"חוקרים את החוקרים": ראשות ה-FBI נותנת את הדין

הממצאים הראשונים מבדיקת פעילות קהילת המודיעין בפרשיית המעורבות הרוסית, מפתיעות בהיקף ובעוצמה. עוד פרק של "בית הקלפים"

 
"חוקרים את החוקרים": ראשות ה-FBI נותנת את הדין

ראש ה-FBI לשעבר ג''ימס קומי. צילום (ארכיון): AP

תוצאות ראשונות של "חוקרים את החוקרים", בדיקת פעילויות קהילת המודיעין האמריקנית בנושא המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, התחילו להתפרסם. הן מפתיעות בעוצמה ובהיקף החקירות המתנהלות נגד ראשי ה-FBI  המעורבים בפרשיית "בית הקלפים".

המפקח הכללי במשרד המשפטים, שהוא למעשה מבקר הפנים, פרסם תוצאות חקירה הנוגעת לראש ה-FBI, ג'יימס קומי. חודש לאחר שפוטר, פשטו סוכני ה-FBI  על ביתו והחרימו מסמכים מסווגים שהיו ברשותו. אחד המסמכים דן בפגישת תדרוך שערכו ראשי קהילת המודיעין לנשיא המיועד דונלד טראמפ ב-6 בינואר 2017 בניו יורק .  

כהכנה לתדרוך נערכה פגישה מקדימה של ראשי קהילת המודיעין, ובה החליטו כי לאחר תדרוך משותף, יישאר ג'יימס קומי, ראש ה-FBI, ביחידות עם הנשיא הנבחר ויעדכנו בתיק "מסמכי סטיל", שחובר על ידי סוכן מודיעין בריטי בדימוס. הידיעה המסעירה בתיק אומרת כי בידי הרוסים קלטת וידאו עליה מוקלטים טראמפ וזונות בבית מלון רוסי בשנת 2013. קומי היה אמור להסביר לטראמפ כי החומר איננו מאומת, אולם הוא נאלץ לעדכנו כי הוא נמצא בידי עיתונאים.

ראשי קהילת המודיעין סברו כי פגישה ביחידות תמנע מטראמפ את התחושה כי חזרו ימי אדגר הובר, ראש ה-FBI במשך כחמישים שנה. תקופת הכהונה הארוכה מיוחסת לתיקים מפלילים שהחזיק על נשיאים להם היה כפוף.

פגישת הכנה מקדימה נוספת של קומי נערכה עם צוות ה -FBI שחקר את הקשרים בין טראמפ ואנשיו לבין הרוסים (צוות החוקרים פוטר בהמשך מה-FBI או אולץ לסיים את תפקידו). בפגישה הנחו אנשי הצוות את קומי לכתוב במדויק את תגובתו של טראמפ לעדכון על נושא הקלטת. עם חזרתו למכונית, לאחר הפגישה עם הנשיא, חיכה לו מחשב מסווג עליו כתב את תגובת טראמפ. כאשר הגיע למשרדי ה-FBI בניו יורק, התקיימה גם שיחת וידאו משלימה עם הצוות בוושינגטון.

באופן מוזר, וכנראה לא מקרי, פורסם תיק "מסמכי סטיל" במלואו בתקשורת האמריקנית, ימים ספורים לאחר מכן. בכך, נפתח מחול השדים סביב המעורבות הרוסית בבחירות, הקשרים המיוחדים בין אנשי טראמפ לרוסים והחומר המרשיע שבידי הרוסים.

הדרך לאישום הראשון

ג'יימס קומי לא הצליח למנוע את התחושה כי איננו פועל בשיטות הובר ופוטר מתפקידו חמישה חודשים לאחר מכן. התובע הכללי שקיבל את דו"ח המפקח הכללי, החליט בסופו של דבר לא להעמיד  את קומי לדין על תיק זה.    

גם  בעניינו של סגן ראש ה-FBI  , אנדריו מקייב, נערכה חקירה שנחשפה בבקשה שהגישו עורכי דינו שלא להעמיד את מרשם לדין פלילי בעוון הדלפת מידע לתקשורת. מקייב מואשם כי שיקר לחוקרים בארבעה מקרים שונים. ממידע חלקי שהתפרסם, הדלפה אחת קשורה לנושא חקירת פרשיית המיילים של הילרי קלינטון.  

זה יהיה כתב האישום הראשון  שיוגש נגד איש ממשל בפרשה הקשורה לבחירות לנשיאות 2016. ניתן לשער כי תהליך דומה מתקיים בעניינו של סגן ראש אגף הריגול הנגדי בארגון, פיטר סטרוזק, שהיה הרוח החיה מאחורי החקירות. הוא, כזכור, הביע בשיחות הוואטסאפ את טינתו לנשיא והתבטא כי יפעל להדחתו.

 דו"ח "חוקרים את החוקרים" הבא עוסק בבקשות לאישור צווי האזנה ומעקב אחר אנשי הצוות של המועמד ואח"כ הנשיא טראמפ. הדו"ח הוגש וצפוי להתפרסם בימים הקרובים. הטענה הנבחנת בו היא האם ראשי ה-FBI ומשרד המשפטים הסתירו מבית המשפט הפדרלי המיוחד, כי הבקשות התבססו על מידע לא מאומת, "מסמכי סטיל". 

בוושינגטון הפוליטית סבורים כי המעורבים בבקשת הצווים, ובהם קומי ומקייב, צפויים לעמוד לדין. לאחר דו"חות אלה יתפרסם, במועד לא ידוע עדיין, דו"ח מקיף על הסיבות והאנשים שהתניעו את החקירה נגד הנשיא הנבחר טראמפ. בדו"חות אלה תהיה התייחסות גם לפעילות אנשי CIA. לתובע המיוחד המטפל בתיק ניתנו סמכויות העמדה לדין.

רשימות המשטים והמשוטים בפרשת "בית הקלפים" עדיין פתוחות, נראה כי קומי זז משבצת אחת מרשימת המשוטים לכיוון רשימת המשטים.

אולי יעניין אותך גם