מסלול האונייה האיראנית לאחר הפגיעה בים האדום

המכלית האיראנית סביטי שנפגעה לטענת טהרן מטילים, שטה לאזור בו נמצאת ספינה אחרת בשם סאביז. להערכת חברה ישראלית שפרסמה את נתיב השיט, סאביז היא "בסיס איראני צף". היא נחשדה כי היא פועלת במסגרת משמרות מהפכה

 
מסלול האונייה האיראנית לאחר הפגיעה בים האדום

נתיב השיט של סביטי. צילום: חברת אימאג' סט הישראלית

אוניית סוחר או כיסוי לפעילות עוינת? צילומי מעקב לוויין של החברה הישראלית אימאג׳ סאט אחר המכלית האיראנית, שנפגעה לטענתם בסוף השבוע, מגלים את נתיב השיט שלה לאחר הפגיעה. באיראן טענו כי מי שעומד מאחורי ההתקפה על המכלית הוא גוף מדינתי.

על פי הצילומים של החברה, ניתן לראות כי יומיים לאחר שנפגעה, מכלית הנפט סביטי שטה באזור אוניית ענק איראנית בשם סאביז. מדובר בספינה שנחשדה בעבר כי היא מהווה כיסוי לפעילות עוינת של איראן באזור שבין סעודיה, תימן ואריתראה.

להערכת החברה הישראלית, הסאביז הוא כלי שיט שמהווה סוג של "בסיס צף" איראני קדמי, באמצעותו תומכת איראן בקבוצות הפרו-איראניות באזור כמו החות'ים.

הערכת החברה הישראלית אימאג' סט. צילום: מתוך חשבון הטוויטר של החברה

הספינה האיראנית סביטי שנפגעה בסוף השבוע. צילום: AP

בעבר, הסביר סא"ל (מיל') אייל פינקו, מומחה ללוחמה ימית, במאמר שפורסם בישראל דיפנס, כי האונייה רשומה על שם חברת הספנות האיראנית והיא פועלת הלכה למעשה על ידי משמרות המהפכה של איראן. בדגש על חיל הים של משמרות המהפכה וכן כוח קודס.

על פי הניתוח של המומחה, כלי השיט האיראני פועל במרחב הים האדום בואכה מצרי באב אל-מנדב, כספינת פיקוד ושליטה על פעילות הכוחות האיראניים באזור ועל שלושה כלי שיט איראניים נוספים הפועלים באופן קבוע באזור (ללא זיהוי ספציפי שלהם). בנוסף משמשת האונייה להעברת אמצעי לחימה למורדים הח'ותים בתימן ולכוחות בסודאן.