבנים. מכאן, שהתדרים הנמוכים בספקטרום משמשים את חברת הסלולר להתחברות ויצירת שיחת טלפון בתוך המבנה, ועליהם מלבישים תדרים גבוהים לצורך אספקת תקשורת נתונים בקצבים גדולים. בהיבט הכלכלי, רצועת ה-700 מגה הרץ מאפשרת לחברת הסלולר להתקין פחות תאים סלולריים במתחם אורבני נתון.

המלחמה על תדרי ה-700 מגה הרץ הגיעה לתקשורת עם פרסום בכלכליסט אודות דחייה של מכרז התדרים לדור 5. "שש חברות תקשורת יכולות לגשת למכרז, במבנה של שלוש קבוצות, על פי חלוקת הרשת הקיימת כיום: סלקום יחד עם גולן טלקום ו־we4G, פרטנר עם HOT מובייל ופלאפון לבדה.  החברות הודיעו למשרד התקשורת כי אין בכוונתן לגשת למכרז בתנאים הנוכחיים והמשרד נתן להן ארכה של שבועיים נוספים, זו הפעם השלישית בתוך ארבעה חודשים", כותבים בפרסום.

עם זאת, מקורות של ישראל דיפנס מוסרים כי הדחייה היא בשל החלפת דירקטוריון בחברת פרטנר, ולכן החברות קיבלו דחייה של שבועיים בהצגת ההסכמים המשותפים. כאמור, טענה נוספת מצד החברות הייתה סביב רצועת ה-700 מגה הרץ. החברות רוצות שהמשרד יחלק את העוגה שווה בשווה, עם רצועה של 10 מגה לכל מתמודדת. זאת, כדי שאף חברה לא תוכל לרכוש פרוסה גדולה יותר מרצועה זו ולהשאיר חברות אחרות לפני שוקת שבורה.

אזכיר כי בעוד בארה"ב חולקה גם רצועת ה-600 מגה הרץ בגיגה הראשון, באירופה טרם, וישראל כפופה לאזור 1 האירופאי בITU-R. לכן הפתיחה של רצועת ה600 לא נראית עדיין באופק, והמפעילים בארץ צריכים להסתדר עם ה-700.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית