הכל כלול, ולא מאויש: קונספט חדש לכלי שיט בעל אוטונומיות מלאה

שתי חברות הציגו את ה-TX-ship, שפותח כדי להשיג יכולת מבצעית דומה לכלי שיט צבאי מאויש. הכלי יאפשר לחימה תת-ימית, יכולות אש מרובות והגנה מפני טילים

הכל כלול, ולא מאויש: קונספט חדש לכלי שיט בעל אוטונומיות מלאה

כלי שיט בלתי מאויש תוצרת אמריקנית (ארכיון): AP

חברת THALES ו-Steller Systems הציגו קונספט של כלי שיט צבאי בעל אוטונומיות מלאה. כלי השיט האוטונומי, המכונה TX Ship, אשר פותח בשותפות על ידי שתי החברות, מיועד להשיג יכולת מבצעית מלאה כמו של כלי מאויש, והוא יאפשר כוח אש משמעותי ויכולות לחימה משולבות – לחימה תת-ימית, לחימת שטח, גילוי ונטרול מיקוש, יכולות נגד מטוסים, הגנה עצמית מפני טילים ותקיפת מטרות ביבשה.

הכלי צפוי להיות בעלות זולה משמעותית מכלי שיט מאויש. קונספט כלי השיט הלא מאויש החדש פותח על בסיס בדיקת התכנות של כלי שיט לא מאויש לגילוי ולחימה נגד צוללות - Sea Hunter, אשר נבנה במסגרת פרויקט של DARPA (סוכנות המחקר והפיתוח של משרד ההגנה האמריקני), המכונהAnti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel (ACTUV).

ה-Sea Hunter הינו כלי שיט בדחי של כ-145 טון, מהירות מרבית של 27 קשרים, ובעל טווח פעולה מרבי של עד 9,000 מייל. בחינת הכלי ופיתוחו ממשיכים בימים אלה.

פיתוח כלי השיט הלא מאויש החדש, TX Ship, הצפוי להתחיל בקרוב, הינו מרכיב במענה האסטרטגי אמריקני (האסטרטגיה המכונה – Off-Set Strategy), נגד תפיסות הלחימה בים של סין ורוסיה, המדגישות אסטרטגיה של מניעת גישה. אסטרטגיית מניעת הגישה הסינית והרוסית, המכונה Anti-Access/Area-Denial, הינה גישת הגנה בת שתי שכבות, למניעת תמרון היריב לשטח ימי מוגדר ומניעת יכולות הלחימה מהיריב.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הרוסים והסינים מיישמים גישה זו באמצעות יכולות גילוי ימיות שונות ויכולות לחימה מתקדמות, המתבססות על תקיפת כלי שיט מרובת טילים ומתואמת של טילי שיוט וטילים בליסטיים, מולם מערכות ההגנה ויכולות ההגנה של כלי השיט האמריקניים מוגבלות מאוד.

תפיסת פיתוח כלי השיט הלא מאויש מבוססת על כך שצי ספינות השטח של האמריקנים, כולל נושאות המטוסים, הינו פגיע מאוד ונדרש להגן עליו. פתרון ההגנה מבוסס על כלי שיט לא מאויש, קטן יחסית, בעל יכולת תמרון טובה ונושא מגוון רחב של יכולות נגד הצי הסיני והצי הרוסי.

הגישה האמריקנית החדשה שונה לחלוטין מהגישה האמריקנית המסורתית של שימוש בכלי שיט גדולים, בעלי יכולות מרובות, והיא נולדה בעיקר כתוצאה ממירוץ החימוש הסיני ומגוון יכולות התקיפה בים המפותחות ונכנסות לשימוש מבצעי על ידי סין.

הגישה החדשה כוללת צי בו יופעלו 355 כלי שיט מלחמתיים, לרבות נתח גדול יחסית של כלי שיט לא מאוישים. כל כלי השיט יופעלו ברשת ובאמצעות מערכות שליטה ובקרה אחודות. הצי האמריקני צפוי להתחיל בקרוב בביצוע בדיקת התכנות מקיפה מול מספר חברות, על מנת להתחיל בפיתוח הפלטפורמה הלא מאוישת.

 

אולי יעניין אותך גם