בבן גוריון בונים מערכת אינרציאלית קוואנטית לצה"ל

כך חשף פרופסור רון פולמן ממרכז הקוואנטים של האוניברסיטה הדרומית. סיקור מיוחד מכנס Nextech 2019 בבאר שבע

 
בבן גוריון בונים מערכת אינרציאלית קוואנטית לצה"ל

פרופסור רון פולמן בכנס Nextech 2019. צילום: רונן טופלברג

"ישראל הגיבה די לאט למהפכת הקוואנטים", אמר היום (ד') פרופסור רון פולמן מאוניברסיטת בן גוריון. במהלך כנס Nextech 2019 הנערך בפארק גב-ים נגב בבאר שבע, אמר פרופסור פולמן: "בבן גוריון יש מרכז קוואנטי עם מעל חמישים חוקרים ועשר מחלקות. בין היתר, מייצרים בבאר שבע שעונים אטומים מבוססי אטומים קרים, לטובת אקיוביט בירושלים. אנחנו האוניברסיטה היחידה בארץ המייצרת שבבים למזעור טכנולוגיה קוואנטית. אולי היחידה בעולם שבנתה מרכז למטרה כזו. לכן, חברות מהעולם פונות אלינו למזעור הטכנולוגיה. גם חיל האוויר האמריקני והצי פנו אלינו. גם המאיץ בג'נבה ביקש מאתנו שבבים". 

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

למעשה, בבן גוריון הקימו פאב (מפעל שבבים) קוואנטי יחיד במינו בישראל. פולמן מסביר כי השבב שמייצרים בבן גוריון נעשה כמו בטכנולוגיה של אינטל, אבל במקום אלקטרונים, רצים אטומים או יונים קרים בוואקום ועושים את מדידת הזמן החישובית. "הרעיון הוא למזער את הטכנולוגיה. שבב שלנו הגיע לא מזמן הגיע לבריטניה וגרמניה. אנחנו גם מייצרים שעונים אטומים קרים לאקיוביט - פעם ראשונה בארץ . המדגים נמצא בירושלים. מייצרים כבר את המדגים השני. עושים מגנטומטריה עבור חברות ישראליות ונאס"א. מפעל רמת"א של תעשייה אווירית ביקש מדגים למגנומטר אופטי קוואנטי. הוא נמצא בבדיקת יכולות. אלו אטומים שמודדים שדה מגנטי. הוא סופק לרמת"א והמחקר אתם ממשיך. אנחנו גם משתמשים במוצרים שלנו למדוד חומר אפל (מחקרים לגבי התפשטות היקום)", אמר פולמן.

עוד נושא חם הוא שימוש במכניקת הקוואנטים למימוש מערכות ניווט אינרציאליות (INS) מדויקות. "כולם רוצים להפטר מה-GPS, אפשר לעשות לו חסימה או זיוף", מסביר פולמן. "רוצים לחזור למערכות אינרציאליות, ורוצים שיהיו עם פחות סחיפות (יותר מדויקות). אפשר לספק את זה עם טכנולוגיה קוואנטית. הצוללות האמריקניות, ככל הנראה, כבר משתמשות בכזה ומבצעות ניווט פאסיבי בקרקעית האוקיאנוס. פאסיבי לחלוטין".

"אנחנו עובדים בתמיכה של מפא"ת על מערכות אינרציאליות. כרגע בונים מדגים. האטום מסתובב בעיגול, וכאשר המטוס עושה סיבוב, האטום מרגיש את זה. בונים גם את הדור הבא של השעונים האטומים. שעון אופטי מדיוק פי חמישה מהדור האחרון (המדגים הנוכחי). כל העולם במירוץ לפזר זמן דרך רשתות סיבים ושעונים. גם בישראל רוצים זאת. אנחנו האוניברסיטה היחידה בישראל שלוקחת חלק בקונסורציום של שעונים אטומים באירופה", סיכם פרופסור פולמן.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות