הטובה, המסיבה והתקיפה: גלגול הבטחת הסיפוח

פומפאו וטראמפ סידרו לנתניהו מסיבת עיתונאים דרמטית בה הודיע על כוונותיו לספח את בעקע הירדן. כמה שעות אחר כך הגיעה התגובה של הפלסטינים בדמות ירי "על נתניהו", שנאם בעצרת פוליטית באשדוד. דעה

 
הטובה, המסיבה והתקיפה: גלגול הבטחת הסיפוח

נתניהו "במסיבה". מסיבת העיתונאים בה הודיע על הסיפוח. צילום: AP

מייק פומפאו ודונלד טראמפ מנסים כבר חודשים לקדם תכנית שלום למזרח התיכון תחת הכותרת "תכנית המאה". מתווה הפרסום לא פורסם מעולם לציבור בארץ בשל היעדר יציבות פוליטית בישראל. טראמפ רוצה את נתניהו בשלטון, הוא גם לא מסתיר זאת בין השורות, ולכן פרסום המתווה טרם הבחירות בעוד מספר ימים יכול להוות בעיה לנתניהו שרוצה לקחת מצביעים מימינה. מסתבר שהאויב של הימין, זה הימין יותר.

מצד שני, גם אי פרסום התכנית תחשב כהתערבות בבחירות בישראל מצד הבית הלבן. לפחות כך יטענו משמאל לליכוד. עבור הבית הלבן מדובר במילכוד 22 - מחד הוא פועל בכל העולם באופן רשמי נגד התערבות בבחירות, מאידך הוא מתערב בבחירות בישראל באופן עקיף דרך "תכנית המאה".

כדי לפתור את הבית הלבן מהאשמות של תמיכה בנתניהו , הודיע פומפאו שהוא מתכוון לפרסם את התכנית בקרוב. כנראה לפני הבחירות בישראל שמתרחשות עוד שבוע. תגובת פומפאו גררה הודעה בהולה של נתניהו לתקשורת בארץ אתמול, שבה הודיע ראש הממשלה על כוונתו לספח את שטחי בקעת הירדן וצפון ים המלח.

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו. נתן הבטחה. צילום: AP

להצהרה אין שום היתכנות מעשית בשלב זה לפני הבחירות, ואחרי הבחירות מדובר בתלות בכוחות הפוליטיים שיבחרו. מכאן, שהצהרת נתניהו היא כותרת לכל היותר בשלב זה. מטרתה העיקרית להעביר מצביעים לליכוד ממפלגת ימינה, אפרופו קמפיין הגוועאלד.

מההבטחה למסיבה

עם זאת, חדי העין ישאלו מדוע הודעת הסיפוח עכשיו? ועוד ללא יכולת ליישמה? ובכן, כאן הגענו לשלב "הטובה" (להלן "הטובה") שעושה הבית הלבן לנתניהו. למעשה, נתניהו קיבל "זמן פציעות" מפומפאו, שמתכוון לפרסם את התכנית בקרוב ככל הנראה. בצורה כזו, נתניהו יכול לגרוף מסיבת עיתונאים (להלן "מסיבה") טרם הודעת האמריקנים. כאשר תפורסם התכנית על ידי פומפאו, מצביעי הימין שעברו לליכוד מימינה יישארו עם הבטחת הסיפוח שתמתיק את הוויתורים שישראל תצטרך לעשות.

אזכיר כי הסנטור גרהאם, אוהד ישראל וחבר של טראמפ, כבר אמר בביקורו האחרון בארץ כי הוא יפעל למודל שתי מדינות בין הירדן לתיכון. זאת, מתוך אהבת ישראל. מכאן, שחלומות הסיפוח שקיבלו כבר הכשר משפטי אי שם ב-2012 עם דו"ח אדמונד, כנראה יישארו על מדף ההבטחות הגנוזות של ממשלת ישראל לדורותיה. 

הפסיקו את מסיבה

נמשיך. אחרי שנתניהו מסר את ההודעה הדרמטית, הוא נסע לאשדוד לכנס פעילים. חמאס או ג'יאהד (הייחוס יבחר על פי אינטרס מדיני לא לגרור אלימות יתר בעזה), לא חיכו אפילו רגע, וירו רקטות על אשדוד ואשקלון. הירי לאחר הודעת הסיפוח (להלן "התקיפה") לא היה צריך להפתיע איש. הוא צפוי כמו זריחת השמש. נתניהו מאיים בסיפוח, וארגונים פלסטיניים יורים על ראש הממשלה. תוכנית הריאליטי עונה מספר 71 של המזרח התיכון ממשיכה להיות התכנית הכי טובה בעיר.

ראש הממשלה בזמן "התקיפה". האירוע בו נאם נתניהו בזמן אזעקה באשדוד. צילום: מתוך שידור חי של הליכוד TV

אין ספק כי נתניהו לא אומר דברים באוויר. הוא כנראה ראה את מתווה תכנית המאה שג'ראר קושנר ממשיך לקדם בשנים האחרונות, בעיקר מול ריאד, המתפקדת כבייביסיטר של ירושלים ורמאללה בהקשר זה. עם זאת, נתניהו לא חשף את הוויתורים שתצטרך לעשות ממשלת ישראל תמורת סיפוח, אם יקרה, של בקעת הירדן וצפון ים המלח. נזכיר כי אלה אזורים שכבר הוזכרו בעבר בתקשורת הישראלית כבעייתיים לשליטה צבאית בהיעדר ריבונות ישראלית. בעיקר ציר כביש 90. עם זאת, בין חששות ביטחוניים והבטחות מירושלים למימוש הסיפוח יש פער גדול. בינתיים, מומלץ להמתין עם קורטוב מלח למתווה המלא שמציע טראמפ ולממשלה החדשה שתקום בשבועות הקרובים. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות