איום הרחפנים באירוויזיון: "הגענו למפעיל בדקה וחצי"

קצין ההגנה מפני רחפנים במשטרת ישראל חשף בכנס UVID 2019 כיצד התמודדה המשטרה עם האיום, כאשר ברקע עשרות אלפי משתתפים באירוע. "הגענו למפעיל הרחפן בדקה וחצי", סיפר ערן סלומון

ביתן משטרת ישראל ב-UVID 2019. צילום: רונן טופלברג

"בהגנה בפני רחפנים באירוווזיון הגענו כמעט ל-70 חבלנים", מסביר ערן סלומון, קצין הגנה מפני רחפנים במחלקת חבלה של משטרת ישראל. במהלך כנס UVID 2019 סיפר הקצין: "נכנסו לאירוע כשלושה שבועות לפני האירועים, ללא ניסיון בטכנולוגיית רחפנים ויירוטם. המשטרה השקיעה המון משאבים כדי להצליח במשימה החדשה".  

"נתנו לנו אמצעים על ידי מנ"ת שלא הכרנו, שבדיעבד התבררו כמתאימים לאיום. האיום הוגדר כהפרעה לסדר ציבורי. כולל צילום, סיכון האנשים ועד טרור. ההוראה הייתה לא לתת לרחפנים להיכנס למתחמים. היו שבעה אתרים להגן עליהם, כל אחד עם למעלה מ-30,000 איש. נכנסו לפעילות שלושה שבועות טרם האירוע. בשבוע האחרון לפני האירוע התקנו את האנטנות והאמצעים על גגות של 24 בתים באזור. מדובר בהפעלה גדולה של כוח. ביקשנו ייעוץ משירותי ביטחון אחרים כולל צה"ל ומנהלת חומה במשרד הביטחון. כמו כן, ביקשנו לקיים אזורי איסור טיסה", הסביר סלומון. 

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"יש המון אתגר בפעילות כזו בסביבה אזרחית", אומר הקצין, "לשים מכ"מים ואמצעים קורנים במעל 24 גגות בניינים זה לא פשוט. אי אפשר לקצר תהליכים כמו בסביבה צבאית. צריך לתפוס את הבניינים שמוכנים לארח אנטנות שלך. יש כאן רצון טוב של אזרחים. בחלק מהמקומות היו הפרעות של אלמנטים בשטח למערכות הגילוי".

"מיד לאחר ההתקנות", הוא המשיך, "זיהינו את המקומות מהם מטיסים הרבה. מדובר במספר גינות. היינו צריכים לנתח את השטח טרם האירוע בצורה שונה ממה שעושים בדרך כלל בחבלה. תפיסת ההגנה הייתה מבפנים החוצה - קודם לגלות את הרחפן ואז להגיע למטיס. השתמשנו במגוון מערכות לאיתור וגילוי רחפנים, ביניהם גם רובי RF לטווח של כ-900 מטרים".

"סה"כ השטח האסור להטסה הוגדר במרחק 1.6 ק"מ מסביב למטרה לצורך זמן תגובה סביר. בממוצע, תוך דקה וחצי הגענו למפעיל הרחפן שהפר את ההוראה.  סה"כ נכנסו 101 רחפנים לטווח, מתוכם 61 גורשו (חסימת תדרים) ו-21 מטיסים נתפסו. כיום אנו מפעילים מערכת קבועה נגד רחפנים בהר הבית ומוכנים לאבטח אירועים כמו האירוויזיון", סיכם הקצין.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית