לאחר התפטרות המנכ"ל: האתגרים של חלל תקשורת

לאחר הודעת ההתפטרות של המנכ"ל דוד פולק, חברת הלוויין הישראלית צפויה להתמודד עם בעיות רבות.  "החברה צריכה כרגע מנכ"ל שהוא 'נמר' מכירות", אומרים מומחים לישראל דיפנס

 
לאחר התפטרות המנכ"ל: האתגרים של חלל תקשורת

שיגור עמוס 17 לחלל. צילום: SpaceX
 

חילופי הנהלה צפויים בחלל תקשורת, לאור הודעתו של המנכ"ל דוד פולק כי הוא מתפטר.  בעוד צפויה לקום ועדת איתור למינוי מחליף, יצחק שניברג, המשנה למנכ"ל, מסומן כמתמודד עם סיכויים גדולים לקבל את התפקיד. המחליף של פולק צפוי לעמוד בפני תקופה מורכבת, כאשר חלל תקשורת נמצאת באחת התקופות הכלכליות הקשות ביותר שידעה החברה, עם התחייבויות שוטפות של כמעט שני מיליארדי ש"ח .

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

בנוסף, אחד הלקוחות המרכזיים של החברה, חברת יס, החליטה שהיא מפסיקה להזרים תוכן על בסיס תקשורת לוויינית ועוברת לתשתיות אינטרנט קוויות. לאחרונה השיקה יס את המהלך הראשון שלה בכיוון זה על בסיס מזרים מידע של אפל, שישלב יישום הזרמת תוכן של יס. אומנם ליס כמה הסכמים כובלים עם חלל תקשורת וייקח מספר שנים עד שתפסיק לשלם על רוחב פס לווייני, אך האיתות למשקיעים ברור.

המהלך של יס והתחרות העזה בשוק שירותי התקשורת הלווייני מעלים שאלה מהותית יותר - האם יש הצדקה כלכלית לחברת תקשורת לוויינית ישראלית? "החברה צריכה כרגע מנכ"ל שהוא 'נמר' מכירות. שגם מבין במיזוגים, רכישות וניהול ערך מניה", אומרים מקורות לישראל דיפנס. הדברים אינם נאמרים באוויר. הצעות הרכש הסיניות שניתנו בעבר ונפלו בגלל ממשלת ישראל לא צפויות לחזור שוב. כך גם ההסכם עם פייסבוק שירד לטמיון בשל הפיצוץ של עמוס 6.

בשלב זה החברה אף אינה מקדמת את רכישת הלוויין עמוס 8 מכיוון שאין בו כדאיות כלכלית. במקום זאת, נראה כי החברה מחפשת מזומנים בתחומים אחרים כמו שיתופי פעולה גדולים עם ספקי טלקו, במקומות בהם יקר להעביר תשתית קווית. תחום נוסף הוא שוק ה-IOT המתפתח, לו צופים התבססות על תקשורת לוויינית. אין ספק כי מעבר למינוי מנכ"ל חדש, מדינת ישראל ומשקיעי האג"ח יצטרכו לשאול את עצמם כמה שאלות בסיסיות לגבי עתיד החברה.

אולי יעניין אותך גם