הפרשה האוקראינית: האופציות שעומדות בפני טראמפ

בארה"ב החל תהליך הדחה נגד הנשיא על רקע הפרשה, במסגרתה מואשם טראמפ שלחץ על נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד ג'ו ביידן. מה עומד מאחורי הסיפור וכיצד הוא יכול להסתיים

הפרשה האוקראינית: האופציות שעומדות בפני טראמפ

טראמפ. האם יסתבך עד הסוף? צילום: AP

הדמוקרטים פתחו בהליך הדחה לנשיא טראמפ, כך הודיעה אתמול (ג') יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. היא האשימה אותו בהפרת החוקה בבקשת עזרה ממנהיג זר לפגיעה במתחרה פוליטי. במקרה זה, ג'ו ביידן, המתחרה הדמוקרטי של טראמפ בבחירות הקרובות בנובמבר 2020.

אז על בעצם הסיפור? הטענה היא שטראמפ ניהל שיחה עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ביולי האחרון וביקש ממנו לפתוח חקירה על, לכאורה, פרשת שחיתות של ג'ו ביידן במדינה. בהמשך נטען כי טראמפ, על מנת להוסיף לחץ, עיכב את התמיכה הכלכלית הביטחונית והאזרחית לאוקראינה בהיקף של כ-300 מיליון דולרים.

למרות האשמת טראמפ, התובע הכללי של אוקראינה אמר כי אין ראיות שביידן או בנו קשורים לפרשת שחיתות במדינה. הסיפור הוא סביב האוליגרך האוקראיני מיקולה זלושבסקי, הבעלים של בוריסמה אחזקות, שהעסיק את בנו הלוביסט של ג'ו ביידן כחבר דירקטוריון החל משנת 2014, ושילם לו 50,000 דולר לחודש. לפי פרסום של הnytimes, ביידן איים לעכב לאוקראינה מיליארד דולר בערבות הלוואות בארצות הברית אם מנהיגי אוקראינה לא יפטרו את התובע הבכיר במדינה שהחל לחקור את חברת האנרגיה שבנו של ביידן הועסק בה (בוריסמה אחזקות). "גורמים במשרד החוץ באותה עת חשבו שהקשר יכול לסבך את הדיפלומטיה של סגן הנשיא ביידן באוקראינה, אמרו בכירים לשעבר", כך לפי הפרסום.

נשיא אוקראינה ולדימיר זילנסקקי. צילום: AP

לאחר שיח ער בתקשורת האמריקאית טראמפ אמר שיסכים לפרסם את תמלול השיחה מיולי כדי להראות שהכל כשר. נזכיר כי זו הפרשה השנייה המהותית שטראמפ מנהל במהלך כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב, לאחר שהואשם בניהול מגעים עם הרוסים לטובת זכייה בבחירות 2016. בפרשה ההיא (דו"ח מולר) נמצא שלא הייתה חריגה מצידו של טראמפ בניהול הקמפיין לנשיאות. התובע הכללי של ארה"ב זיכה אותו מהחשדות לאחר חקירה של חודשים, והחל לבחון האם המעקב של שירותי הביון האמריקנים אחרי מועמד לנשיאות היה חוקי.

האפשרויות של טראמפ

אין ספק כי הפרשה הנוכחית מטילה, שוב, צל גדול על כהונתו של טראמפ. בעוד הוא זכאי עד שלא הוכח אחרת, הדמוקרטים רוצים לצבוע אותו כאיש שלא בוחל בשום אמצעי על מנת להיבחר לנשיא ארה"ב בפעם השנייה. אם תמלול השיחה אכן יפורסם לציבור, ייתכנו שני מצבים. ראשון שאין כלום. ואז כל בקשת ההדחה של טראמפ תיעצר והוא יוכל לטעון (כפי שכבר עושה) שמדובר בציד מכשפות שאינו נפסק מאז היבחרו. במצב כזה, טראמפ יוכל להציג את עצמו כקורבן של המפלגה דמוקרטית, שאינה בוחלת באמצעים לעשות מניפולציה על מוסד הנשיאות האמריקני ולזכות בקולות בקלפי על בסיס מסרים לאומניים ופטריוטים.

המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן. צילום: AP

במצב השני התמלול לא יפורסם או יפורסם ולא יזכה את טראמפ, ואז הליך ההדחה ימשיך. במצב כזה תתנהל נגד טראמפ חקירה חוצת אוקיאנוס בין וושינגטון לקייב. במצב כזה, טראמפ יגיע לבחירות עם חקירה שעומדת נגדו או במקרה הגרוע, הליך הדחה שיבשיל להדחה. במקרה כזה, טראמפ לא יוכל לרוץ, והמפלגה הרפובליקנית תצטרך למצוא מתמודד חדש. 

לפי פרסום ברויטרס, פלוסי אמרה כי "שש ועדות הקונגרס חוקרות כעת את טראמפ וימשיכו עם בדיקותיהן כחלק מהחקירה. עוזרים מהבית אמרו כי אותם פאנלים יעבדו בשיתוף פעולה ואז יחליטו האם ועדת השיפוט של הבית צריכה לנסח בקשת הדחה".

 

אולי יעניין אותך גם