איראן לא למדה מלקחי עיראק של סדאם חוסיין

על רקע הפעולות האחרונות, נראה כי האיראנים מתנהגים כיום כמו שסדאם חוסיין פעל לפני 30 שנה. השאלה הגורלית שהאיראנים מתלבטים בה היא עד כמה הם יכולים להרחיק לכת, מבלי שייאלצו את טראמפ לפעול צבאית. דעה

 

נשיא איראן רוחאני ונשיא ארה"ב טראמפ. צילום: AP

במאי השנה פרסמתי מאמר תחת הכותרת "ללמוד מלקחי ההיסטוריה", ובו הצבעתי על כך שאיראן חוזרת בין השאר על הטעויות של עיראק בעידן סדאם חוסיין. אותה עיראק טעתה בהתייחסותה לארצות הברית ובעלות בריתה, לאחר שהשתלטה בכוח על כווית באוגוסט 1990 ולפני מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991, כאל "נמר של נייר" שאינו מסוגל לעשות לה דבר. כעת, אבקש להצביע על כך שאיראן גם לא למדה דבר מהתנהגותה של עיראק לאחר אותה מלחמה, בכל הקשור לתהליך פירוקה מהנשק הבלתי קונבנציונלי שפיתחה ונמצא ברשותה. דפוסי התנהגותה בנושא הפיקוח על תכנית הגרעין שלה, כפי שהחלו להסתמן לאחרונה, חוזרים על המהלכים שנקטה עיראק. אותו דפוס שהביא בסופו של דבר למהלך צבאי נגדה, להשתלטות עליה ולסופו של המשטר ששלט בה. כנראה שהאיראנים חושבים שלהם זה לא יקרה.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לאחרונה דווח באמצעי התקשורת כי איראן נוקטת בצעדים המפרים את הסכם הגרעין עליו היא חתומה עם המעצמות ( (JCPOA - Joint Comprehensive Plan of Action. זאת, בעקבות יציאת ארצות הברית מההסכם והסנקציות שהטיל הממשל האמריקני הנוכחי עליה. בתגובה לכך מתחילה איראן להעשיר אורניום במתקן בפורדו, מעבר למה שהותר לה בהסכם. כמו כן, נמסר כי האיראנים עושים שימוש בסרקזות (צנטריפוגות) מתקדמות, דבר שגם הוא מהווה הפרה של הסכם זה (לאיראן הותר להעשיר אורניום רק באמצעות צנטריפוגות מהדור הראשון).

עוד דווח לאחרונה כי איראן מתחמקת ממתן תשובות לשאלות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית/גרעינית (סבא"א) בנוגע למתקן בטהרן, שבו אוחסן ציוד השייך למיזם הגרעין האיראני. באותו מקום נמצאו עקבות לחומר רדיואקטיבי (אורניום), שנחשף על ידי ראש הממשלה נתניהו בהצגת ממצאי מסמכי המיזם שהובאו לארץ על ידי המוסד. מהלך זה מנוגד למחויבותה של איראן, החתומה על אמנת ה-NPT לאי הפצת הנשק הגרעיני, לאפשר את פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על פעילותה בתחום זה. לדבריהם, אין כל שייכות למתקן זה למיזם הגרעין שלהם.

בנוסף לכך, נודע כי האיראנים עצרו לאחרונה פקחית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שעמדה להיכנס לאתר ההעשרה בנתנז, במסגרת ביקורת שנערכה במקום, בטענה שעל בגדיה נמצאו בסריקת ביטחון במתקן, שרידי חומר נפץ כלשהו.

סדאם חוסיין. צילום: AP

המעשה זכה לתגובה נזעמת ולגינוי מצד מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, שקבע כי "ארצות הברית מודאגת מחוסר שיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות הבינלאומית". זאת, בנוסף להערכתו כי המהלכים האחרונים של איראן בתחום הגרעין עשויים להצביע כי היא פועלת לבצע "פריצה גרעינית", כלומר להגיע למצב בו תוכל לקצר את לוח הזמנים לייצר נשק גרעיני מבצעי.

לקחי שנות ה-90

מהלכים אלה, ובוודאי אחרים שעוד יבואו מן הסתם, אמורים להביא בראיית האיראנים להקלה בסנקציות המוטלות עליה על ידי ארצות הברית, הפוגעות באופן קשה בכלכלתה. עם זאת, אלה פוגעים במאמצי המעצמות החתומות על ההסכם (מלבד ארה"ב), להצילו מקריסה. האיראנים מצידם מתלוננים שהמאמצים הללו אינם נושאים פרי, ועל כן אין להם מנוס מהרמת הרף, עד שהעולם יכריח את ממשל טראמפ לבטל את האמברגו. ככל הידוע, מגעים שנוהלו בימים אלה בפריז בין משלחת איראנית לגורמים צרפתיים בנושא, לא הניבו עד כה כל תוצאות. 

מהלכים אלה מצביעים כי האיראנים לא למדו דבר ממה שקרה בעיראק בשנות ה-90 של המאה הקודמת, בעקבות התנהלות דומה מול הפיקוח הבינלאומי שהוטל עליה לאחר המלחמה ב-1991, ופירוקה מכל סוגי הנשק הלא קונבנציונלי והטילים הבליסטיים שנמצאו ברשותה, על פי החלטת מועצת הביטחון 687 מה-3 באפריל 1991.

למרות הסכמתם לאחר המלחמה לשתף פעולה באופן מלא עם הגורמים הבינלאומיים הנוגעים בדבר, נקטו העיראקים בצעדים שונים, שנועדו להקשות על פעילות גורמים אלה לבצע את משימתם. אלה כללו הגשת דו"חות שקריים לגבי פעילותם בפיתוח וייצור אמל"ח זה, ומה שמצוי בידיהם בכל אחד מהתחומים, ולא העבירו לוועדות הפיקוח שלהם את כל המידע הנדרש. בכלל זה האמל"ח המבצעי, הציוד והמתקנים שהפעילו בתחומים השונים. בין השאר, טענו העיראקים כי ארצות הברית ובריטניה, עושות שימוש באו"ם כדי להשיג מודיעין עליה ועל פעילויותיה בתחומים רגישים אלה, וכי הוועדות כוללות בעיקר אנשי מודיעין מערביים.

כמו כן, מנעו העיראקים מספר פעמים מהפקחים להיכנס למתקנים אותם רצו לבדוק, או מנעו מהם לעזוב אותם, לאחר שאלה מצאו בהם מסמכים וציוד מפליל. כמו כן, איימו לפעול נגד מסוקים שהאו"ם הפעיל בעיראק במסגרת פעילות זו, ונקטו בצעדים מאיימים בשטח, שהצביעו על כוונתם לפעול בכוח פעם נוספת נגד כווית, ומהלכים נוספים שביצעו, שעמדו בניגוד למחויבות שלהם כלפי האו"ם.

השראה מסדאם

כל אלה הביאו בזמנו את ארצות הברית ובריטניה להפעיל כוח נגד עיראק על ידי ביצוע תקיפות אוויריות על יעדים שונים בעיראק, ובכלל זה על יעדים שנחשדו כשייכים למיזמים שנכללו במסגרת תכנית הפיקוח של האו"ם, שנועדו לשכנע את ההנהגה העיראקית לחזור ולשתף פעולה עם ועדות האו"ם, כנדרש.

נראה כי האיראנים חושבים כיום, כפי שסדאם חשב אז, ומאמינים ביכולתם להתמודד מול ארצות הברית, כפי שהוא חשב, ומגבירים את הצעדים המאתגרים מולה, שבאו לידי ביטוי עד כה בתקיפת מכליות במפרץ, בהפלת מל"ט אמריקני ובתקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית. עתה, בצעדים שהם נוקטים בתחום מיזם הגרעין.

כל אלה מעמידים את הממשל האמריקני בפני הצורך להגיב, ולא רק במילים, וזאת למרות שהוא לא נראה להוט לנקוט בצעדים צבאיים נגד איראן. הממשל של טראמפ מעדיף לפתור את הדברים במסגרת שיחות עם טהרן במכלול הנושאים העומדים על הפרק ביחסי שתי המדינות, דבר שהאיראנים עד כה אינם ממהרים להיענות לו.

אכן, ההיסטוריה חוזרת על עצמה. האיראנים מתנהגים כיום בדיוק כפי שקרה במקרה העיראקי לפני כ-30 שנה. השאלה הגורלית שהאיראנים מתלבטים בה כעת היא: עד כמה הם יכולים להרחיק לכת מבלי שייאלצו את טראמפ לפעול נגדם צבאית. הם מבינים נכון שהנשיא האמריקני החליט להימנע מעימות צבאי, מפני שאין לכך תמיכה בציבור האמריקני ומערכת הבחירות כבר החלה. עם זאת, לאיראנים אין יכולת להעריך מה תהייה נקודת השבירה של ההבלגה האמריקנית. עד היום הם נטלו על עצמם כבר סיכונים גדולים בהרבה מאלו שקיבל על עצמו סדאם ועדיין לא שילמו על כך. יש לקוות שיתעשתו בקרוב, ולא יאלצו את ארצות הברית לפעול נגדם ונגד תכניות הגרעין והטילים שלהם בכוח, כפי שעשו מול העיראקים. דבר זה עשוי להכניס את האזור כולו למערבולת מסוכנת, שעשויה גם להשפיע על ישראל, אף יותר ממה שקרה במלחמת המפרץ ב-1991.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית