ארה"ב צופה מהצד: תרגיל ימי משותף לסין וערב הסעודית

בעלת בריתם של האמריקנים החלה בתרגיל ימי משותף עם מי שנחשבת איום מרכזי על המערב – סין. התרגיל נועד לשפר את היחסים בין המדינות, ועשוי להוביל בעתיד להגדלת הרכש הצבאי של סעודיה מסין

 
ארה"ב צופה מהצד: תרגיל ימי משותף לסין וערב הסעודית

ספינת חיל הים הסעודי. צילום: מתוך ויקיפדיה

במהלך השבוע החלו חילות הים של סין וערב הסעודית בביצוע תרגיל ימי משותף. התרגיל, המכונה "חרב כחולה 2019", החל בבסיס "המלך פייסל", הבסיס המרכזי של חיל הים הסעודי בג'דה. הבסיס משמש כמפקדה של פיקוד הצי המערבי הסעודי. מטרות התרגיל הן הגדלת שיתוף הפעולה בין חילות הים, יצירת אמון ושדרוג יכולות חילות הים בלחימה בטרור ובפיראטיות.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לחיל הים הסעודי שני פיקודים, פיקוד מזרח ופיקוד מערב. הפיקוד המזרחי של חיל הים, אשר ממוקם באזור מפרץ עומאן והים הערבי, נחשב למוביל ולחשוב שמבין השניים, לאור תפקידו בשגרה בלחימה בפיראטיות הגוברת באזור. סיבה נוספת לחשיבותו היא תפקידו החשוב במענה ללחימה, במידה וזו תתפתח, מול איראן.

הפיקוד המערבי של חיל הים הסעודי, הפועל בים האדום, הוזנח במהלך העשורים האחרונים, אך בשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה מחודשת. היא כוללת בניין כוח מחודש, הצטיידות בספינות חדשות ואמצעי לחימה מתקדמים, תוך כוונה להופכו לכוח ימי מודרני, עם כלי שיט מתקדמים ויכולות מתקדמות.

בניין הכוח של הפיקוד המערבי של חיל הים הסעודי מתבסס על ההבנה, כי חשיבותו של הים האדום לסחר העולמי עולה וגוברת, שכן היקף כלי השיט (אוניות סוחר ומכליות נפט) העוברים בו בדרכם לאירופה הולך וגדל מדי שנה. יחד עם זאת, האיומים בזירת הים האדום הולכים וגוברים – המורדים הח'ותים התימנים הפועלים בו, פיראטים וכוחות איראניים. יש לציין, שבמהלך החודשים האחרונים אירעו מספר תקריות באזור ג'דה בהן נפגעו שלוש מכליות איראניות בלב ים, ככל הנראה ממיקוש ימי. זהות מבצע הפיגועים לא התגלתה עד כתיבת שורות אלו.

ביסוס סיני במפרץ

עבור סין, התרגיל בעל חשיבות רבה, שכן הוא מחזק את התבססותה במצרי באב-אל מנדב ובזירת הים האדום. סין, במסגרת תפיסה האסטרטגית "דרך המשי החדשה", הקימה בג'יבוטי נמל אזרחי ולאחר שנים מספר גם נמל צבאי. מבסיס זה מפעילה סין את חיל הים שלה במשימות שונות בים הערבי ובים האדום, לרבות משימות של לחימה בפיראטים, שמירה על נתיבי השיט ומשימות דיפלומטיות (המכונות Show the Flag).

ספינת מלחמה סינית. צילום (ארכיון): AP

התרגיל הימי המשותף בין המדינות עשוי להוביל לא רק לשדרוג היחסים ובניית יחסי אמון שבין המדינות וחילות הים, הפועלים באותן זירות פעולה, אלא גם לרכש ציוד ומערכות לחימה עבור חיל הים של ערב הסעודית בסין.

ערב הסעודית החלה לרכוש מערכות נשק מסין ביתר שאת, לרבות מערכות נשק אסטרטגיות דוגמת טילי קרקע-קרקע מתקדמים לטווחים ארוכים. מעבר לפן הדיפלומטי, הרי שהיכולת הסעודית לרכוש אמצעי לחימה מתקדמים ללא מגבלות, בדומה לאלו המוצבות בפניה ברכש הצבאי ממדינות המערב, מאפשרת לסעודיה לבנות יכולות צבאיות מתקדמות. הדגש הוא לחיל הים, ללא מגבלות רכש ובעלויות נמוכות יחסית לאמצעי הלחימה האירופים והאמריקניים.