מדוע צפוי הרמטכ"ל לוותר על צוללת נוספת?

רא"ל אביב כוכבי, כך על פי דיווח בוואלה, עשוי להודיע כי צה"ל מוותר על צוללת אחת. אין ספק שהרמטכ"ל לא מעוניין בפגיעה בנכסים אסטרטגיים, לכן ניתן להעריך כי מאחורי המהלך עומדות סיבות כלכליות או מבצעיות אחרות. פרשנות

 
מדוע צפוי הרמטכ"ל לוותר על צוללת נוספת?

צוללת ישראלית מול חופי ת"א. צילום (ארכיון): AP

לפי פרסום של וואלה, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, רוצה פחות צוללות כדי לפנות כסף לתר"ש "תנופה". אם אכן כך, מדובר במהלך כלכלי מעניין מצד צה"ל. כאשר מדובר בצוללות, יש לקחת בחשבון כי יש צוללות שנמצאות בטיפולים בכל רגע נתון. אם ישראל תישאר עם חמש צוללות כפי שרוצה הרמטכ"ל, המשמעות היא כי יישארו פחות לפעולות שוטפות.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, צפוי להודיע לממשלה הבאה שצה"ל מעוניין לוותר על הצוללת האחרונה בסדרה ולחסוך בכך בין מיליארד לשני מיליארד שקלים וכוח אדם איכותי. אומדן הסכום תלוי בשער האירו, בשנות בניית הצוללת ובעלות הקיום שלה בתקופת השירות שלה. הצוות שייחסך, ואשר לאחר שירות חובה וקבע קצר בצוללות נפלט משירות המילואים, נחוץ במערכים צבאיים איכותיים אחרים, דוגמת סייבר והגנה אווירית", נכתב בפרסום.

מטרת פעילות הצוללות מתחלקת לשלוש היא איסוף מודיעין ותמיכה בפעילות יחידות מיוחדות. וכמובן שמדובר בזרוע אסטרטגית של ישראל. אם בכל רגע נתון יישארו לצה"ל פחות צוללות פעילות, המשמעות היא כי רק צוללת אחת צפויה לטפל בפעולות שגרה בטווחים מחוץ לאיום הייחוס. אין ספק כי הרמטכ"ל לא מתכוון לפגוע ביכולות האסטרטגיות של ישראל. מכאן, המשמעות היא כי מהלך צמצום צי הצוללות לחמש מגובה באמצעים אחרים.

תזה נוספת היא כי מדובר באיומים המשוחררים לתקשורת כחלק מהמלחמה על התקציב בין צה"ל, האוצר ומשרד רוה"מ. כאשר צה"ל משדר לציבור שהוא מוותר על צוללת למען כסף להגנה אווירית, תמרון או יכולות אחרות, הוא למעשה מעביר את הביקורת הציבורית לאוצר. מכאן, שכדאי לקחת כל פרסום כזה בערבון מוגבל. בעיקר כאשר מדובר באמל"ח אסטרטגי.

אולי יעניין אותך גם