חיל הים המצרי משדרג את הלוחמה התת-ימית

במסגרת התהליך המואץ בעשור האחרון לבניין הכוח שלו, הצי המצרי מעוניין בחיזוק תחום לוחמת הצוללות. המצרים מנהלים מגעים עם הסינים על רכש צוללות נוספות. אלה הכלים החדשים, שעלולים להוות איום עתידי על ישראל

הצוללות המצריות בתרגיל במזרח התיכון

חיל הים המצרי החל בתהליך בניין כוח מואץ לפני כעשור, במסגרתו נרכשו ארבע צוללות מדגם U-209 מגרמניה, ספינות מלחמה מארצות הברית, רוסיה, גרמניה וצרפת, טילים וטורפדו מתקדמים, מערכות נגד מטוסים, מסוקים ללחימה בצוללות, מערכות תקשורת ושליטה ובקרה, שדרוג כלי שיט ישנים ועוד.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

דגש מיוחד ניתן על ידי חיל הים המצרי ליכולות הלחימה התת ימיות שלו, תווך אשר בו, על פי תפיסת החיל הים המצרי, קיימת נחיתות מול חיל הים הישראלי. מעבר לרכש ארבע הצוללות הגרמניות יחד עם מערכות לחימה מתקדמות, בוצעו אף שדרוגים משמעותיים ללוחמה נגד צוללות בכלי השיט הישנים שברשותו.

שדרוגים אלה כללו למשל את שדרוג צוללות הרומיאו הסיניות בשירותו על ידי ארצות הברית, ושילוב טילים וטורפדו מתקדמים בהם. כמו כן, שודרגו הספינות הסיניות ללוחמת צוללות אותן הוא מפעיל (מדגם Hainan) באמצעות התקנה ושילוב של מערכות סונר מתקדמות תוצרת ארצות הברית.

לאחרונה השתתפו שלוש הצוללות הגרמניות, שנמסרו עד כה למצרים, בתרגיל בינלאומי רחב היקף בים התיכון ובים האדום, והוצגה יכולתן המבצעית.

חיזוק סיני

אך יחד עם בניין כוח משמעותי זה, נראה כי מצרים לא מסתפקת רק ברצון לשלוט בתווך התת מימי. לאחרונה פורסמו מגעים נוספים של חיל הים מצרי עם גורמי ממשל ותעשיות מסין על רכש צוללות נוספות סיניות. חיל הים המצרי החל להתעניין בצוללות דיזל סיניות מדגם S26T. צוללות אלו הן תוצרת המספנות הסיניות China Shipbuilding and Offshore International Company (CSOC), והן למעשה תצורת המכירה לחו"ל של הצוללות מדגם Type 39.

סין מפעילה כ-20 צוללות מדגם זה ובשנה האחרונה מכרה אותן גם לחיל הים של תאילנד. צוללות אלו, המופעלות על ידי צוות של 38 איש, הינן באורך של כ-66 מטרים ובדחי של כ- 1,900 טון. מהירות הצוללת המרבית מעל פני הים הינה כ-20 קשרים. הצוללת בעלת יכולת פעולה בעומק מרבי של עד 300 מטר, ויכולת שהייה מתחת למים, על פי הגדרת היצרן, למשך 20 יום רצופים. זמן השהייה המרבי של הצוללת בים הינו 60 יום.

יכולת השהייה למשך 20 יום רצופים מתחת למים, מושגת באמצעות מערכת AIP (air-independent propulsion). מדובר ביכולת משמעותית מאוד, המגדילה את יכולת החשאיות של הצוללת ומגבירה את סיכויי הישרדותה ויכולתה להוצאת מבצעים חשאיים.

יכולת אסטרטגית נוספת של הצוללות הסיניות היא ירי טילים מדגם CM-708UNB המשולבים בה. טילים אלה נגד כלי שיט, תוצרת חברת CASIC הסינית, מבוססים על טיל הים ממשפחת ה-C-802, הדומה לזה שפגע במלחמת לבנון השנייה באוניית חיל הים אח"י חנית, בסמוך לחוף הלבנוני. 

טילי CM-708 המשוגרים מהצוללת מעומק הים באמצעות קפסולת שיגור, הם לטווח של כ-300 ק"מ, ומצוידים בראש ביות מתקדם. ככל הנראה, ובהסתמך על טילים דומים ממשפחת ה-C-802, הטילים מדגם C-708 הם בעלי יכולת פגיעה מדוייקת במטרות בעומק היבשה באמצעות ניווט על סמך GPS.

בנוסף מצוידת הצוללת בטורפדו סיני מדגם Yu-6, בעל יכולת פגיעה בכלי שיט ובצוללות בטווחים של עד 45 ק"מ באמצעות ביות אקטיבי, פאסיבי ורודף שובל. יכולת הטורפדו לפגוע בכלי שיט על פי שובל הגלים אותו הוא מותיר אחריו, הינה יכולת מתקדמת מולה מענה ההתגוננות הוא מורכב ומוגבל. בצוללת שישה קני שיגור (צמ"ט – צינור מוליך טורפדו), מהם ניתן לירות מגוון טילים וטורפדו, ואף להטיל מיקוש ימי.

איום עתידי על ישראל?

הצוללות הסיניות מדגם רומיאו שבשירות חיל הים המצרי הן צוללות ישנות מאוד, שאורך החיים שלהן עבר לפני שנים רבות. השדרוג האמריקני שבוצע לצוללות באמצעות כספי הסיוע האמריקניים, אפשר לצוללות לפעול למשך שנים נוספות.

נכון לכתיבת שורות אלו, לא ברור האם המצרים רואים בצוללות הסיניות מדגם S26T כמחליפות לצוללות הרומיאו הישנות, או שיש בכוונת הצי המצרי להגדיל את כמות הצוללות אותן הוא מפעיל במשימותיו המבצעיות בים התיכון ובים האדום. כמו כן, לא ברור האם המגעים בין הסינים למצרים יבשילו לכדי עסקת רכש צוללות חדשות תוצרת סין.

במידה והעסקה תמומש, הרי שהצוללות הסיניות מהוות שדרוג משמעותי נוסף לכוח התת מימי של חיל הים המצרי, שכן הן מאפשרות לו מחד יכולת פעולה ארוכה מאוד וחשאית מתחת לפני הים ומאידך, מאפשרת לחיל הים לתקוף כלי שיט ומטרות איכות בעומק היבשה באמצעות טילי השיוט ארוכי הטווח מדגם C-708. כמו כן, מאפשרות לו לתקוף צוללות וכלי שיט באמצעות הטורפדו המתקדם מדגם Yu-6.

אמצעי הלחימה המתקדמים שעל סיפון הצוללת ויכולותיה מהוות איום משמעותי, במידה ויירכשו, על חיל הים הישראלי בים, בעומק הים ואף ביבשה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית