"אלפי פעילי דאעש מנסים להשתחרר מבתי כלא"

בארה"ב מזהירים כי לאחרונה זוהו נסיונות התארגנות לשחרור מתחמי כלא, בהם נמצאים עשרות אלפים מפעילי הארגון בסוריה ובעיראק. האמריקנים דורשים ממדינות העולם לקלוט חזרה את הפעילים שיצאו מהן ולהעמידם לדין

"אלפי פעילי דאעש מנסים להשתחרר מבתי כלא"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. האמריקנים מודאגים ודורשים ממדינות אירופה סיוע. צילום: AP

האיום השתחררות לוחמי דאעש מבתי הכלא בהם הם מוחזקים בסוריה ובעיראק הולך וגדל, כך עולה מדו"ח חדש שמתפרסם בארה"ב ודווח ברשת אי.בי.סי. על פי הדיווח, בעוד הנשיא דונלד טראמפ הזהיר גם הוא מפני הדחיפות של הנושא. הוא לקח את הנושא צעד קדימה, ואיים בימים האחרונים לשחרר את לוחמי דאעש בגבולות אירופה אם מדינות לא יפעלו להחזירם.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

השליח המיוחד של ארה"ב לענייני טרור, נתן סיילס, כבר התריע על הנושא הזה לאחרונה, אך לא אמר אם ארה"ב מתכננת להוציא לפעול את האיום של טראמפ. סיילס אמר לרשת אי.בי.סי כי "אף אחד לא יכול לחזות מה יקרה מחר בסוריה, שלא לדבר על חודשיים או שישה חודשים מעכשיו. אנחנו לא רוצים להניח שהיציבות היחסית שאנו רואים כיום היא משהו מתמשך".

על פי דו"ח של מכון מחקר, דאעש "נערך לשחרור לוחמיו הנאמנים וחסידיו מבתי הכלא ברחבי סוריה ועיראק". ארגון הטרור מתארגן בתוך כמה מחנות כליאה, אחד כזה הוא מחנה אל-הוול, שנמצא בצפון סוריה ובו נמצאים כיום כ-70,000 מאנשי דאעש, רובם נשים וילדים.

אלפי זרים נותרו

גורמים רשמיים בארה"ב מעריכים כי מעבר ל-8,000 לוחמי דאעש עיראקים וסורים, ישנם כ- 2,000 לוחמים זרים במחנות המעצר, שלרוב מנוהלים על ידי כוחות כורדים מקומיים הנתמכים על ידי ארה"ב.

סיילס אמר לרשת הטלוויזיה האמריקנית כי ארה"ב ערה לכמה דיווחים מטרידים על מתחם אל-הוול ומחנות אחרים, וגילתה "כמה ניסיונות בריחה מבתי הכלא האלה במהלך החודשים האחרונים. זה רק מחזק את הצורך הדחוף לדאוג להשיב את הלוחמים הזרים למדינותיהם".

על פי הדיווח באי.בי.סי, ארה"ב מפצירה במשך חודשים במדינות ברחבי העולם להחזיר את הזארחים שלהם שהצטרפו לדאעש – להעמידם לדין או לשקמם. אבל לטראמפ, כך דווח היה מסר קיצוני יותר. טראמפ אמר ביום שישי בחדר הסגלגל בבית הלבן: "בשלב מסוים אני אצטרך לומר 'אני מצטער, אתם מחזירים אותם או שאנחנו נניח להם לעבור חזרה לגבולותיכם'. הם בעיקר יוצאים מאירופה ועשינו להם טובה אדירה. אז הם צריכים לקבל את ההחלטה שלהם. אחרת, אנחנו משחררים אותם".

בינתיים, טוענים ברשת אי.בי.סי, ארה"ב פועלת לחיזוק מחנות הכליאה של דאעש, אך היא גם קוראת גם למימון נוסף מצד מדינות אחרות, בפרט אלה החברות בקואליציה נגד דאעש.

אולי יעניין אותך גם