אחרי הפנטגון: האם צה"ל יבחר בענן של מיקרוסופט?

חברת הענק גברה במכרז על אמזון ותעניק שירותי ענן לצבא ארה"ב. הזכייה של מיקרוסופט מעלה את הסיכויים שלה לספק שירותים דומים גם לצה"ל

 

מיקרוסופט. האם שירותי יסופקו גם לצה"ל? צילום: AP

מיקרוסופט זכתה במכרז הענן של צבא ארה"ב לאחר שגברה על אמזון ואורקל. מדובר במכרז ענק בהיקף של כ-10 מיליארדי דולרים לעשר שנים, תחת השם JEDI. לאור זכיית מיקרוסופט, עולה השאלה האם צה"ל ירכוש בכספי סיוע שירותי ענן מהחברה שעברה את סף הבדיקות של הפנטגון. נזכיר כי בעבר חברת אמזון, שמספקת ענן ל-CIA, הציעה את שירותיה לצה"ל, וההצעה נדחתה בשל אי הבנות בין הגופים לגבי יישום הארכיטקטורה.

אחת הטענות בתקשורת האמריקנית היא שמיקרוסופט זכתה בגלל התערבות של טראמפ. ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון, מחזיק גם בבעלות על העיתון Washington Post. "האיבה של הנשיא טראמפ כלפי הפוסט, אליו התייחס עשרות פעמים כ'אויב העם', ו'ארגון שתדלנות של אמזון' מתועד היטב", כותבים בפרסום. "לפני מספר חודשים הופצו דיווחים כי טראמפ שוקל לאלץ את הפנטגון להפסיק את פרויקט JEDI ולהציע תוכנית אחרת - תוכנית שלא כללה את אמזון". בדיווח אחר, נטען כי טראמפ אמר לשר הביטחון הקודם, מאטיס, "לעזאזל עם אמזון".

בכל מקרה, עבור מנהל הרכש במשרד הביטחון, המריבות הפוליטיות בארה"ב לא משנות. מיקרוסופט לא הייתה זוכה אם היא לא הייתה עוברת את הבדיקות הטכניות של הפנטגון. לכן, אם אמזון לא תגיש התנגדות קבילה, ומיקרוסופט אכן תצא לדרך, הסיכויים של האחרונה לספק גם שירותי ענן לצה"ל עולים משמעותית. אזכיר כי לאחרונה חיברה מיקרוסופט את ישראל לרשת הסיבים הבינלאומית של החברה. מהלך שמציב תשתית תקשורת לשירותי ענן לצבא וגם לממשלה, שמחפשת ענן ציבורי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית