בעתיד הקרוב: קרבות אוויר בין מטוסים לכטב"מים

רס"ן ד"ר דוד אלקחר, ראש תחום CTO בחיל האוויר, הציג את האתגרים העתידיים של צה"ל בניהול קרבות אוויר

 

רס"ן דוד אלקחר. צילום: רונן טופלברג

קרב אוויר בין שני מטוסים חמושים בטילים הוא אירוע שיש בו אי ודאות רבה. יש הבדלי גבהים בטיסות, יש טילים לטווחים בינוניים וארוכים, שבעת שיגורם, הטייס אינו רואה את המטרה. למטוסים יש יכולות חישוב אוויוניות משופרות, ויש באירוע כזה הרבה אוטומציה וקבלת החלטות.

רס"ן ד"ר דוד אלקחר, ראש תחום CTO וחדשנות בחיל האוויר, הציג בכנס UVID 2019 שורה של ניתוחים מתמטיים וגרפיים של אותו אירוע הקרוי קרב אוויר בין מטוסים. למטוסים בני ימינו יש חיישנים ומערכות איסוף מידע שיכולים להעריך היטב את האיום, ולסייע לטייס להגיע לכלל עליונות ויתרון, שפירושה לנצח בקרב. החידוש שעשוי לקרות בעתיד הוא קרב אוויר עם כלי טיס בלתי מאוישים, וכבר היו דברים מעולם. רס"ן אלקחר הציג סרט ממלחמת עיראק, שבו טס מל"ט אמריקני גדול בשם 'פרדטור' מעל המדינה, וניהל קרב אוויר עם מטוס קרב מיג עיראקי. שני כלי הטיס היו חמושים בטילים, אך במקרה זה היה תורו של כלי הטיס המאויש לנצח. 

"אחת הדילמות החשובות בתהליך בניין הכוח, היא האם להשקיע בפיתוח הטיל או המכ"ם המתקדם הבא, או לחלופין, להשקיע במיצויו של מידע שכבר קיים בפלטפורמות הקרב שלנו, כדי להביא לעליונות של ממש", אומר רס"ן אלקחר.

עוד הוא אומר כי "כניסה מתמדת של איומים לזירה דורשת מהטייס וממפעיל כטמ״ם יכולות עיבוד מידע באופן מהיר ויעיל. השקעה במערכות מומחה תומכות החלטה, יכולות אוטומציה ומיצוי מידע עבור פלטפורמות המאוישות, הינה הזדמנות של ממש לשרידות כלי הטיס המאוישים, והרחבת המעטפת המבצעית של המערכות המאוישות מרחוק".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית