התוכנית האיראנית לחיזוק צי משמרות המהפכה

איראן לומדת מהנעשה בים סין הדרומי והחליטה ליישם תוכנית דומה לזו של סין, לפיה תפעיל לחופיה במפרץ הפרסי אלפי סירות אזרחיות שיחסמו את הגישה לאויביה. לתפיסה הזו, במידה ותצא לפועל, עלולות להיות גם השלכות על ישראל

 

ספינה חיל הים של משמרות המהפכה 

על רקע התגברות המתיחות בחודשים האחרונים במפרץ הפרסי, הודיע לאחרונה מפקד חיל הים של משמרות המהפכה על הגדלת כוחות הים. חיל הים של משמרות המהפכה אחראי להבטחת השיט ושמירת החוף האיראני (שאורכו כ- 2200 ק"מ), מפני פעולות תוקפנות מהים.

התפיסה האיראנית לשמירת האינטרסים והתשתיות האיראניות לאורך המפרץ הפרסי כוללת יכולת של מניעת גישה ימית, שמשמעותה יצירת שכבות הגנה בטווחים שונים, אשר ימנעו מכלי שיט יריבים לפעול בחופשיות ולהפעיל את אמצעי הלחימה שלהם נגד מטרות איראניות.

כחלק מהתפיסה, ממוקמים על האיים הגדולים שבמפרץ הפרסי, בסיסי צבא של חיל הים של משמרות המהפכה, מהם מופעלים אמצעי גילוי, סוללות טילי חוף-ים, טורפדו וכן מאות רבות של כלי שיט מהירים המצוידים באמצעי לחימה רבים ומגוונים. מגוון האמצעים על האיים מאפשרים את מניעת הגישה ומניעת יכולת הפעולה של כלי השיט של יריבי השלטון האיראני, דוגמת הצי האמריקני.

התפיסה האיראנית החדשה, השואבת השראה מהמיליציות הימיות הסיניות ופעולתם, כוללת יישובם של 32 איים, המצויים בכניסה למפרץ הפרסי. איים אלו ייושבו באזרחים ובדייגים, אשר יוכלו לצאת לים ולחסום עם סירותיהם את הצי האמריקני.

אלפי סירות לחסימת הגישה

תפיסה זו דומה לזו הסינית בים סין הדרומי, לפיה באיים רבים הוקמו כפרי דייגים, המפעילים בחסות ובמימון פיקוד המיליציה הימית, אלפי סירות דיג, המשבשות את פעולת הצי האמריקני, אשר מתקשה לפעול נגד סירות אזרחים.

הכוונה האיראנית היא להפעיל כ- 17,000 סירות דיג באזור זה מתוך הכפרים החדשים שייבנו על האיים. זאת ועוד, התוכנית האיראנית כוללת הקמתם של בסיסים נוספים על האיים ל-51 פלגות מבצעיות, כשכל פלגה תפעיל 50 כלי שיט מהירים מצוידים באמצעי לחימה דוגמת טילים, טורפדו ומוקשים ימיים.

אין ספק שהתוכנית האיראנית המדוברת הינה גרנדיוזית, אך היא בהחלט ברת יישום, ומצביעה מחד על הפקת לקחים, מבצעית ואסטרטגית, מהמתרחש בים סין הדרומי בשנים האחרונות ובמפרץ הפרסי בחודשים האחרונים. מאידך, מצביעה התוכנית האיראנית על הבנת נקודות התורפה האמריקניות. ולזירה הים התיכונית, העברת תורות הלחימה האיראניות לחיזבאללה ולחמאס עשויה אולי להצביע על כך שבעימות הבא בין ישראל לחיזבאללה ו/או בין ישראל לחמאס, עשוי חיל הים הישראלי להתמודד בים מול טקטיקת ה"דייגים" בקנה מידה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית