"לכטמ"מים עדיפות גבוהה באסטרטגיה של איראן"

דו"ח מודיעיני של סוכנות ביון אמריקנית קובע כי איראן מעניקה חשיבות רבה לפיתוח כלים בלתי מאוישים. על פי המסמך, מדובר ביכולת המתפתחת במהירות הגבוהה ביותר באיראן

 

כטמ"מ איראני. צילום: AP

פיתוח, ייצור והפעלה של כלי טייס בלתי מאוישים הם היכולת המתקדמת במהירות הגבוהה ביותר באיראן. לנושא הכטמ"מים יש עדיפות וחשיבות עליונה באסטרטגיה של הגנת איראן. אלה ממצאיו של דו"ח שפרסמה בסוף השבוע סוכנות ההגנה והמודיעין (DIA) של ארה"ב. הדו"ח קובע כי איראן מפעילה מגוון של פלטפורמות למגוון של משימות, כולל סיור, תצפית ומודיעין (ISR) ולתקיפות אוויר-קרקע מכלים בלתי מאוישים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

אתר Flight global מצטט מהדו"ח הקובע כי כלים בלתי מאוישים מופעלים על ידי זרוע האוויר של משמרות המהפכה ולא על ידי חיל האוויר האיראני. בנוסף, נכתב בדו"ח כי טהרן משתמשת בכטמ"מים לביצוע סיורים לאורך הגבולות, במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז.

בשירות איראן ישנם כיום 14 דגמים של כטמ"מים תוצרת בית, רובם למטרות סיור. בנוסף, לטהרן ישנם שלוש מערכות כלים לתקיפה: שאהד-129, מוהאג'ר-6 ופוטרוס. כמה מדגמי הכטמ"מים מבוססים על ביצועי הנדסת-היפוך על בסיס כלים מערביים שנפלו בשבי. את רוב הכלים מפתח "ארגון תעשיות התעופה", והמנועים והרכיבים השונים הם תוצרת המערב. איראן עוסקת אמנם בפיתוח מנוע לכטמ"מים, אך הפיתוח נתקל בקשיים.

בדו"ח צוין עוד כי הסנקציות של האו"ם אמורות להתבטל בשנת 2020, ואז אין ספק שאיראן תרכוש מטוסי קרב, טנקים ומערכות נשק מתקדמות נוספות. כבר עתה מנהלת טהרן מו"מ עם הרוסים לרכש מטוסי קרב סוחוי SU-30 ומטוסי אימון YAK-130 וכן מערכות הגנ"א רוסיות S-400. עם הסרת הסנקציות תוכל איראן לרכוש מטוסים מתקדמים דור 4, ובמקביל לפתח פלטפורמות תוקפות-חמושות בלתי מאוישות מתקדמות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית