גדוד 87: סיפורה של אחת היחידות המשמעותיות ביום הכיפורים

"תחנות שקמה", ספרם של אילן פיר ודני דור, מספר את קורותיו של גדוד 87 – שתרם תרומה משמעותית בכמה אירועים במלחמה

 
גדוד 87: סיפורה של אחת היחידות המשמעותיות ביום הכיפורים

"תחנות שקמה, מי נשאר? עבור", אילן כפיר ודני דור, ידיעות ספרים, 2019, 189 עמודים

הספר "תחנות שקמה" מתייחס לקורותיו של גדוד 87 במלחמת יום הכיפורים. היחידה הוקמה כגדוד סיור אוגדתי כחלק מהלקחים של מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. הגדוד נבנה משילוב של טנקים ונגמ"שים, והוקם זמן קצר לפני מלחמת יום הכיפורים (עוד בטרם מישהו בצבא חזה את העתיד לקרות בחודש אוקטובר 1973).

הגדוד, שהיה גדוד מילואים וגויס בתחילת המלחמה, נע על זחלים עד לתעלה ומשם צורף ללחימה בגזרה המרכזית של התעלה תחת פיקודו של אריק שרון כמפקד אוגדה 143. בהמשך הקרבות הקשים של הפריצה בתפר שבין הארמיות הועבר להיות תחת פיקוד חטיבה 14.

כמו אחיו הגדודים בסיני, לוחמי הגדוד נלחמו בגבורה רבה מול כוחות מצריים רבים ועדיפים מספרית. תרומתו המשמעותית בקרבות הייתה במספר אירועים. הראשון - איתור התפר שבין ארמיה 2 וארמיה 3 המצריות, תפר שאפשר ב-15 באוקטובר להכניס את כוחות חטיבה 14 בתפיסת המסדרון. מהלך זה אפשר לצה"ל להעביר כוחות רבים לצד השני של התעלה ולשנות את פני המערכה.

באירוע אחר ומשמעותי בו נדרשו כוחות הגדוד לשמור על רכסים חיוניים בגזרה המרכזית, בעוד שאר האוגדה נעה דרומה במסגרת תוכנית, שהיום ניתן להגדירה כמנותקת מהמציאות, למעבר התעלה מערבה על בסיס גשר מצרי בדרום התעלה. כוחות הגדוד מנעו תפיסת שטחים שולטים ע"י המצרים אשר מצאו עצמם מול שטח ריק מכוחות צה"ל בעת שהאוגדה של שרון נעה דרומה.

לגדוד הייתה תרומה לצד גדודים אחרים בניסיונות הכיבוש של צומת טרטור לכסיקון ופתיחת ציר טרטור ועכביש לתנועת כוחות צה"ל מערבה. בקרב זה הפגין יאיר ליטביץ, מ"פ בגדוד, עם חייליו לחימת גבורה אמיתית.

הספר הזה מצטרף לסדרת פעולות של רופא הגדוד, דני כצנלסון, לשימור מורשת הגדוד באתר אינטרנט, בכנסים ובמפגשים שונים של חיילי הגדוד. הספר שכתב כפיר עם דור כתוב בצורה קולחת וקריאה. יש בו מספר אי דיוקים שאינם משנים את התמונה הכוללת. לדוגמא, בספר נכתב שלהוציא שני המג"דים שנהרגו, בנצי כרמלי, שקיבל את צל"ש הרמטכ"ל ויואב ברום, שקיבל את עיטור העוז, לא קבלו לוחמים בגדוד צל"שים. זאת, בעיקר כי לא נותרו מפקדים שימליצו עליהם. בפועל, רס"ן רפי בר לב, שהיה מ"פ בגדוד, קיבל צל"ש אלוף. יש לציין שאי המלצה על לוחמים בקרבות מלחמת יום הכיפורים קרתה בלא מעט גדודים שבהם מפקדים נפלו ולא היה מי שימליץ לאחר המלחמה. זו בעיה שהייתה קיימת לא רק בגדוד 87, אך בגדוד זה בצורה יותר קיצונית. גם האזכור שגדוד 79 נולד משילוב של 3 גדודים אינה נכונה. גדוד 79, לאחר יומיים של קרבות, התקיים מחיבור שלו עם לוחמי גדוד 196 ולא כפי שנכתב.

ספר זה מצטרף לשורה של ספרים על מלחמת יום הכיפורים שיצאו בשנה האחרונה אחרי 45 שנים. מעניינת הסיבה לריבוי ספרים על המלחמה, דווקא ארבעים וחמש שנים לפריצתה. לחוקרי הנפש הפתרונות.

הכותב הוא מייסד ומנהל אתר הגבורה המביא מידע רחב על כלל מקבלי העיטורים והצל"שים במדינת ישראל

אולי יעניין אותך גם