"בית הקלפים": נשיא במלכודת הטוויטר

טראמפ הוא הנשיא הראשון השולט באמצעות הטוויטר. הוא מגיב דרכה על פרסומים בתקשורת ומצייץ מחדש אמירות אוהדות. הדחף, הבלתי נשלט, של הנשיא להתבטא בטוויטר, הפכו במקרה של ה"קשר הטורקי" להרסניים במיוחד עבורו

 

ההרסניות שבטוויטר. הנשיא טראמם. צילום: AP

סדרת הכתבות "בית הקלפים" חושף באכזריות את השפעתן האדירה של הרשתות החברתיות ואת פגיעותם של המשתמשים בהן, יהיו מתוחכמים ככל שיהיו.

הזירה הפוליטית האמריקנית הופכת לשדה ניסויים ענק של התקשורת החברתית. ההשפעה היא כה מהירה וחודרת, עד כי יש כבר מחוקקים הדורשים מטוויטר להגביל את השימוש אותו עושים המנהיגים ברשת. בבחירות 2016, ניצלו מתחריו הדמוקרטים של טראמפ את  ביטויי האהדה שלו לפוטין כדי ליצור ענן חשדות כבד על קשרים חשודים בין טראמפ ואנשיו, לבין פוטין והמודיעין הרוסי.  

קהילת המודיעין, בהובלת ארגוני ה-FBI וה-CIA, פתחה בחקירה. בתחילת ינואר 2017, ימים ספורים לפני השבעתו לנשיא, התייצבה מליאת ראשי קהילת המודיעין במשרדי טראמפ, והציגה בפניו את הערכת קהילת המודיעין על המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב. נכללה בה אסופת מידע, שהוכנה על ידי איש ביון בריטי לשעבר. הידיעה המרכזית  בתיק פירטה כי בידי הרוסים צילומים מביכים של טראמפ עם בנות לוויה במלון במוסקבה. 

האסופה הציתה סערה באמצעי התקשורת בארה"ב והזינה אותה במשך למעלה משנתיים. כמחצית מהאמריקנים האמינו כי לנשיא קשרים מיוחדים עם הרוסים וחלקם היו משוכנעים כי הנשיא בוגד.

בנקודה זו נכנסה לעלילה רשת הוואטסאפ. חוקרי משרד המשפטים חשפו התכתבויות בין אנשי FBI בכירים שפתחו וניהלו את חקירת המעורבות הרוסית, ובהם  אמירות כי יעשו מאמצים למנוע את בחירתו. החשיפה הדהימה את המערכת הפוליטית בארה"ב וחיזקה את טענות הנשיא ואנשיו על קיום "מדינה בתוך מדינה", (State Deep ), קרי אנשי מנגנון מקצועיים המנהלים מדיניות עצמאית. האצבע המאשימה הופנתה בעיקר לאנשי קהילת המודיעין.

 ג'ון סלומון, כתב-חוקר, סיכם בתמציתיות את האירוע: “Don’t Text and Investigate”. "אל תכתוב מסרונים בעת שאתה חוקר". העלילה בעונה השנייה, בחירות 2020,  התחילה עם "הקשר האוקראיני". היא הותנעה על ידי אישCIA  שדיווח על שיחת הנשיא עם עמיתו האוקראיני. טרם הספקנו לתהות לאיזה כיוון תוביל העלילה וכבר הופיע ה"קשר הטורקי".  הפעם הגיבורה היא רשת הטוויטר.

ציוץ טורקי

הנשיא טראמפ הוא הנשיא הראשון השולט באמצעות רשת הטוויטר. הוא מגיב דרכה על פרסומים בתקשורת ומצייץ מחדש אמירות אוהדות של תומכיו. הדחף, הבלתי נשלט, של הנשיא לקצר הליכים והיכולת להגיב על כל אירוע בטוויטר, הפכו במקרה של ה"קשר הטורקי" להרסניים במיוחד עבורו.

האם נצליח אי פעם להבין מהי הדינמיקה המתרחשת בשיחות בין טראמפ לארדואן, שמביאות לתגובות לא רציונליות של הנשיא? כזכור, לפני כשנה, בדצמבר 2018, הודיע הנשיא, לאחר שיחה עם ארדואן, כי הורה להסיג את כוחות ארה"ב מסוריה לאלתר. בעמל רב הצליחו אז אנשיו לשכנעו לעשות סיבוב פרסה. שר ההגנה ג'יימס מאטיס, הודיע מיד לאחר מכן על פרישתו מתפקידו.

לאחר שיחתו הפעם עם ארדואן - התגובה של הנשיא הייתה דומה ואף חריפה יותר. הוא הודיע מיד ברשת הטוויטר, לפני שיועציו הצליחו להביע דעתם, כי הורה על הסגת הכוחות האמריקנים וכי לא יתערב במהלכים שייזום הצבא הטורקי בסוריה מול הכורדים.

האם התרגום מטורקית גבוהה ומתפתלת לאנגלית הישירה, התכליתית, בה מדבר טראמפ,  יוצרים אי הבנה המביאה את טראמפ לנקודת רתיחה ולרצון לשבור את הכלים? במה ארדואן  הפתיע את טראמפ וגרם לו לחרוג מקו המדיניות האמריקנית?

בעקבות מחאה חריפה של נבחרים רפובליקנים, פתח הנשיא בסדרת ציוצים הרסנית לא פחות, ובה התבטא "על חוכמתו העילאית", איים בסנקציות כלכליות שיהרסו את טורקיה אם זו לא תעצור את התקפתה. גם תומכיו המושבעים נותרו ללא מילים מול ציוצי הטוויטר. בקצב הציוצים הזה – רשת הטוויטר תצליח במקום בו כשלה רשת הוואטסאפ ותגרום להדחתו.

עם זאת, מוקדם עדיין להפחית מהשפעתה של רשת הוואטסאפ על המתרחש בוושינגטון.   "החוקרים את החוקרים" ממשיכים לזמן לחקירות  את אנשי ה-FBI וה-CIA  , אלה שפתחו בחקירת "הקשר הרוסי" של העונה הראשונה. לפי דיווחים בתקשורת, החקירה מתרחבת. כתבים בוושינגטון מדווחים כי חוקריCIA  שוכרים עורכי דין.

לחובבי הז'אנר, גם בעונה  השנייה של "בית הקלפים", בחירות 2020, יככב "הקשר הרוסי". הילרי קלינטון הכריזה כי אחת המועמדות הדמוקרטיות לנשיאות, קצינה פעילה במילואי המשמר הלאומי הינה, לא פחות ולא יותר, "נכס רוסי" המטופח ומקודם על ידי המודיעין הרוסי.

ב"בית הקלפים" לא זונחים ספין שהוכיח את עצמו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית