קספרסקי נכנסת לשוק הגנה בפני רחפנים

קספרסקי השיקה פיתרון חדש שמסייע להתגונן מפני רחפנים אזרחיים שטסים לתוך אזורים מסוכנים או פוגעים בפרטיות. הפתרון החדש משלב חומרה מבוססת חיישנים ומצלמות וכן תוכנה המבוססת על למידת מכונה, ומציגה גישה חדשה לגילוי הרחפנים והרחקתם באופן אוטומטי מהאזור ללא גרימת נזק.

בשנת 2018 הוערך שוק הרחפנים ב-14 מיליארד דולר והוא צפוי להגיע ל-43 מיליארד דולר עד שנת 2024. הצמיחה הזו מבוססת על הפוטנציאל הרחב של השימוש ברחפנים בשוק האזרחי והעסקי – מהובלת סחורות וחבילות דרך פיקוח וניטור של אתרי בנייה ותשתית ועד תחום הבידור. עם זאת, עדיין ישנן קונוטציות שליליות לשימוש ברחפנים שמקורן באירועים, חלקם מתוקשרים, בהם נעשה שימוש לא חוקי ברחפנים, פגיעה בפרטיות או הפרעה לסדר הציבורי.

אחד המקרים הזכורים ביותר הוא אירוע בו רחפנים טסו מעל המרחב האווירי של נמל התעופה גאטוויק בלונדון וגרמו להשבתתו וביטול מספר רב של טיסות. מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה מצא שרק 31% מהנשאלים אמרו שיש להם סנטימנט חיובי כלפי שימוש ברחפנים. 

דוגמה נוספת היא תאונה שאירעה ב-2017 בקנדה, בעקבות שימוש לא חוקי ברחפן. בזמן נחיתתו של מטוס קל, הוא התנגש ברחפן שטס בגובה 450 מטר - פי חמש מהגובה המותר להטסת רחפנים. למרבה המזל, המטוס עליו שמונה נוסעים ספג נזק מזערי והצליח לנחות בשלום. בשנת 2016 רחפן התנגש בקצה מגדל ה-Space Needle בסיאטל וכמעט וגרם לאסון. זה היה ערב ראש השנה ואנשי פירוטכניקה עסקו בהכנות למופע הזיקוקים החגיגי. להבי הרחפן, שהמשיכו להסתובב זמן מה לאחר ההתרסקות, היו קרובים בצורה מסוכנת לכבל מערכת ההפעלה של הזיקוקים. למרבה המזל, המפעילים הצליחו להעביר את הרחפן במהירות למקום בטוח. 

כדי להפוך את השימוש ברחפנים לבטוח יותר, להפחית את הסיכון להפרעה לגורמים בשטח או פגיעה בפרטיות של ארגונים ובעלי נכסים, ולהטיל אחריות גדולה יותר על מפעילים, פיתחה קספרסקי את פיתרון Anti-Drone שלה. מדובר במוצר תוכנה המרכז את פעילותם של מספר מוצרי תוכנה המסופקים על ידי שותפים ויצרני צד ג' מוכרים. התוכנה מאפשרת זיהוי של רחפנים מתקרבים ויודעת להתעלם מגורמים מעופפים אחרים כדי שלא לייצר התראות שווא. הפתרון מבצע ניטור קבוע לחיפוש רחפנים בעזרת מצלמות וידאו בשילוב חיישני רדאר, LIDAR ואודיו – בהתאם לצרכי הלקוח והתנאים הסביבתיים. יישום ייחודי לפתרון של קספרסקי הוא שילוב של סורק לייזר המאפשר למערכת לאתר במדויק את מיקומו של הרחפן המתקרב.

כאשר מתגלה אובייקט נע בשמיים, הקואורדינטות שלו מועברות לשרת ייעודי שמסובבת אליו את שאר המצלמות ומבצעת זום-אין. רשת נוירונית המאומנת בזיהוי רחפנים מבין אובייקטים מעופפים אחרים מנתחת את האובייקט שבסרטון ולאחר זיהוי ודאי, נשלח אות החוסם את התקשורת בין הרחפן ליחידת הבקרה שלו. כתוצאה מכך, הרחפן משנה כיוון וחוזר אל המקום ממנו המריא או – אם אובד הקשר עם המפעיל – נוחת מיידית בשטח. בכל מקרה, המערכת אינה גורמת לפגיעה פיזית ברחפן. 

"כחובב רחפנים, נתקלתי במקרים בהם נוצרו מצבים מסוכנים במהלך אירועים ציבוריים", אמר ולדימיר טורוב, חוקר קספרסקי שעומד מאחורי הפרויקט החדש. "מפעילי רחפנים לא תמיד יודעים על אזורים האסורים בטיסה, ומערכות הפוגעות באופן פיזי ברחפנים או מנחיתות אותם מיידית גורמות לתיסכול רב. לכן במהלך פיתוח המוצר החדש לקחנו בחשבון, בנוסף על דרישות הבטיחות, גם את האינטרסים של חובבי הרחפנים ופיתחנו מערכת שמבטיחה שהרחפנים לא יכנסו לאזורים מוגבלים אך שניתן יהיה להרחיקם מבלי לפגוע בציוד".הפתרון החדש זמין כתוכנה עצמאית המשולבת בחומרה של יצרני צד ג', בגרסת מובייל (לשימוש ברכב שטח למשל) וגם ניתנת לשילוב במערכות ניטור אחרות, כולל תשתיות בית חכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית