רוסיה ביצעה ניסוי מוצלח בטילי השיוט Onyx

הרוסים ערכו ניסוי בירי של הטיל ממערכת השיגור Bastion, ובכך הפך הטיל מבצעי בתוצרתו הקרקעית

 

שיגור טיל יאחונט (ארכיון): צילום: מתוך יוטיוב

לפני מספר חודשים הודיעה רוסיה כי היא מאפשרת להודים להגדיל את טווח טילי הים שלה מדגם BRAHMOS שברשותם מ-300 ל-500 ק"מ. הגדלת טווח הטיל בוצעה באמצעות שינוי פרמטרים בתוכנת הטייס האוטומטי. שינויי הטווח בטילי ה-BRAHMOS וקצב ייצור הטילים בהודו, אפשר לרוסים להמשיך בפיתוח הגרסה המקומית של טיל זה.

מקורו של טיל ה- BRAHMOS הוא בטיל הים הרוסי מדגם Onyx, אשר החל פיתוח ב- 1982 ברוסיה ונעצר עקב חוסר תקציב.  הפרויקט ההודי-הרוסי המשותף של טיל ה- BRAHMOS אפשר את המשך הפיתוח, אשר הגיע לבשלותו המבצעית ב-2002.

פיתוח זה הוליד בהמשך את הטיל מדגם Yakhont, לטווח 300 ק"מ, אשר נמכר לאחר מכן לסוריה, אינדונזיה וויאטנאם. על סמך מקורות שונים, זלג הטיל ככל הנראה גם לחיזבאללה. עצם הימצאותו של הטיל בידי חיזבאללה הוא איום משמעותי על תשתיות מדינתיות קריטיות של ישראל בים ולאורך החוף (עד גבול עזה). כלל הטילים מסדרה זו, אשר הינם טילי שיוט, הטסים במהירות של כ- 2.5 מאך, הם בעלי יכולת פגיעה מדויקת במטרות ביבשה ולא רק במטרות ימיות.

לאחרונה הודיעה רוסיה כי במסגרת תוכנית שדרוג כלי השיט שברשותה יוחלפו גם טילי הים הישנים בטילים חדשים מדגם Onyx לטווח 600 ק"מ. כוונה רוסית זו, אשר החלה לקרום עור וגידים, פורסמה לפני מספר שנים עת החל תהליך שדרוג לצי הים השחור ולצי הים הבלטי.

מגדילים טווחים

זאת ועוד, ברוסיה החלה תוכנית לפיתוח הדור החדש של הטילים מדגם Onyx, לטווח של 800 ק"מ. הארכת טווח הטילים אינו כרוך רק בשינוי ממדי הטיל, אלא בשינוי קונספט מערכתי כולל.

ככל הנראה שבטילים החדשים ישולב ערוץ תקשורת מתקדם, אשר יאפשר תקשורת בין הפלטפורמה המשגרת לטילים ובין הטילים לבין עצמם, על מנת לעדכן את הטילים במהלך מעופם במיקום המטרה.

במסגרת "החייאת" תוכנית ה- Onyx הודיעה רוסיה על שילוב הטילים במערכת השיגור הקרקעית מדגם Bastion. מערכת ה-Bastion כוללת רכבי שיגור לטילים (שעד היום היו בעלי יכולת שיגור טילי Yakhont בלבד), רכב שליטה ובקרה ורכבים עליהם מותקנים מכ"מים ומערכות גילוי פאסיבי.

ב-27 לספטמבר 2019 ביצעה רוסיה ניסוי מוצלח לירי טיל Onyx מרכב Bastion, ובכך הוכרזה מבצעיות הטיל בתצורה הקרקעית שלו. לרוסיה שניים עד שלושה גדודי Bastion באי קרים שבים השחור, המהווים איום על תנועת כלי השיט באזור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית