טורקיה וארה"ב הסכימו על הפסקת אש בסוריה

8 ימים לאחר שהחל המבצע הטורקי בצפון סוריה, הודיעו ארה"ב וטורקיה על הפסקת אש בת 5 ימים, על מנת לאפשר לכוחות הכורדים לסגת. נראה כי מדובר בניצחון מוחץ לארדואן, שצפוי לשלוט ברצועת הגבול. הכורדים דחו, כצפוי, את ההסכם

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (מימין) ונשיא טורקיה טאיפ ארדואן בפגישתם באנקרה. צילום: AP

שמונה ימים לאחר שהחל, הסכימה טורקיה להפסקת אש במבצע שהיא מקיימת נגד הכוחות הכורדיים בצפון סוריה. ההסכמה הטורקית מגיעה לאחר ששני בכירי הממשל האמריקני, סגן הנשיא מייק פנס ושר החוץ מייק פומפאו, הגיעו היום (ה') לטורקיה ונפגשו עם נשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן. 

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי הסיכום שהציגו שני הבכירים האמריקנים בתום שעות של שיחות, טורקיה הסכימה להפסקה של חמישה ימים בצפון מזרח סוריה, כדי לאפשר נסיגת כוחות כורדים. "היום ארצות הברית וטורקיה הסכימו להפסקת אש בסוריה", אמר פנס במסיבת עיתונאים לאחר יותר מארבע שעות של שיחות בארמון הנשיאות באנקרה. על פי דיווחים שונים, הכורדים דחו את ההסכם. 

"הצד הטורקי ישהה את מבצע כדי לאפשר נסיגת כוחות YPG מהאזור הבטוח למשך 120 שעות. כל הפעולות הצבאיות יושהו, והמבצע יופסק לחלוטין עם השלמת הנסיגה", אמר סגן נשיא ארה"ב. בעקבות ההסכם צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטוויטר: "חדשות גדולות מגיעות מטורקיה. תודה לך, ארדואן. חיי מיליונים יינצלו".

על פי הצהרה משותפת של שני הצדדים, "האזור הבטוח יהיה בעיקר בשליטת כוחות הצבא הטורקי". גורם טורקי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אנקרה קיבלה "בדיוק מה שרצתה" מהשיחות עם ארצות הברית.

שר החוץ הטורקי, מבולט קבוסוגלו, סירב לקרוא להסכם הפסקת אש. "לוחמים כורדים ייאלצו לוותר על נשקם ומעמדם ייהרס. הפסקת האש יכולה להיות מוסכמת רק על ידי צדדים לגיטימיים, ולא על ידי הכורדים, שטורקיה מחשיבה טרוריסטים", אמר הדיפלומט הבכיר.  

מייק פנס במסיבת העיתונאים לאחר פגישת המו"מ עם ארדואן. צילום: AP

כזכור, טורקיה החלה את המבצע על מנת לייצר רצועת ביטחון של כ-30 ק"מ מהגבול שלה לתוך סוריה, אזורים בהם נמצאים הכורדים. עד כה נהרגו מאות כורדים וכמה אבידות נרשמו גם בצד הטורקי. יותר מ-100 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם.

המבצע הטורקי זכה לביקורת קשה בעולם, כולל הכרזה רשמית ישראלית בעד הכורדים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמה מדינות באירופה הטילו אמברגו נשק על טורקיה, ולאחר מכן גם ארה"ב הטילה סנקציות כלכליות על אנקרה, שככל הנראה יוסרו במידה והפסקת האש תעמוד במבחן הזמן.

כמה ימים לאחר תחילת המבצע, החליטה גם רוסיה להתערב בנעשה בצפון סוריה, וגבות תגובה סורית נגד המבצע של ארדואן.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית