לאחר הפסקת האש: חילופי ירי בצפון סוריה

במהלך היומיים שלאחר ההכרזה הטורקית על הפסקת אש בלחימה בצפון סוריה, נרשמו חילופי ירי בין צבא טורקיה לכורדים. טראמפ וארדואן שוחחו: "הנשיא הטורקי מאוד רוצה לשמור על הפסקת האש". נשיא טורקיה צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה פוטין

 
לאחר הפסקת האש: חילופי ירי בצפון סוריה

רכב צבאי טורקי עוזב את סוריה. צילום: AP

שקט יחסי שרר בשבת באזור הלחימה ברצועת הביטחון שבגבול סוריה-טורקיה, אחרי שביומיים הראשונים להפסקת האש נרשמו חילופי אש בין כוחות צבא טורקיים לכוחות כורדיים. כתב סוכנות הידיעות רויטרס באזור דיווח כי נשמעו פיצוצים באזור העיירה ראס אל-עיין אך הם נפסקו, והפסקת האש בת 120 שעות נשמרת.

הנשיא ארדואן אמר בסוף השבוע כי רצועת הביטחון תשתרע על פני 440 ק"מ ממערב למזרח לאורך הגבול בין שתי המדינות, וכי צבא טורקיה יקים 12 עמדות תצפית ופיקוח לאורך רצועת הביטחון. במקביל נשיא סוריה אסד, הנתמך על ידי רוסיה ואיראן, כבר הציב כוחות באזורים שבעבר ישבו בהם כוחות צבא אמריקניים.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ארה"ב מסרה כי שני מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני ביצעו לפני כמה ימים גיחות שמטרתן הייתה להשמיד מאגרי תחמושת שהאמריקנים השאירו בסוריה, כאשר כוחות היבשה שלהם יצאו. קולונל מיילס קוגינס, דובר הקואליציה, מסר כי זוג מטוסי F-15 השמידו  מחסן תחמושת שנמצא בתוך מפעל בטון, ששימש מפקדת תיאום בין הכוחות האמריקניים לכוחות הכורדיים.

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ונשיא טורקיה ארדואן בפגישת המו"מ לפני ההכזרה על הפסקת אש. צילום: AP

מקורות במשרד ההגנה האמריקני מסרו לאתר כי מטוסי ביון ואיסוף מודיעין אמריקניים ימשיכו לבצע גיחות מבצעיות מעל צפון-מזרח סוריה גם אחרי יציאת כוחות היבשה. שר ההגנה האמריקני מרק אספר תדרך בסוף השבוע את כתבי הפנטגון בוושינגטון, ואמר להם כי נמשך כסדרו תהליך יציאת הכוחות מצפון-מזרח סוריה, והעדיפות הראשונה היא עתה שמירה על ביטחון הכוח עד ליציאתו הסופית.

הפסקת האש יצרה שורה של פעילויות דיפלומטיות: שר ההגנה האמריקני אספר יוצא למזרח התיכון כדי לתדרך כמה מדינות באזור בדבר המצב בסוריה. משם ייצא לכינוס מועצת השרים של נאט"ו בבריסל. משלחת רוסית בכירה נפגשה עם נשיא סוריה אסד. במקביל, נשיא ארה"ב טראמפ שוחח בשבת בטלפון עם הנשיא ארדואן, ואמר כי נשיא טורקיה "מאוד מעוניין" בשמירה על הפסקת האש. בשבוע הבא ייפגש ארדואן עם נשיא רוסיה פוטין בסוצ'י לדיון על עתיד רצועת הביטחון בסוריה.

אולי יעניין אותך גם