מסמך חשף: הקשר בין "מחסן השטיחים" לתכנית הגרעין של איראן

פרסום של מכון מחקר אמריקני מפרסם לראשונה אילו ממצאים התגלו ב"מחסן השטיחים" בטורקזבאד, אותו חשפה ישראל בספטמבר 2019. וגם: האם המוסד הישראלי אחראי לפרסום?

 
מסמך חשף: הקשר בין "מחסן השטיחים" לתכנית הגרעין של איראן

ראש הממשלה נתניהו במסיבת העיתונאים בה חשף את המתקן. צילום: AP

האם המוסד הישראלי החליט לספק הוכחות להימצאות שרידי תחמוצת אורניום במחסן השטיחים האיראני בטורקזבאד? החשיפה בוצעה במסגרת פרסום של isis-online.org, מכון מחקר אמריקני שפרסם בעבר חשיפה מלאה בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. גם יוסי כהן, ראש המוסד, הזכיר באחת מהופעותיו הפומביות האחרונות את שיתוף הפעולה בין המוסד למכון המחקר. הפעם, החשיפה היא בשם "גורמים דיפלומטיים". התייחסות רשמית למוסד אפשר למצוא במאמר תחת המושג The Institute - תרגום של המונח "המוסד" לאנגלית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לא משנה אם אתם מעדיפים גורמים דיפלומטיים או מוסד, החשיפה כוללת, בפעם הראשונה, עדות למה מצאו במחסן השטיחים. "על פי הדיווחים, גורמים דיפלומטיים הצהירו כי הניתוח של שש דגימות שנאספו באתר הראה מספר חלקיקים של אורניום לא מועשר, אשר טוהרו באמצעות עיבוד", נכתב בפרסום. "על פי הדיווח, שני חלקיקי תחמוצת אורניום (uranium oxide) תוארכו למועד שאינו מאוחר משנת 2004, ככל הנראה על ידי הערכת מוצרי ריקבון רדיואקטיביים של חלקיקי אורניום, שיטה שמניחה שהמרה הייתה מסלקת חומר רדיואקטיבי כזה בחלקיקים לפני העיבוד".

על פי הדיווח, חלקיקי האורניום מצביעים על כך שאיראן ביצעה פעילויות המרות אורניום, מונח הכולל מספר פעילויות של הפיכת עוגה צהובה לתחמוצת אורניום, לייצור מתכות אורניום מחומר הידוע כ"מלח ירוק". מאפייני האורניום וגילו אינם תואמים אורניום מהמתקנים הגרעיניים המוצהרים של איראן.

המאמץ לייצר פצצה

הדו"ח מייחס את פעולות ההמרה לתחמוצת אורניום כחלק ממאמצי איראן לייצר פצצה גרעינית. "המידע העומד לרשות הארכיון הגרעיני מרמז כי איראן, לפחות בקנה מידה ניסיוני, ככל הנראה הסבה אורניום טבעי בחשאי, כולל המרת תחמוצת אורניום למלח ירוק לצורך צמצום, ולאחר מכן למתכת אורניום כחלק מפיתוח וייצור נשק גרעיני. בנוסף, איראן יצרה בחשאי חומרים נוספים כהכנה להעשרת אורניום לדרגת נשק".

על פי הפרסום, איראן המירה אורניום למתכת אורניום כדי להשיג שלוש מטרות – ייצור יוזם נייטרונים (הדקי פצצה), ייצור רכיבי נשק גרעיני ובדיקות דחיסה בנפיצות גבוהה (מתכת אורניום טבעית יכולה לשמש כפונדקאית לאורניום בדרגת נשק בליבה). "ישנן שתי דרכים עיקריות לייצור מתכות אורניום: שימוש בסידן טהור או מגנזיום כחומר מצמצם. כל אחד מהחומרים ישאיר זיהומים במתכת האורניום או בפסולת. השימוש בסידן תואר במסמך ש-IAEA מצאה באיראן על ייצור ליבות אורניום בדרגה חצי כדורית", כותבים בפרסום.

כאמור, מדובר במסמך מקצועי ראשון מסוגו הכולל קישור בין הממצאים ב"מחסן השטיחים" לתכנית הגרעין האיראנית. עם זאת, ראוי לשים לב לשתי הערות. ראשונה, הממצאים במחסן מגיעים עד שנת 2004. מכאן, ששוב, מדובר בטענה שאיראן שיקרה טרם ההסכם ב-2015, ולא "באקדח מעשן" לכך שהיא הפרה את ההסכמות מ-2015 ואילך. הערה שנייה היא שתחמוצת אורניום לא בהכרח משמשת לפיתוח פצצה גרעינית. לכן, אם אכן המוסד עומד מאחורי הפרסום, הטענה כאן הגיונית, אך נסיבתית (צירוף אוסף נסיבות לכדי 'הוכחה').