סייבר ו-9 גרם סם: משבר בין ישראל לרוסיה

נעמה יששכר, ישראלית בת 25, נידונה ל-7.5 שנות מאסר על עבירות סמים ברוסיה. בישראל גינו ואמרו כי מדובר במנוף לחץ לשחרור אזרח רוסי שעומד בפני הסגרה לארה"ב, בגין עבירות סייבר. ההתפתחויות עלולות להביא להידרדרות ביחסים עם אחד השחקנים המרכזיים במזה"ת

 

פוטין ונתניהו. צילום: AP

לכאורה, מדובר כאן בשני מקרים פליליים של שני אזרחים פשוטים. אך מתחת לפני השטח, צעירה ישראלית ואזרח רוסי עומדים מאחורי משבר מחריף ביחסים בין ישראל לרוסיה.

במרכז הפרשה עומדים, כאמור, שניים. נעמה יששכר, ישראלית-אמריקנית בת 25, שנעצרה ברוסיה לפני כמה חודשים בחשד להחזקת סמים. על פי פרסומים שונים, היא אפילו לא נכנסה למדינה באופן רשמי והייתה בטיסת המשך ליעד אחר, כשלפתע עצרו אותה השוטרים בנמל התעופה ומצאו בין חפציה מעט יותר מתשעה גרם של חשיש. לטענתה היא כלל לא ידעה על החומר שנמצא בין חפציה.

האקר רוסי או "אדם ממוצע"?

בית המשפט ברוסיה גזר עליה 7 וחצי שנות מאסר בפועל. בישראל טוענים, על פי פרסומים שונים, כי הרוסים ביקשו להחמיר בעונשה ובתנאי מעצרה על מנת להפעיל לחץ לשחרור אזרח רוסי, שעצור בישראל, ונמצא בהליכי הסגרה לארה"ב בחשד לעבירות סייבר והונאה.

אותו אזרח רוסי, אלכסיי בורקוב, שוחח עם רשת RT הרוסית וסיפר: "אני אדם ממוצע. עסקתי באבטחת סייבר ותכנות, עבדתי עם מסדי נתונים. אני הכרתי אנשים שפרצו אבל אני לא ביצעתי את הפשעים שאומרים שעשיתי. האמריקנים פשוט החליטו להאשים אותי בהכל".

על פי פרסומים ברוסיה, בין הצדדים התקיימו דיונים על החלפת העצורים, אך ישראל למעשה כבר החלה בתהליך ההסגרה לארה"ב, ולכן עצרה את המהלך. עוד דווח ב-RT כי ישנה הערכה כי גם בעקבות אי הקמת הממשלה הנושא לא קודם.

 

לאחר גזר הדין שניתן היום, מסרו משרד החוץ: "ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן היום ברוסיה לאזרחית הישראלית, נעמה יששכר. מדובר בענישה כבדה חסרת פרופורציות כלפי צעירה ישראלית ללא עבר פלילי, שהייתה בטיסת מעבר בשדה התעופה במוסקבה, בדרכה לישראל. לצערנו, השלטונות הרוסיים לא נענו עד כה להפצרותינו לטפל במקרה בהלימה לנסיבות מעצרה".

בישראל דווח מפי גורמים מדיניים כי "הרוסים חצו את כל הקווים האדומים בפרשה הזו".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר היום כי "נתניהו פעל באופן אישי בעניינה של נעמה יששכר בשבועות האחרונים. רה"מ נתניהו שוחח על כך עם הנשיא פוטין בביקורו בסוצ'י לפני מספר שבועות וחזר והעלה את הנושא בשיחתם הטלפונית השבוע".  

"כמו כן", נאמר עוד בהודעת ראש הממשלה, "הרשויות בישראל פעלו בעניינה של יששכר במשך כל תקופת מעצרה. ישראל העבירה מסר ברור: הענישה שהתביעה הרוסית מבקשת אינה מידתית ואינה הולמת את אופי העבירה המיוחסת ליששכר. רה"מ נתניהו ביקש הקלה הן בעונש והן בתנאי החזקתה של נעמה".

האינטרס הרוסי

בישראל הסבירו עוד כי החלפת עצורים אל יצאה לפועל, כי "גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה. לאחר פגישתם של ראש הממשלה והנשיא פוטין בסוצ'י, התקשר ראש הממשלה לאימה של נעמה ועדכן אותה בשיחה. ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר את נעמה יששכר ולהשיבה לחיק משפחתה".

אם נצא מנקודת הנחה כי אלכסיי בורקוב הוא לא האזרח הרוסי היחיד שנעצר ברחבי העולם בחשד לעבירות מתחום הסייבר, לא מובן מדוע רוסיה מתעקשת להשתמש בנעמה יששכר כמנוף לחץ לשחרורו. מנוף לחץ על גרמים בודדים שנמצאו בתיקה של צעירה שחזרה מטיול? נראה שהרוסים בחרו ביששכר במיוחד, גם בשל היותה ישראלית, אך גם בשל היותה אזרחית אמריקנית. ניתן רק להעריך כי לרוסים אינטרס ברור למנוע את נפילתו של בורקוב לידי האמריקנים.

  

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית