דיווח: השינויים שמבקשת ישראל לבצע ב-F35

על פי פרסום זר, ישראל פנתה ליצרנית לוקהיד מרטין בבקשה לבצע שינויים במטוס, ביניהם: במערכת המחשוב, הארכת טווח, התאמה לטילי אויר-אוויר ישראליים ועוד. "רשימת הבקשות היא ארוכה", נכתב בפרסום

 

מטוס ה"אדיר". צילום: AP

ישראל מבקשת מחברת לוקהיד מרטין לערוך סדרה של שינויים במטוסי F35, כדי להתאים אותם לחזון הישראלי כיצד להפעיל את מטוסי החמקן באזור המזרח התיכון, וכיצד ניתן לשפר ולשדרג את יכולותיו. כך עולה מפרסום באתר National Interest.

על פי הפרסום, אחד השינויים שבמבקש חיל האוויר לערוך הוא במערכת מחשב המטוס: ישראל מעוניינת שהמחשב יתאים למערכות השליטה, הבקרה, התקשורת והמחשוב (C4) הישראליות, כזו שתפעל "מעל" המערכת שמתקינה לוקהיד מרטין במטוסים שהיא מייצרת עבור כל הלקוחות. גם מפעילות אחרות בעולם תבעו מהיצרן גישה לקוד הפתוח של המטוסים כדי שניתן יהיה לערוך בהם שינויים, אך עד כה אפשר היצרן רק גישה מוגבלת לקוד.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

מחשב מטוס F35 כולל בתוכו את כל המידע שאוספים חיישני המטוס, כולל מיקום כוחות אויב ומתקניו. המידע מועבר למערכות קרקעיות, כולל חילות אוויר, הגנה אווירית וארטילריה. אך מכיוון שלא כל המערכות הללו תואמות F35, רוצה ישראל להתקין במטוסיה מערכות C4 משלה, כדי שהמידע מחיישני המטוס יוכל לעבור למערכות הצבאיות הישראליות.

שינוי במערכת המחשב אינו מצריך שינויים בגוף המטוס, אך שינויים אחרים שמבקשת ישראל, כל על פי הפרסום, היא כבר הצליחה לערוך במטוסי "אדיר" שכבר קלט חיל האוויר הישראלי.

שינויים נוספים שמבקשת ישראל על פי הכתבה הם התקנה של פוד שיבוש מכ"ם, שיסייע למטוסים לחמוק ממערכי הגנה אווירית. עוד שינוי הוא התאמת המטוסים לנשיאת טילי אוויר-אוויר 'פיתון' מתוצרתה ופצצות מונחות מדויקות ממשפחת SPICE. ישראל גם מבקשת להאריך את טווח הטיסה של מטוסי ה"אדיר" על ידי הוספת מכלי דלק חיצוניים. מכלים אלה אינם מבנים חמקניים, אך ניתן לנתקם מהמטוס כדי להחזירו לחמקנות וכך לחמוק מהגנ"א. על פי הפרסום, מעוניינת עוד ישראל לפתח יחד עם לוקהיד מרטין מכלי דלק שלא יפגמו בתכונות החמקנות של המטוסים או במבמה האווירודינמי שלהם.

רשימת השינויים של ישראל היא ארוכה, ומיועדת להתאים את המטוס לדרישות המתבקשות לפעולה באזור וכן לתקן כמה מהליקויים שגילו טייסים במטוסים, מסכם האתר National Interest.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית