הערכה: מל"ט איראני חמוש בטילים תקף בסעודיה

תמונות לוויין שפורסמו מהאתרים שנפגעו בתקיפת מתקני הנפט במדינה, מצביעות על פגיעות מדויקות שלא מאפיינות ירי טילי שיוט. ייתכן והמתקפה בוצעה מאיראן ושילבה בין השניים

הממשל האמריקני פרסם היום (ב') תמונות של מתקני הנפט שהופצצו בסעודיה. בתמונות נראות פגיעות מדויקות מאוד, שאינן מזכירות נזק של טילי שיוט או כטב"מ תוקף. מכאן, ניתן להעריך כי ככל הנראה מדובר גם בכטב"מ חמוש בטילים שהשתתף בירי. התקיפה מיוחסת לאיראנים, על אף שארה"ב לא סיפקה עד כה הוכחות. תמונות הפגיעות מטילות צל על התזות הקודמות שגרסו כי התקיפה בוצעה על ידי טילי שיוט מסוג 'קודס' הנמצאים בידי החותים בתימן.

על פי פרסומים שונים היום, טען דובר הצבא הסעודי כי התקיפות לא בוצעו משטח תימן. אם אכן מדובר בתקיפה של כטב"מים איראניים עם טילים, ייתכן וסבירות גדולה שאלה המריאו משטח איראן. אם אכן זהו המצב, עולה השאלה מדוע ארה"ב, שמפעילה מנגוון אמצעי איסוף באזור לא מפרסמת ממצאים. אחת האפשרויות היא כי האמריקנים לא יודעים מאיפה בוצעה התקיפה. אפשרות שנייה היא שהם יודעים, אבל לא רוצים לחשוף. זאת, היות וחשיפה כזו תחייב אותם להגיב, וכרגע זה לא באינטרס של טראמפ.התקיפה בוצעה במתקני נפט באזור Buqayq בסעודיה. אם אכן השתתפו בה מל"טים איראניים, ישנן מספר אפשרויות מאיפה אלה יצאו. אתר Dronecenter.bard.edu מפרט את המקומות בהם נרשמה בעבר פעילות מל"טים איראנית. כל הבסיסים נמצאים בטווח של מספר מאות ק"מ ממקום התקיפה בשטח איראן. קרי, הלוך חזור מדובר בטווח של פחות מ-1500 ק"מ.

אין ספק כי אם אכן מדובר בתקיפה משולבת של טילי שיוט ומל"טים תוקפים שהמריאו מאיראן, זו עליית מדרגה בתעוזה האיראנית. עד כה, הקפידו בטהרן להשתמש בכסות החות'ים, חיזבאללה או הג'יהאד האסלאמי, ארגוני הפרוקסי, על מנת לטשטש עקבות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית