חיסול מסוכן: המורשת שהותיר אבו אלעטא

לסיכול הממוקד של בכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה יש ממד נוסף המסכן את ישראל. לצד סילוקה של "פצצה מתקתקת", כפי שהוא הוגדר על ידי ישראל, המוות של אבו אלעטא הפך אותו לסמל – גם להתנגדות לישראל אך גם לחמאס. פרשנות

 

אבו אלעטא. משאיר אחריו מורשת קיצונית

מוקדם יותר החודש ביצעה ישראל חיסול ממוקד למפקד החטיבה הצפונית בשורות ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, בהאא' אבו אלעטא. האמירה לפיה "איש לא הזיל דמעה" על סילוקו, הן בישראל והן בחמאס, חזרה ונאמרה רבות. אוסיף ואומר שגם בקרב בכירי ארגון הג'יהאד האסלאמי עצמו לא זלגה דמעה, שכן, אבו אלעטא קרא תגר על מנהיגותו של זיאד נח'אלה, מזכ"ל הארגון.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לטענת אלעטא, המזכ"ל ניסה להשתלט ממקום מושבו בלבנון על מוקדי הכוח של הג'יהאד בעזה, ובראשם הזרוע הצבאית של הארגון. לשיטתו של אלעטא הוא עשה זאת באמצעות יד ימינו אכרם עג'ורי, שהיה בליל חיסול בכיר הארגון ברצועת עזה יעד לניסיון חיסול בסוריה, שיוחס לישראל. חיסולו של אלעטא, שכונה בשם "באבו", הוגדר אסטרטגי, בין היתר, משום שפעילותו הסוררת הייתה לצנינים עבור שלושת השחקנים במערכה הזו: ישראל, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

עבור ישראל, "באבו" היה מכשול להבנות מול תנועת חמאס לסיום סבבי לחימה שפרצו במהלך השנתיים האחרונות בפרט, ולמהלכי הרגעת המתחים בין הצדדים בכלל. אלה כוללים יחס מיטיב מצד ישראל והקלות לאזרחי רצועת עזה, וניסיונות לרקום עסקה להשבת חלליה ואזרחיה של ישראל בצלם. לא פעם נאלצה התנועה לרדוף אחרי פעילי ארגון הג'יהאד האסלאמי ולמנוע פעולה נגד ישראל. הארגון עצמו נאלץ לא אחת להתמודד עם תקריות בהן הורה אלעטא לשגר רקטות לעבר ישראל כאקט מתריס והשלכותיהן. לפחות פעמיים שוגרו רקטות לעבר ישראל נוכח ריב בין מפקדים בכירים בארגון, ולפחות במקרה אחד בוצע שיגור לעבר ישראל במחאה כלפי מדיניותו של נח'אלה, שלטענתו "הנדס" את הבחירות הפנימיות בארגון והציב את אנשיו שלו בגוף ההנהגה. אך חיסולו של אלעטא בעל ממד אסטרטגי נוסף, המגלם סיכון והזדמנות לישראל.

מתכנסים סביב הדגל

אלעטא, בהתנהגותו הסוררת יצר לעצמו הילת לוחם התנגדות. בעוד שהאוכלוסייה העזתית ברובה המכריע שבעה ממלחמות ואינה חובבת את סבבי ההסלמה, משאלו פורצים גובר בה יצר ההתכנסות סביב הדגל. לרוב הזה מצטרף כמובן המיעוט שעודנו שש אלי קרב וחולם על השמדת ישראל. כל אלה יכולים לראות באלעטא גיבור. תהילתו סייעה לו להפוך את פקודיו לחסידיו והקנתה לו פופולאריות רבה. יתרה מזו, ברקע סבבי הלחימה, האמיצים המעזים לבקר את תנועת חמאס על פשרנותה מול ישראל, רואים בארגון הג'יהאד האסלאמי כמי שמגלם את ההתנגדות האמיתית לישראל, "המקוואמה", ואת אלעטא כסמלה.

ישראל אף הגדילה לעשות והאדירה את שמו שבעתיים כשדובר צה"ל סימן את אלעטא באופן ספציפי באפריל האחרון בתוצריו. כתוצאה מכך, במהלך סבבי הלחימה שהגיעו לשיא בתחילת חודש מאי השנה, נצפתה עריקה (מוגבלת במידה) מהזרוע הצבאית של חמאס לשורות הארגון המרדני, לא מעט בשל התנהלותו של "באבו".

סביר להניח כי ביום שאחרי אלעטא יהיו מי שירצו ללכת בדרכו. חיסולו לא מהווה הרתעה משמעותית משום שהנושאים בנשק מבינים שמותם הוא "חלק מהעסקה". בשל כך, מחד גיסא, הסיכון עבור ישראל מצוי באותו דור מפקדים חדש. אותו דור שיחשוב ש"הפשע משתלם", ויחלום על הילת הגיבורים לה זכה אלעטא, ויהיו סוררים בעצמם.

במאזן ההרתעה המורכב בו ישראל פועלת מול הרצועה במשורה, היא ממעיטה ליזום ואף מכילה התגרויות מהרצועה. דור מפקדים שכזה עלול להוות מכשול למהלכים ארוכי טווח באזור. מאידך, חיסולו של אלעטא והסבב שנלווה לו חשפו את הבקיעים באותו "חדר מבצעים משותף" ברצועת עזה, בהובלת חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי. הסבירות כי הארגונים לא יפעלו בתיאום בעת סבב לחימה מול ישראל אפסית, אך לפתחה של המדינה נתונה הזדמנות להרחיב את הבקיעים לכדי שבר בחזית המאוחדת נגדה ברצועה בעתות רגיעה. אלה יכולים להניב מנופי לחץ בהגעה להבנות ועד לכדי יצירת מין "סזון" פלסטיני ברצועה.

הכותב הוא עוזר מחקר בתוכנית לחקר הטרור ומלחמה בעצימות נמוכה, המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)‏

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית