חברות טלקו מבוססות לוויין בישראל? משרד התקשורת לא יתנגד

חברות שונות ברחבי העולם מתכננות לשגר לוייני תקשורת במסלול נמוך שיאפשרו פס רחב מהחלל. עד כמה זה קרוב לקרות בישראל? מקורות של ישראל דיפנס מגלים כי משרד התקשורת לא שולל להכניס לשוק חברות טלקו שיספקו את השירות בעתיד

 
חברות טלקו מבוססות לוויין בישראל? משרד התקשורת לא יתנגד

אילוסטרציה: Bigstock

מאמצי משרד התקשורת להכין את תשתיות התקשוב של המשק הישראלי לעשור הקרוב, כוללים קידום רשתות דור 5, סיבים אופטיים וגלים מילימטריים. על אף מאמצים אלה, תחום אחד נשאר תחת סימן שאלה - חברות טלקו המספקות אינטרנט רחב פס על בסיס לוויינים. מדוע זה חשוב? מכיוון שחברות כמו Starlink (החברה של אילון מאסק), OneWeb, Telesat ואחרות משגרות או מתכננות לשגר קונסטלציות לווייני תקשורת במסלול נמוך, שיאפשרו פס רחב מהחלל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בעוד טרם ברור מה בדיוק יהיה המודל העסקי של חברות אלו, אלון מאסק כבר טוען שהלוויינים שלו מספקים רוחב פס של 650 Mbps לאתר החברה ברדמונד. החברה משתתפת בניסוי של חיל האוויר האמריקני לאספקת רוחב פס למטוסים.  הלוויינים של Starlink אמורים לעבוד באותה תצורה של לוויין תקשורת במסלול גבוה (גאוסטציונרי) הנמצא בנקודה מסוימת ומשדר לתחנת קרקע. ההבדל הוא בגובה הלוויין. במסלול נמוך, הלוויין יכול להגיע להספק יותר גבוה ולכן רוחב הפס גדול. בניסוי שנערך לאחרונה על ידי חברת גילת הישראלית יחד עם Telesat, הגיע רוחב הפס ל-1.2 Gbps.

בהנחה וחברות אלו ימצאו מודלים עסקיים שיאפשרו להם לספק אינטרנט לגופים פרטיים או עסקיים, הן יוכלו להציע שירותים ללקוחות בישראל. תצורה אחת היא צלחות דו-כיווניות וחיבור למודם בבית. תצורה נוספת היא באמצעות ספק תקשורת מקומי שיבנה תחנה קרקעית וסיבים לבתים או מרכזי עסקים. מודל נוסף הוא העברת רוחב הפס מהתחנה הקרקעית לתשתית אנטנות סלולריות קיימת על מנת לספק אינטרנט לטלפונים סלולריים.

לעמוד בתנאים הביטחוניים והכלכליים

כאמור, על פי המקורות של ישראל דיפנס, במשרד התקשורת לא שוללים על הסף חברות טלקו מבוססות לוויינים. "חברה שתגיש בקשה לרישיון מפעיל ותעמוד בכל התנאים הביטחוניים והכלכליים, תזכה להתייחסות עניינית", אומרים המקורות. מדובר בהחלטה ליברלית באופן יחסי של משרד הדורש כעת מחברות טלקו ישראליות השקעה בפריסת סיבים ותשתיות דור 5.

בשל דרישה זו, פלוני יכול להניח כי המשרד ירצה להגן על חברות מקומיות קיימות עד שאלו יחזירו את ההשקעה. חברה כמו Starlink לדוגמא נמצאת בשליטת אילון מאסק, איש עסקים עם כיס עמוק, שיכול להתחרות בקלות בחברות טלקו מקומיות (בהנחה וימצא את שוק התקשורת הישראלי אטרקטיבי). 

האפשרות לספק אינטרנט לבתים או עסקים בישראל על בסיס לווייני תקשורת פותחת הזדמנות גם לחברת חלל תקשורת, שעוסקת בימים אלה בשאלת "דרכינו לאן". החברה נמצאת בחובות גדולים, ופועלת בשוק עסקי תחרותי מאוד עם שולי רווח קטנים, כאשר הפיכתה לחברת טלקו יכולה לפתוח ערוצי הכנסה חדשים. אומנם חלל תקשורת מספקת תקשורת לחברת יס (כ-600 אלפי צלחות בישראל), אך פעילות זו מבוצעת באמצעות צלחות חד-כיווניות (ערוץ הורדה בלבד) ולכן אינה מתאימה לאספקת אינטרנט. אם וכאשר תרצה החברה לשנות כיוון, היא תידרש לתשתית דו-כיוונית או שיתוף פעולה עם יזם ישראלי שיספק את התשתית הקרקעית.

אין ספק כי משרד התקשורת פועל בכל מעודו לפתח בישראל תשתית פס רחב - וכל האמצעים כשרים. סיבים אופטיים, דור 5, גלים מליטרים ואפילו לווייני תקשורת.  "תרבות הצריכה בישראל מכפילה את עצמה בכל שנת עבודה. אנחנו מכינים תשתיות לצרכים העתידיים של משקי הבית בעוד עשור. לפני שנה סיכמנו על שלושת הווקטורים המרכזיים - סיבים אופטיים, 5G וIPV-6. אנחנו לקראת סוף מכרז דור 5 בישראל, כאשר מדברים על רוחב פס של 100 מגה סימטרי ושימוש נרחב בIOT", אמר נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת בכנס NEXTECH של ישראל דיפנס, שהתקיים לפני שבוע בבאר שבע.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022