המירוץ לחלל: השכנות במזה"ת עוקפות את ישראל

נראה שהמוניטין של ישראל בתחום החלל הולך ונחלש אל מול שחקנים אחרים בתחום כמו איחוד האמירויות וערב הסעודית. כך נראות התוכניות של השכנות האזוריות. פרשנות

 
המירוץ לחלל: השכנות במזה"ת עוקפות את ישראל

מהנדסים בסוכנות החלל של איחוד האמירויות. צילום: מתוך אתר הסוכנות

מושג חטא ההיבריס בפירושו המודרני מתאר רגש של גאווה מוגזמת, הגוררת אחריה עונש ותבוסה. ובכן, בחינה של תעשיית החלל הישראלית אל מול תעשיית החלל של איחוד אמירויות המפרץ או סעודיה תראה שישראל חוטאת בחטא זה. בעוד ישראל הייתה בין החלוצות בעולם בפיתוח גישה לחלל (שיגור ולוויינים), ובמזרח התיכון בפרט, נראה כי בשנים האחרונות ירדה קרנה של תעשיית החלל הישראלית אל מול מתחרות אחרות במזה"ת.

בעוד בישראל ערכו חגיגות לגששית בסיסית שהייתה אמורה להגיע לירח, באיחוד האמירויות כבר רוצים לשגר סבב שני של אסטרונאוטים לחלל ולשגר גששית למאדים עד שנת 2020 בשת"פ עם יפן, ועד שנת 2117 לבנות התיישבות במאדים. "הרעיון הוא לעבור שינוי בהלך הרוח לכיוון חינוך וחדשנות, לפיו מדינות אחרות במזרח התיכון יכולות להשתתף בפרויקטים מדעיים המסייעים להניע יותר חדשנות ונסיעות בחלל", כותבים ב-Spacewatch .

איחוד האמירויות חשפה תכנית אסטרטגית לתחום החלל תחת השם National Space Strategy 2030. בשונה מישראל, שהכל נעשה ללא תכנון בשיטת כיבוי שריפות, באבו דאבי רוצים הישגים משמעותיים בחלל, ולצורך כך צריך חזון, תכנית, כסף ושותפים.

"אסטרטגיית החלל הלאומית כוללת שישה יעדים עיקריים. אלה כוללים מתן שירותי חלל תחרותיים ברמה עולמית; שיפור יכולת מקומית מתקדמת במדע החלל, מחקר ופיתוח וייצור טכנולוגיית חלל והשקת משימות חלל מעוררות השראה. הקמת מומחיות לאומית ברמה גבוהה בתחום החלל; שותפויות והשקעות יעילות מקומיות וגלובאליות בענף החלל ופיתוח סביבת חקיקה ותשתיות תומכות בהוכחות עתידיות ברחבי המגזר, הם גם חלק מהיעדים העיקריים של האסטרטגיה, שיושגו באמצעות יישום של למעלה מ-20 תוכניות מקיפות ו-80 יוזמות", כותבים בפרסום.

"התוכנית הלאומית להשקעות בחלל מבקשת להגשים את המטרות של חזון איחוד האמירויות 2021 ו- Centennial 2071 של הממלכה, שמטרתן יחד להפוך את איחוד האמירויות למדינה המובילה בעולם בתחום כלכלי, חברתי וסביבתי. התוכנית תואמת את המדיניות הגבוהה יותר למדע, טכנולוגיה, חדשנות והאסטרטגיה למהפכה התעשייתית הרביעית של איחוד האמירויות, 4IR", נכתב עוד באתר  Spacewatch לפי פרסומים שונים, איחוד האמירויות השקיעה מעל חמישה מיליארדי דולרים ברכש לוויינים ופיתוח טכנולוגיות וידע תומך מקומי.

לצד חזון, תכנית וכסף, באיחוד האמירויות גם עושים צעדים תפעוליים. במרץ האחרון אישרה המדינה הקלות באשרות שהייה לכאלו שיקדמו פרויקטים בתחום החלל במדינה. זאת, לצד שיתוף פעולה פורה עם סוכנות החלל היפנית. בנוסף, המדינה מקדמת שיתופי פעולה עם מדינות במזרח התיכון בתחום החלל. ביניהן, סעודיה, שבעצמה מקדמת את תחום החלל וצפויה גם היא, לעקוף את ישראל בסיבוב. בחודשים האחרונים חתמה ריאד עם עשר מדינות במזה"ת על הסכמים לפיתוח תחום החלל. המטרה - קידום סוכנות חלל פאן ערבית.

אולי יעניין אותך גם