השינוי הארגוני הצליח: התעשייה האווירית עוברת לרווח

השינויים המבניים שבוצעו בתעשייה האווירית בתחילת השנה מביאים תוצאות. על פי הדו"ח הכספי לרבעון השלישי של החברה, ישנו שיפור במגוון מרכיבים פיננסיים

 

יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר. צילום: חיים צח - לע"מ

 

השינוי הארגוני שביצעו הראל לוקר ונמרוד שפר בתחילת השנה בתעשייה האווירית נושא פירות בדו"ח הרבעוני שפורסם היום (ה'). הדו"ח חושף שיפור במגוון מרכיבים פיננסיים, ביניהם מכירות, רווח גולמי, רווח תפעולי ורווח נקי. "כחלק מיישום איחוד החטיבות תחת חטיבת תעופה כאמור לעיל, החל מיום 1 בינואר 2019, מבנה פעילותה העסקית של החברה כולל את החטיבות כדלקמן: חטיבת מערכות טילים וחלל; חטיבת כלי טיס צבאיים; חטיבת אלקטרוניקה צבאית (אלתא) וחטיבת תעופה", כותבים בדו"ח. למרות מדדים אלה, ראוי לשים לב לקיטון באמצעים הנזילים ובגידול שלילי בתזרים המזומנים בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

"תוצאות הרבעון ממשיכות את המגמה החיובית של שיפור בביצועי החברה. אני רואה בכך תוצאה של יישום האסטרטגיה החדשה של החברה המתמקדת בכניסה לשווקים חדשים, שיפור המודל התפעולי ומיקוד במנועי הצמיחה. התעשייה האווירית תמשיך במאמצי השיווק והמכירה המוגברים לצד התייעלות תפעולית, תוך שמירה על המשך השקעות במחקר ופיתוח עצמי שיניבו פיתוח טכנולוגיות חדשניות על ידי ההון האנושי המצוין שיש לה, ובכך תמשיך החברה להוביל את שוק התעשיות הביטחוניות בישראל ולהיות אחת היצואניות הגדולות במשק", אמר נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מתוך כלל החטיבות, חטיבת כלי טייס צבאיים ממשיכה להציג קיטון בהכנסות. לעומת זאת, אלתא וטילים וחלל (בעיקר הטילים) ממשיכות להראות צמיחה. חטיבת התעופה נמצאת בסטגנציה. שלוש החטיבות - אלתא, טילים וחלל ותעופה אחראיות למרבית הכנסות החברה. בחישוב הרווח הגולמי, חטיבת הטילים וחלל ואלתא מציגות את הרווחים הגדולים ביותר. 

הדו"ח חושף עוד כי החברה עברה לרווחיות ביחס לרבעון אשתקד. "הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2019 הסתכם בסך של כ-32 מיליון דולר (כ-3.1% מהמכירות) בהשוואה להפסד נקי בסך של כ-21 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד", כותבים בדו"ח. שיפור ניכר גם ברווח התפעולי ברבעון השלישי של שנת 2019, שהסתכם בסך של כ-42 מיליון דולר (כ-4.1% מהמכירות) בהשוואה להפסד תפעולי בסך של כ-19 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

קיטון בייצוא לטובת ישראל

נתון נוסף שראוי לתשומת לב הוא ירידה של שלושה אחוזים בייצוא ברבעון זה לטובת מכירה ללקוחות בישראל. עם זאת, בהסתכלות של תשעה חודשים אין הבדל בין התקופות. מכאן, שצריך להמתין לדו"חות נוספים בעתיד לראות אם מדובר במגמה. בהיבט חלוקה גיאוגרפית, אסיה ממשיכה להיות השוק המרכזי של החברה (בעיקר הודו), כאשר שוק צפון אמריקה וישראל במקום השני, אירופה במקום השלישי. דרום אמריקה, אפריקה ואוסטרליה מציגות הכנסות שוליות לחברה. 

לצד השיפור במדדי הרווח, החברה רשמה תזרים פעילות שלילי ברבעון כהמשך למגמה שנתית. תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת ברבעון הגיע לכ-245 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי של כ-56 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה בסך של כ-189 מיליון דולר. חלק כתוצאה מעיכוב בתשלום של לקוח מרכזי. "העיכוב אינו מהווה סיכון לעמידה בהתחייבויותיה ובתכניותיה העתידיות של החברה", כותבים בדו"ח. אם בוחנים את תשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת אשתקד, ישנה ירידה של כחצי מיליארד שקלים בתזרים המזומנים השוטף.

החברה גם הקטינה משמעותית את ההיקף הכולל של האמצעים הנזילים (מזומנים ושווי מזומנים ונכסים פיננסיים לזמן קצר)  בתשעת החודשים הראשונים של השנה. זאת, ככל הנראה לצורך מימון ההתייעלות. מהון נזיל של 1.479 מיליוני דולרים, ל-944 מיליוני דולרים - קיטון של 485 מיליוני דולרים בהון הנזיל. "למרות נתונים אלה, דירקטוריון החברה הגיע למסקנה כי אין לחברה בעיית נזילות", נכתב בדו"ח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית