אסטרונאוטים של נאס"א ילבשו אפוד שפותח בישראל

חברת StemRad פיתחה בסיוע סוכנות החלל הישראלית אפודים שעשויים לשמש אסטרונאוטים בחלל העמוק. הציוד, שאמור לעבור ניסויים, ישוגר לחלל ביום שבת ויגיע לאסטרונאוטים בתחנת החלל הבין-לאומית

אסטרונאוטים של נאס"א ילבשו אפוד שפותח בישראל

אבי בלסברגר (מימין), מנהל סוכנות החלל הישראלית וד"ר אורן מילשטיין, מנכ"ל StemRad (צילום: חברת סטמראד)
 

סוכנות החלל הישראלית וחברת StemRad מרמת החייל, המפתחת פתרונות לבישים להגנה מפני קרינה, הודיעו היום (ד') כי אפוד המגן AstroRad, פותח בישראל ישוגר בימים הקרובים לתחנת החלל הבינלאומית (ISS).

האפוד ישוגר לחלל בשבת הקרובה, 2 בנובמבר, בשעה 15:59 לפי שעון ישראל, בחללית האספקה Cygnus NG-12, שתשוגר מבסיס נאס"א ב-Wallops Island, וירג'יניה.

על פי החברה, האפודים פותחו במטרה לספק הגנה על גופם של אסטרונאוטים מפני קרינה מסכנת חיים. סוכנות החלל הישראלית, אשר תומכת בפעילות StemRad בתחום החלל, חתמה ביולי 2018 על הסכם עם לוקהיד מרטין לשיגורו של אפוד המגן AstroRad לתחנת החלל הבינלאומית (ISS). המטרה היא ביצוע מחקר וניסויים ארגונומיים של האפוד בתנאי היעדר הכבידה השוררים בחלל. זאת, בהמשך להסכם שנחתם עם נאס"א וסוכנות החלל של גרמניה (DLR) לביצוע ניסויים באפודי AstroRad על גבי חללית אוריון של נאס"א במסלול סביב הירח, שצפויה להיות טיסת המבחן האחרונה לפני שיגורן של חלליות מאוישות לחלל העמוק.

בחרה מסבירים כי "עד היום כל המשימות המאוישות לחקר החלל, מלבד טיסת אפולו לירח, הוגבלו למסלול קרוב לכדור הארץ (עד למרחק 1,200 מיילים), שבו השדה המגנטי של כדור הארץ מגן על האסטרונאוטים מפני מרבית איומי הקרינה בחלל, הכוללים סופות שמש קטלניות וקרינה קוסמית גלקטית. אולם, במשימות מאוישות וארוכות יותר בחלל העמוק, איום החשיפה לקרינה גדל משמעותית, ומהווה את אחד האתגרים הגדולים ביותר של נאס"א בדרך לשיגור משימות מאוישות למאדים. הטכנולוגיה שפיתחה החברה עשויה לספק את הפתרון לכך".

ראש נאס''א ג'ים ברידנסטיין (במרכז) עם אבי בלסברגר ראש סוכנות החלל הישראלית (מימין) וד''ר אורן מילשטיין מנכ''ל StemRad (צילום: מורן קוגן)

במסגרת הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית שיחלו בקרוב, שלוש אסטרונאוטיות אמריקניות ילבשו את אפוד AstroRad בתנאי הכבידה של תחנת החלל למשך פרקי זמן משתנים ובמהלך פעילויות שגרתיות. תהיה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שדגל ישראל, המתנוסס על אפוד ה-AstroRad, יוצג בתחנת החלל הבינלאומית. לאחר השלמת הניסוי, צוות מחקר מהמעבדה הלאומית של ארה"ב בתחנת החלל (CASIS) יעריך את הארגונומיה, טווח התנועה, חוויית השימוש ורמת הנוחות הכללית של האפוד בסביבתן הטבעית של האסטרונאוטיות בחלל, ויספק משוב מפורט וחיוני לשיפור האפוד.

תוצאות ניסוי זה, יחד עם נתוני אמת של רמת ההגנה מפני קרינה שיתקבלו מניסוי נוסף, שייערך במשימת Artemis-1, יספקו לנאס"א את כל המידע הדרוש להערכת אפודי ה-AstroRad ככלי יעיל וחיוני להגנה על חיי האסטרונאוטים מפני קרינה קטלנית במשימות המתוכננות בחלל העמוק, כגון Artemis-2 וכן בטיסות המתוכננות למאדים.

אולי יעניין אותך גם