איראן ממקדת מאמץ בביסוס השפעה כלכלית באזור

הצורך להעשיר את הקופה באיראן לאחר שנים של תמיכה באסד, מביאים את טהרן לרכז מאמץ בחיזוק הקשרים הכלכליים עם עיראק וסוריה. מפתיחת סניפי בנק ועד ייצוא – כך פועלת איראן בתחום הכלכלי

מפקד כוח קודס, בכיר דת שיעי עיראקי והמנהיג העליון של איראן חמינאי. צילום: AP

לפי דיווח של מרכז המידע למודיעין ולטרור, איראן ממשיכה בביסוס השפעתה הכלכלית בסוריה ובעיראק. המהלך של האיראנים נובע ככל הנראה מרצונם להחזיר לקופה בטהרן חלק מההשקעה בלחימה לצד אסד בשנים האחרונות.

כחלק ממאמץ זה, שר הנפט הסורי ביקר בסוף ספטמבר באיראן ודן עם בכירים כלכליים איראנים בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי האנרגיה, התעשייה והמסחר. במקביל, הודיע בכיר כלכלי הטהרן, כי הבנק האיראני פארסיאן, הנתון תחת סנקציות אמריקניות בשל קשריו עם משמרות המהפכה, קיבל אישור מהבנק המרכזי העיראקי לפתוח שבעה סניפים בעיראק.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי אותו דיווח, שר המסחר והתעשייה האיראני הציע להקים גוש כלכלי משותף בין איראן, עיראק, סוריה ולבנון. הוא עדכן, כי סוריה מקיימת בימים אלה שיתוף פעולה עם ארגון הגיאולוגיה האיראני לצורך בחינת אפשרות להסתייע בטכנולוגיות ובציוד איראניים לפיתוח המכרות בסוריה. בפגישה, הוא העלה את הצורך בחיזוק הקשרים בין שתי המדינות בתחומי התעשייה, המסחר והמכרות. הוא קרא להקמת ועדת מומחים משותפת בתחומים אלה, שתבחן את הדרכים להגביר את שיתוף הפעולה בין המגזרים הפרטי והממשלתי בשתי המדינות. הוא ציין, כי בשנה האחרונה גדל היקף המסחר בין איראן וסוריה ב-35 אחוזים.

בנקים, ייצוא וגבולות

כורוש פרויזיאן (Kourosh Parvizian), יו”ר התאחדות הבנקים ומוסדות האשראי הפרטיים באיראן, אמר בכנס שעסק בייצוא איראני לעיראק, כי בנק פארסיאן האיראני קיבל לאחרונה אישור מהבנק המרכזי העיראקי לפתוח שבעה סניפים בעיראק. שני סניפים כבר הוקמו בהשקעה של מאה מיליון דולרים. פרויזיאן ציין, כי הבנקים הפרטיים באיראן מוכנים להבטיח את הצרכים הפיננסיים של יצואני שירותים הנדסיים לעיראק.

בהקשר הביטחוני, אמר שר החוץ הסורי, וליד אל מועלם, כי מעולם לא עלתה על הפרק האפשרות להקמת בסיסי קבע איראניים בסוריה וכי איראן לא ביקשה זאת מסוריה. אמיר חאתמי (Amir Hatami), שר ההגנה האיראני, אמר מצידו כי נדרשת הרחבה של שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. חאתמי הדגיש בפני עמיתו הסורי, עלי עבדאללה איוב, את נכונות איראן לשתף פעולה עם סוריה בתהליך שיקומה. השניים סיכמו על המשך ההתייעצויות ושיתוף הפעולה במישור הבילטרלי והאזורי, והדגישו את חשיבות כינוס הוועדה המשותפת לשיתוף פעולה ביטחוני בין שתי המדינות.

עוד עלתה בהקשר הביטחוני חשיבותו של מעבר הגבול אל בוכמאל - אלקאא’ם, בין סוריה לעיראק, שנפתח מחדש ב-30 בספטמבר לתנועת סחורות ובני אדם. לפתיחת המעבר יש חשיבות אסטרטגית בחיזוק הקואליציה בין סוריה, עיראק ואיראן בפגיעה במאמצי ארה”ב להחליש את הקשרים בין שלוש המדינות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית