התקיפה בלבנון: רחפנים ישראליים פעלו בדאחייה?

מסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה בלבנון חשפה, לטענת הממשל במדינה, את הרחפנים ששימשו לכאורה את ישראל בתקיפה במעוז חיזבאללה. אבל בדיקת הממצאים שהוצגו מעלה שאלות לגבי הגרסה הלבנונית

 
התקיפה בלבנון: רחפנים ישראליים פעלו בדאחייה?

זירת התקיפה ברובע הדאחייה בביירות. צילום: AP

לבנון הציגה את הרחפנים, שלטענתה לקחו חלק באירוע בדאחייה המיוחס לישראל. הרחפנים הם מסוג x8 coaxial, וחיפוש קצר ברשת יעלה כי רחפנים כאלה נמכרים באופן מסחרי. אותו אירוע, על פי פרשנות בלבנון, גרם לפיצוצים בשכונה בה מתגוררים רבים מאנשי ארגון חיזבאללה. במגזין טיימס נטען כי הרחפנים גרמו לנזק במערבל דלק מוצק ששימש את חיזבאללה.

אתכם בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הרחפנים שהוצגו במסיבת עיתונאים בלבנון, שנערכה לפני כשבועיים, כוללים שני מנועים לכל זרוע. על פי המצגת במסיבת העיתונאים, הרחפן כלל רכיב תקשורת של חברת קומטקט הישראלית. מדובר ברכיב מסוג M2DLS  עם טווח של 40 ק"מ (לפי אתר החברה) הוא הושק ב-2017. מכיוון שהרכיב נמכר באופן מסחרי, לא מן הנמנע שגורמים נוספים בעולם יכולים לרכוש אותו, כולל יצרני רחפנים מסחריים. הטענה לפיה המודיעין הישראלי בנה רחפן כזה עם רכיבים ישראליים כדי להפעיל אותו בלבנון, כמוה כמו להאשים את ישראל בשלומיאליות. 

בחינה של הרחפנים תראה כי הם נראים שלמים, וכמעט ללא פגע. אם מדובר ברחפן תוקף שהיה אמור להתפוצץ על המטרה עם מנגנון הפעלה מרחוק, הממצאים אינם מאששים זאת. לעומת זאת, במצגת הלבנונית נטען כי הרחפן נשא מטען מלבני שחור שלא ברורה מטרתו. המטען היה מחובר לתושבת בתחתית גוף הרחפן. אם אכן הרחפנים גרמו לפיצוצים, כפי שנטען בתקשורת הלבנונית, יש להניח כי הם הטילו משהו על המטרה.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: הצצה לגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס

עוד חשפו במצגת הלבנונית את תכנית הטיסה של הרחפן תחת הטענה שהיא הוטענה מראש, והרחפן פעל באופן אוטונומי בחלק מנתיב הטיסה. על פי הנתונים שנחשפו, נקודת ההפעלה הייתה חוף הבונים, ומשם הרחפן עשה מסלול מספר ק"מ. היות והתקשורת עם הרחפן מתנהלת ב-WIFI או ב-LTE, מדובר במרחקים שקשה לראות כיצד מישהו מצליח להגיע אליהם ללא ממסרים בדרך.

החשיפה הלבנונית שופכת פרטים נוספים אודות המקרה, אך אינה מצביעה באופן עובדתי כי מדובר בכלי ישראלי או בפעולה ישראלית. כמו גם, מהות הפעולה לא נחשפה במצגת, כך שהתזה שישראל לקחה סיכון כה גדול לפעול באמצע דאחייה, ועוד עם רחפנים רועשים שהשאירו עקבות לחברות ישראליות, נשארת במהימנות נמוכה. אלא אם מדובר בתרחיש שבו הרחפנים שימשו כיסוי לפעולה אחרת ישראלית - הוכחות לכך לא סופקו.