מחדל במצ"ח: ניסיון גיוס סוכן הסתיים בהתאבדות

כתב אישום שהוגש נגד שני חיילים לשעבר במשטרה הצבאית החוקרת, חושף סיפור קשה במסגרתו הפעילו השניים לחץ על החייל, שישמש כמקור בחקירת עבירות סמים. הוא חזר בו וכמה ימים לאחר מכן נמצא ירוי מחוץ ליחידתו. לטענת המשפחה של החייל, על הפרקליטות הצבאית היה להאשים את שני אנשי מצ"ח באחיות למוות

בית דין צבאי (אילוסטרציה). צילום: אתר צה"ל

כתב אישום שהוגש היום (ה') לבית הדין הצבאי נגד שני חיילים לשעבר בצה"ל, חושף מחדל קשה של מצ"ח שהוביל להתאבדותו של חייל.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

במסגרת כתב האישום מיוחסים לשניים, אשר שרתו במשטרה הצבאית והשתחררו לאחרונה, עבירות של ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. "השניים לא דיווחו על מצוקה נפשית שזיהו אצל חייל אותו ביקשו לגייס כמקור עבור מצ"ח", נמסר מדובר צה"ל. התוצאה של המחדל – התאבדותו של החייל שניסו לגייס כמקור, שנמצא ירוי מחוץ ליחידתו מספר ימים לאחר פגישתו עם הנאשמים. מעבר להגשת כתבי האישום, היבטים פיקודיים וארגוניים מסוימים עודם מצויים בבחינה, כך נמסר מצה"ל.

השניים ניסו לגייס את החייל שישמש עבור מודיע על עבירות סמים שמתבצעות  בבסיס בדרום. על פי הידוע, השניים הפעילו עליו לחץ רב, הוא חזר בו מהסכמתו לשמש כסוכן, ואז כאמור ירה בעצמו למוות.

המשפחה: "צריך היה להאשימם במותו"

במשפחתו של החייל הביעו את מורת רוחם מכתב האישום ואמרו: המשפחה מאוכזבת  מהעובדה שהפרקליטות הצבאית הסתפקה בהגשת כתב אישום המייחס לרכזי המודיעין במצ"ח בגין עבירות שוליות של 'ידיעות כוזבות', 'אי קיום פקודה', ו'התנהגות שאינה הולמת', ובכך הסירה אחריות מרצף הסיבות הקשות האמיתיות שהובילו לסיום חייו".

"המשפחה סבורה כי המוות נגרם בשל מעשיהם הפושעים של רכזי המודיעין במצ"ח מרגע זימונו לחדר רכזי המודיעין ועד למותו הטראגי, וכי יש להאשימם במותו של המנוח. שכן, ברור כי אלמלא פעלו לשבור את רוחו בניגוד לרצונו, אילו היו קשובים למצוקה אותה הביע מפורשות בטלפון בהקשר זה מספר פעמים, ולא היו מסתירים הכל ממפקדיו, אף בשעות החיפושים המאוחרות  – היה המנוח עודנו בחיים", אמרו עוד במשפחה.

מהסנגוריה הצבאית, המייצגת את החיילים, נמסר בתגובה: ״צר לנו על החלטת התביעה הצבאית להגיש כתב אישום נגד החיילים. אין ספק שמדובר באירוע טראגי וקשה, אך אין בכך כדי להצדיק הגשת כתב האישום לבית הדין הצבאי. הדבר ברור גם מסעיפי האישום שהתביעה הצבאית בחרה לייחס לחיילים, שכלל אינם מייחסים אחריות מצד החיילים למותו של המנוח".

"החיילים מבקשים להביע צער עמוק על מותו של המנוח, ושולחים תנחומים למשפחה. הסנגוריה הצבאית תלמד את פרטי האישום ותגיב להאשמות בבית הדין הצבאי", נמסר מהסנגוריה הצבאית.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית