המורדים הח'ותים השתלטו על כלי שיט בים האדום

כוחות קומנדו המורדים התימנים הצליחו להשתלט על ספינה שנמל הבית שלה נמצא בסעודיה. לטענתם, הספינה הפרה ריבונות וכי הארגון מנהל מו"מ לשחרורה בתמורה לדמי כופר

 

המורדים הח'ותים. צילום (ארכיון): AP

כוחות קומנדו ימיים של המורדים הח'ותים התימנים השתלטו השבוע בלב ים על כלי שיט, ששט בדרום הים האדום. כלי השיט עשה דרכו לאסדת נפט דרום קוריאנית, ונתפס על ידי הכוחות הח'ותים מתוך כוונה לקבל עליו דמי כופר ולשדוד את תכולתו.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

כלי השיט, ששמו Rabigh-3 (על פי הזיהוי שלו), פועל תחת דגל סעודי ועיר הנמל ג'דה היא נמל הבית שלו. דובר המורדים הח'ותים מסר כי לצוות שלום וכי הארגון מנהל מגעים מול דרום קוריאה, אשר תבעה בעלות על כלי השיט, לשחרור הצוות. עוד מסר הדובר כי כלי השיט הפר את הריבונות הימית של תימן והפליג במים הטריטוריאליים שלה ללא אישור.

המורדים הח'ותים, הפועלים בחסות, בסיוע, במימון ובאימון איראני, מחזיקים בעיר הנמל ח'ודידה השוכנת לחופיו של הים האדום, שם ממוקם הכוח הימי שלהם. הכוח פועל בים האדום נגד הכוחות הימיים של סעודיה, מצרים ואף ארצות הברית, מאז 2015.

הסכנה הימית מצד החות'ים

הכוחות הימיים של המורדים הח'ותים ביצעו פעולות מבצעיות רבות ומוצלחות נגד כלי שיט סעודים וכלי שיט מצריים בים האדום. בין היתר, הם שיגרו טילים נגד כלי השיט של חיל הים המצרי, הסעודי והאמריקני, הפעילו כלי שיט לא מאויישים מתאבדים והפעילו כוחות קומנדו ימי במשימות שונות, כולל תפיסת כלי שיט תת-מימי אוטונומי של הצי האמריקני.

ההשתלטות על כלי השיט הסעודי/קוריאני מהווה עליית מדרגה נוספת בתעוזה הח'ותית ובפעילותם המבצעית בים האדום. הים האדום הינו נתיב סחר מרכזי להעברת סחורות מאסיה בכלל, ונפט מהמפרץ הפרסי בפרט אל אירופה, אך גם לרוסיה ולמזרח התיכון. על כן, פעילות המורדים באזור מהווה מטרד ומקור לדאגה לספינות הסוחר הפועלות בזירה.

לאן תתפתח הפרשה? האפשרות הסבירה היא שהמורדים הח'ותים יקבלו דמי כופר תמורת כלי השיט וישחררו אותו לדרכו. אפשרות נוספת היא לשחרור אנשי הצוות תמורת תשלום דמי כופר והשארת כלי השיט בידי המורדים הח'ותים.

האפשרות השלישית היא ביצוע מבצע קומנדו על ידי הכוחות הסעודיים (ואולי בסיוע שותפים אחרים) לשחרור כלי השיט. מהלך כזה עשוי להביא להסלמה באזור הים האדום. בימים הקרובים, ככל הנראה, תתבהר הפרשה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית