דיווחים זרים: "סוד המכה השנייה של ישראל"

כתבות שפורסמו בכמה אתרים ביטחוניים מפרטים על הצוללות של ישראל והיכולות הגרעיניות שהן מאפשרות. "בכל רגע נתון טהרן מצויה 'בצלב הכוונת' ישראלית", נטען בפרסום. הפרטים אודות צי הצוללות, שפי שהובאו באותם פרסומים

 

צוללת ישראלית מול חופי תל אביב. צילום (ארכיון): AP

בכמה אתרים שעוסקים בענייני ביטחון, פורסמו דיווחים המפרטים אודות צי הצוללות של ישראל ועל היכולות הגרעיניות שהן מאפשרות לה. באתרים אלה - World defense news, Navy recognition ו-News navy maritime industry, התפרסמו הפרטים תחת הכותרת: "לישראל יש צוללות נושאות נשק גרעיני תוצרת גרמניה".

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"צי הצוללות הישראלי הוא קטן, אך הוא נושא עמו סוד גדול פתוח: בביטחון כמעט מלא ניתן לקבוע כי הצוללות הישראליות חמושות בנשק גרעיני. חמש צוללות 'דולפין' הן הערובה לביטחון המדינה, ומבטיחות שאם תותקף ישראל בגרעין, לאומה הקטנה יש יכולת מכה שנייה", כך נפתח הפרסום.

על פי הפרסומים, כלי הנשק הגרעיניים הראשונים של ישראל הושלמו בראשית שנות ה-70 ויועדו לשיגור ממטוסים ומטילי 'יריחו'. מלחמת עיראק ב-1991, כשטילי סקאד שוגרו לישראל, חיזקה את ההכרה שהמדינה זקוקה לנשק גרעיני משולש – אווירי, יבשתי וימי כדי לתת למדינה הרתעה, גמישות ושרידות. זרוע גרעינית ימית היא בעלת שיעור השרידות הגבוה ביותר והיא כוללת צוללות חמושות בנשק גרעיני, היכולות להיעלם לשבועות או לחודשים ולבצע סיורים חשאיים תוך המתנה לפקודת שיגור. זו יכולת המכה השנייה, והצוללות הישראליות הן שיבצעו את מכות התגמול.

שלוש הצוללות הראשונות אושרו ב-1988 וברור שהן ניבנו כך שניתן יהיה לחמשן בנשק גרעיני. אחרי שנות דחייה החלה בניית הצוללות בגרמניה ולא בארה"ב, כפי שתוכנן תחילה, ובהן מערכות תוצרת גרמניה, ארה"ב וישראל. הפרויקט בוצע במימון גרמני, כך מספרים בפרסומים.  

"שלוש הצוללות הראשונות 'דולפין', 'לוויתן' ו'תקומה', הושקו בראשית שנות ה-90 ונכנסו לשירות בין 1999 ל-2000. אלה צוללות במשקל 1,720 טונות, אורכן 187 רגל ועומק מבצעי 1,148 רגל. יש בהן סונרים אקטיביים ופסיביים דגמי CSU-90-1 ו-DBS-21D. בכל צוללת יש 10 צינורות טורפדו. שישה צינורות סטנדרטיים בקוטר 533 מ"מ וארבעה צינורות יותר ארוכים, 650 מ"מ קוטר. הצינורות הארוכים הם רחבים יותר, וכפי הנראה מיועדים ליציאה וכניסה של צוללנים", נכתב בפרסומים.

המפתח להרתעה

עוד נטען כי חימוש הצוללות הוא תמהיל של נשק גרמני, אמריקני וישראלי, וזה כולל טורפדו מונחה-כבל כבד SEAHAKE וטילים נגד כלי שיט 'הרפון'. הפרסום FLEETS OF THE WORLD טוען שצוללות 'דולפין' חמושות במערכת נשק מכוונת סיב אופטי TRITON, בעלת טווח של יותר מתשעה מייל, נשק שמאפשר לצוללת לתקוף מסוקים, אניות שטח ומטרות חוף.

ארבע צוללות בעלות צינורות הטורפדו הגדולים הן המפתח להרתעה הימית הישראלית, הוסבר בפרסומים. צינורות אלה מיועדים לא רק להנחת מוקשים ולשגר ולקלוט צוללנים, אלא גם לשגר טילי שיוט גרעיניים. בשנת 2000 הצי האמריקני הבחין בשיגור טיל מול חופי סרי לנקה שנע לטווח של 932 מייל. הזהות האמיתית של הטיל ההוא אינה ידועה, אך זה היה כנראה דגם משופר של טיל POPEYE.

'פופאיי', כך על פי הפרסומים, הוא במקור טיל אוויר-קרקע עם מצלמת טלוויזיה וראש ביות אינפרה-אדום שבראשו רש"ק של 375 ק"ג לטווח של 45 מייל. חיל האוויר האמריקני רכש 154 טילי 'פופאיי' לחימוש מפציצי B-52 לתקיפות קונבנציונליות. ההנחה היא שגורם ההרתעה הישראלי מבוסס על טיל שיוט גרעיני המבוסס על 'פופאיי',  'פופאיי-טורבו', שהוא בעל מנוע TURBOFAN לטווח ארוך במיוחד. יש גם אפשרות של חימוש גרעיני על טילי ים-ים  'גבריאל', וידיעות נוספות טענו שטילי 'הרפון' הוסבו לטילים נושאי חימוש גרעיני.

לתקוף את איראן

למרות הפירוט הרב, בפרסום מסבירים כי לא ידועה העוצמה של חימוש גרעיני שיורכב על טילים אלה, אך ההערכה היא שמדובר בנשק גרעיני בן 200 קילו-טון, פי 14 מעוצמת הפצצה שהוטלה על הירושימה. טווח של 932 מייל מאפשר לטיל לפגוע בטהרן ובערים קום וטבריז באיראן מעמדת ירי מול החוף הסורי. אלא שזו איננה עמדת ירי אידאלית, ולכן ההנחה היא שטווח הטיל הוארך כך שיוכל לתקוף ערים באיראן ממקום יותר בטוח. כאמור, כך על פי הפרסומים באתרים הביטחוניים.

"כאשר יש לצי שלוש צוללות מבצעיות, אחת מהן תמיד בים. מניחים שצוללות 'דולפין' נושאות 16 צינורות טורדפו וטילים. אם משימת הצוללת היא תקיפה גרעינית, הרי יש להשאיר מחצית מחלל האחסון לנשק הגרעיני. המסקנה הכללית היא שבכל רגע נתון טהרן מצוייה 'בצלב הכוונת' ישראלית", נטען בפרסומים.

"הקבוצה השנייה – צוללות דולפין 2", נטען בפרסומים, "הוזמנה באמצע שנות ה-2000. הן זהות לקודמתן, מלבד תוספת של מתקן מיוחד בקוער של הצוללת, שאורכו 36 רגל ובו מערכת הנעה מיוחדת (AIP) המאפשרת לצוללת לפעול מתחת למים לזמן הרבה יותר מאשר מאפשרים מנועי דיזל-חשמל של הצוללת. העיתון הגרמני 'דר שפיגל' כתב שהצוללת מסוגלת לפעול מתחת למים במשך 18 יום רצופים. דולפין 2 תהיה ארוכה יותר מקודמותיה ויהיו בה תאים מיוחדים ליציאה וקליטה של צוללים".

"ממשלת גרמניה אישרה באחרונה ייצור עוד שלוש צוללות 'דולפין', והן יהיו מוכנות כאשר הצוללות בנות הדור הראשון ייצאו משירות. כך יובטח שלישראל יהיה צי של שש צוללות שיבטיחו את ההרתעה הגרעינית הימית של המדינה", מסכם הפרסום באתרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית