התקיפה בסוריה: מסר ישראלי לכמה זירות

ההתקפה על עשרות היעדים של איראן וצבא אסד משדרת מסר ברור לטהרן, לגבי הפעילות של ישראל נגד התבססותה באזור. מעבר למסר המהדהד לאיראן, משדרת ישראל מסר גם לזירה שטרם התערבה בה, לפחות ציבורית. פרשנות

 
התקיפה בסוריה: מסר ישראלי לכמה זירות

הפיצוצים באזור דמשק בעקבות התיפה הישראלית

תקיפת יעדי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים הלילה בסוריה, בתגובה לשיגורי הרקטות לגולן - מהווה מסר ישראלי כפול כלפי איראן. ראשית, ישראל מתכוונת להמשיך במאמציה לבלימת ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה. אלה כוללים הקמת מחסני נשק ובסיסים ומפקדות צבאיים, והעברת אמצעי לחימה איכותיים לידי המיליציות השיעיות ופעילי חיזבאללה בסוריה. שנית, ישראל לא תאפשר לאיראן לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה, ואת רצונה של טהרן לשבור את המשוואה ולהתחיל להגיב על כל תקיפה ישראלית נגד יעדים איראניים בסוריה, בעיראק ובמקומות נוספים.

אין זו הפעם הראשונה שכוח איראני תוקף את ישראל. בסך הכל בוצעו ארבע תקיפות איראניות נגד ישראל במהלך השנים האחרונות שבהן היא פועלת נגד התבססות איראן בסוריה. כך למשל, לאחר התקיפה המיוחסת לישראל בספטמבר נגד כוח קודס ואנשי מיליציות שיעיות בסמוך למעבר הגבול בין עיראק לסוריה, הגיבה איראן באמצעות מספר שיגורים של טילי גראד מפאתי דמשק, אך אלה לא חצו לשטח ישראל. לפי צה"ל, הירי בוצע על ידי פעילי מליציות שיעיות בהובלת כוח קודס.

בינואר שיגרו כוחות איראניים טיל קרקע-קרקע כבד לטווח 250 קילומטרים, בעל ראש נפץ של 200 קילוגרמים, משטח סוריה לעבר רמת הגולן. הטיל יורט על ידי סוללת "כיפת ברזל". זאת, לאחר תקיפה ישראלית לילה קודם נגד מחסנים בשדה התעופה הבין-לאומי בדמשק.

במאי 2018 שיגר כוח קודס יותר מ-32 רקטות משטח סוריה לעבר רמת הגולן, כאשר ארבע מתוכן יורטו על ידי "כיפת ברזל" והשאר נפלו בתוך שטח סוריה. זאת, בתגובה למתקפת-מנע ישראלית יומיים קודם לכן נגד בסיס צבאי ליד אל-כיסווה, בו אוחסנו טילים איראניים שהיו אמורים להיות משוגרים נגד ישראל בתוך פרק-זמן קצר. לאחר התקרית יצאה ישראל למבצע הצבאי "בית הקלפים", במהלכו תקפה עשרות מטרות איראניות בסוריה, וכן יעדים של צבא סוריה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

תקיפת ישראל הלילה הייתה הנרחבת ביותר נגד יעדים איראניים מאז אותו מבצע. כאז כן היום, אופי התגובה הישראלית היה ציבורי ולא חשאי, והתגובה הישראלית הייתה חסרת פרופורציות למתקפה האיראנית, במה שאמור להוות מסר הרתעתי מהדהד עבור איראן ומשטר אסד, המאפשר לטהרן לפעול נגד ישראל מתוך שטחו.

חרף חשיפת התקיפה הלילה לציבור ולעולם, המדיניות הישראלית באשר להתמודדות נגד התבססות איראן בסוריה ממשיכה, ותמשיך להתבסס על המערכה שבין המלחמות (מב"מ). ישראל שומרת על עמימות במרבית המקרים המתפרסמים בתקשורת לגבי תקיפות צבאיות בסוריה, ומגיבה באופן ציבורי בדרך כלל כאשר התקפותיה נגד יעדים איראניים הופכים מיוזמה לתגובה.

לתקיפה הישראלית האחרונה יש גם מסר עבור זירה אחרת, שעד-כה הייתה יתומה (לפחות ציבורית) ממעורבות ישראלית – תימן. לאחרונה הצהיר מנהיג המיליציה החות'ית בתימן, הנתמכת על ידי איראן, כי ישראל היא יעד לתקיפה. באוקטובר הצהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי איראן הציבה בתימן טילים מדויקים במטרה לפגוע בישראל. דבריו של נתניהו עשויים לרמוז על פעילות ישראלית עתידית גם בזירה זו, ועל הכנת דעת הקהל לשם כך. ייתכן שבתקיפתה הנרחבת הלילה, ישראל מאותתת לחות'ים כי היא אינה נרתעת להתמודד מול איראן, הן באופן עקיף והן באופן ישיר, הן בממד הציבורי, והן בממד החשאי.

הכותב משמש חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS)

אולי יעניין אותך גם