הריגול אחר טראמפ: בין איראן לתאים מזויפים

הפרסום אודות מעורבות ישראל בריגול נגד הבית הלבן גרם למבוכה. כולם מיהרו להכחיש, אך בתקופה שבה נשקלת התקרבות בין ארה"ב לאיראן - קשה שלא להאמין כי לישראל יש אינטרס לרגל. אבל יש גם הסברים אחרים לסיפור. פרשנות 

הריגול אחר טראמפ: בין איראן לתאים מזויפים

נשיא איראן רוחאני ונשיא ארה"ב טראמפ. עילה לריגול? צילום: AP

על פי הפרסום של פוליטיקו, הממשל האמריקני חשד כי המודיעין הישראלי התקין תאים סלולריים מזוייפים (סטינגרים \ IMSI-catchers) בסביבת הבית הלבן על מנת לעקוב אחרי ממשל טראמפ. אם הטענה בפרסום נכונה, היא בבחינת "יריקה בפרצוף" לממשל הנוכחי, שנחשב תומך ישראל נלהב. עם זאת, בירושלים מיהרו לפרסם הכחשות גורפות בטענה כי ישראל אינה מרגלת בארה"ב. נזכיר בהקשר זה, כי לאחר פרשת פולארד, ארה"ב וישראל הגיעו להסכם שהמוסד לא פועל יותר בתחומי ארה"ב. האם ההסכם מיושם במלואו? ובכן, זה הניצוץ שזרק לאוויר כתב פוליטיקו.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: הצצה לגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס

"ככל הנראה, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא דונלד טראמפ, אמר אחד הפקידים לשעבר, כמו גם את עוזריו הבכירים ומקורביו - אם כי לא ברור אם המאמצים הישראלים הצליחו", כותבים בפוליטיקו. ראוי לשים לב כי הדיווח מתבסס על פקידי ממשל אמריקנים עלומים (מאפיין את התקשורת בארה"ב) וכן יש לשים לב לעיתוי הפרסום, שבוע לפני הבחירות בישראל. תמימות לא ניתן ליחס לפרסום.

מהם תאים מזוייפים?

ובכן, מדובר בתאים סלולריים המופעלים על ידי גוף שאינו חברת הטלקו (ביון, ביטחוני, פשע) אשר גורמים לטלפון הסלולרי של הקורבן להתחבר לתשתית הזדונית ללא ידיעתו. התא המזויף משדר באותו טווח תדרים של הרשת הסלולרית האמיתית של חברת הטלקו, אבל בהספק גדול יותר. כאשר הטלפון הסלולרי מחפש תא להתחבר אליו (פעולה המתבצעת אוטומטית ברקע כל הזמן), הוא בוחר בתא עם ההספק הגדול ביותר.

כאשר הטלפון מתחבר לתא המזויף, הקורבן לא מרגיש שינוי בכלל וממשיך לגלוש או לדבר כאילו לא קרה דבר. מפעיל התא המזויף מצידו, מקבל גישה לכל התעבורה שאינה מוצפנת (דיבור או נתונים). בנוסף, מפעיל התא יכול לעשות מניפולציות על הטלפון באמצעות הרשת, על ידי שימוש בפרוטוקול SS7 (פרוטוקול איתות אוניברסלי ברשתות סלולריות), כולל התקנת סוס טרויאני במכשיר הקורבן. התקנת סוס כזה תאפשר למפעיל התא שליטה מוחלטת במכשיר הקורבן, כולל גישה לתעבורה מוצפנת (ההצפנה נפתחת במכשיר הקורבן).

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בבית הלבן. צילום: AP

תאים מזויפים כאלה אינם טכנולוגיה חדשה או סודית, ושירותי ביטחון מסביב לעולם עושים בה שימוש נרחב כבר שנים, בין אם למטרות אכיפת חוק בתוך המדינה או למטרת איסוף מידע במדינות זרות. לרוב, שימוש של שירותי אכיפת חוק בתאים כאלה דורש צווים משפטיים. בהקשר של ריגול חוץ, מספיק אישור של מנהל שירות הביון או ראש המדינה, תלוי בנסיבות.

אם אכן אלה תאים שהופעלו על ידי הביון הישראלי, ולא משנה איזה ארגון ביון בישראל, ישנם שני תרחישים. אחד, שהאישור ניתן מירושלים באופן רשמי בגלל הרגישות המדינית. התרחיש השני - מדובר בפעולה שאינה אושרה על ידי ירושלים על מנת לאפשר לראש הממשלה מרחב הכחשה (Plausible deniability). במקרה דנן, כאמור, ראש הממשלה הכחיש מידית ואליו הצטרפו בכירים לשעבר במערכת הביטחון, כולל האלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר.

האג'נדה האיראנית בירושלים

היבט נוסף שיש ליחס לפרשה הוא המקרה האיראני. האג'נדה השולטת בירושלים היא הצורך הדחוף לעצור את הגרעין האיראני, וכל האמצעים כשרים. היות והממשל האמריקני הוא הגורם המרכזי במאמץ זה, ריגול אחרי מקבלי החלטות בבית הלבן יכול לתת לישראל יתרון גדול בתכנון מהלכים מול איראן באמצעות הפעלת מנופים על הבית הלבן. זה יכול לקרות באמצעות פרסום מתקנים גרעיניים סודיים, חומרים מהארכיון או כל שיטה אחרת להטות את הדעות במשרד הסגלגל לכיוון האינטרס הישראלי. אם המשימה כה חשובה, לא מן הנמנע שהרווח בריגול אחרי טראמפ גדול מעלות הסיכון בגילוי הדבר.

אחת המטרות האפשריות של ריגול ישראלי - האג'נדה האיראנית. נשיא איראן חסן רוחאני. צילום:  AP

ראוי לשים לב שטראמפ לא התייחס להאשמות של פוליטיקו (שנחשב כלי תקשורת די אמין) בטוויטר שלו. לרוב, טראמפ משתמש בחשבון שלו בטוויטר בצורה מהירה וישירה בכל הקשור לאירועים סביב הממשל שלו. גורם בכיר בממשל טראמפ אמר כי הממשל אינו "מעיר בנושאים הקשורים לביטחון או למודיעין". ה- FBI סירב להגיב, ואילו DHS והשירות החשאי לא הגיבו לבקשות לתגובה של פוליטיקו. לאחר פרסום הסיפור, אמר טראמפ לכתבים שהוא יתקשה "קשה להאמין" שהישראלים הציבו את המכשירים.

נקודה נוספת שראוי לשים לב אליה היא להקשר של הדברים סביב איראן והבית הלבן. באותו שבוע טראמפ מפטר את היועץ שלו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שהוביל את הקו הניצי נגד איראן. בנוסף, ישנם דיווחים על פגישה קרובה של רוחאני-טראמפ עם אפשרות להמתקת הסנקציות על איראן. ופתאום, נחשף גם סיפור הריגול הישראלי, לכאורה, נגד טראמפ. אם נחבר את הנקודות, אחד התרחישים הוא שמישהו סביב טראמפ מנסה להפוך את תכנית "הלחץ המרבי" על טהרן לפחות לוחצת. תזה אחרת היא ניסיון של גורם ישראלי לפגוע באפשרות שנתניהו יבחר בבחירות הקרובות באמצעות השחרת היחסים בין ירושלים לוושינגטון.

אין ספק כי מדובר בסיפור בעייתי מאד עבור ישראל, שעכשיו, נכון או לא, תצטרך ללבן את היחסים עם הבית הלבן רחוק מעיני התקשורת. בנוסף, סיפור זה צפוי לפגוע בשיתוף הפעולה המתוח גם ככה בין שירותי המודיעין של שתי המדינות. לפני סיום, נציין תזה נוספת הגורסת כי למעשה מדובר בתאים מזויפים שיוצרו על ידי חברות ישראליות, אך הותקנו בסביבת הבית הלבן על ידי גורמים אמריקנים, ומכאן הבלבול. עם זאת, בכתבה של פוליטיקו ניכר כי התחקיר התבסס ברובו על אנשי הריגול הנגדי ב-FBI, שהיו די בטוחים שההפעלה של התאים הייתה ישראלית. לכאן או לכאן, הוכחות לא הוצגו.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות