ארה"ב מפתחת פתרון נגד תקיפות סייבר על מטוסים

חברת ריית'יאון האמריקנית מפתחת מערכת התרעה שתוכל למנוע תקיפות סייבר על מטוסים, כלים בלתי מאוישים ואפילו טילים

ארה"ב מפתחת פתרון נגד תקיפות סייבר על מטוסים

מטוס F-15 אמריקני (ארכיון). צילום: AP

מסוק קרב ממריא למשימתו ולפתע מבחינים הטייסים שספרות מד הגובה אינן זזות. המנוע נחלש והמסוק מאבד גובה. על לוח המכשירים מופיעה אזהרה באדום "תקיפת סייבר. עוד כמה שניות והמסוק מתרסק אל הקרקע". זה תרחיש שארה"ב מתכוננת אליו, שהוצג בסימולטור בבסיס של הצבא ארה"ב בווירג'יניה, שם מפתחים מומחי חברת ריית'יאון מערכת התרעה חדשה מפני איומי סייבר.

גרג פריי, מומחה להגנת סייבר בריית'יאון, הסביר ל"דיפנס וואן" כי בכל מטוס או מסוק מותקנת מעין מרכזיית נתונים אלקטרוניים ואביוניים. אל המרכזייה הזו מתחברות מערכות רבות כמו GPS, בקרת הדלק, הטייס האוטומטי – כל הנתונים האלה יכולים בנקל ליפול קרבן למתקפת סייבר של האקרים.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

לחברת ריית'יאון הגיעו תלונות רבות על חשש למתקפות סייבר נגד כלי טיס. העיתון וושינגטון פוסט פרסם בקיץ כי האקרים שהופעלו על ידי חיל האוויר האמריקני, גילו נקודות תורפה במערכות שונות במטוסי קרב F-15, כאלה שמאפשרות לתקוף אותם באמצעות סייבר. בנוסף פורסמו בעבר ידיעות על החדרה אלקטרונית של נוזקות למסוק על ידי האקרים שהפעילו מחשב לוח, טבלט פשוט.

מניעת תקיפה של כלי רכב ועד טילים

ריית'יאון לא חשפה עד כה את מהות הטכנולוגיה החדשה של התרעה נגד מתקפת סייבר על כלי טיס, אך מסרה שניתן יהיה בעזרתה להתריע ולבלום תקיפות על מטוסים, כלי טיס בלתי מאוישים, כלי רכב ואפילו טילים. השלב הראשון לבלימת ההאקרים לא יהיה אוטונומי-אוטומטי אלא יופעל על ידי הטייסים. מהנדסת פרויקט המערכת החדשה, אמנדה ביוקנן, הסבירה שמערכת ההתרעה תעביר לטייס מידע על סביבתו האלקטרונית של כלי הטיס כדי שיוכל להפעיל אמצעי נגד.

המערכת נוסתה בסימולטור, ובאחד התרגילים "שיחקה" המהנדסת את תפקיד ההאקרית ו"הפילה" מסוק קרב על ידי הפסקת פעולת מנועיו.