סולימאני מוכיח (שוב) שהוא כישלון מבצעי

הפרסום של צה"ל על ירי כושל של רקטות מסוריה בחסות איראן, מדגיש את הכישלון של מפקד כוח קודס לייצר פעילות טרור נגד ישראל. למרות הניסיון לצייר את משמרות המהפכה כגוף מקצועי, האירועים בחודשים האחרונים מוכיחים אחרת. פרשנות

 
סולימאני מוכיח (שוב) שהוא כישלון מבצעי

קאסם סולימאני. צילום: AP

ירי הטילים הכושל שחשף צה"ל, במסגרתו ירו מיליציות איראניות רקטות משטח סוריה שהתפוצצו בגולן הסורי, מצטרף לאירוע הרחפנים בסוריה שבו נתפסו חברי החוליה האיראנית הולכים חשוף מול כלי התצפית של צה"ל, בניסיון חובבני לשגר רחפן לעבר ישראל. נראה כי למרות ניסיונות צה"ל להציג את משמרות המהפכה כגוף מקצועי, האירועים בשטח בחודשים האחרונים מוכיחים כי הוא רווי בכשלים מבצעיים.

שני אירועים אלה חוברים יחד לעוד מספר אירועי ניסיון שיגורי רקטות כושלים מסוריה לישראל בחודשים האחרונים, כולל ירי לא מדויק. לאלה יש לצרף את הכישלון של חיזבאללה לפגוע בחיילי צה"ל עם משגרי נ"ט באזור אביבים, והחלמאות הבלתי נגמרת של האיראנים בבניית מחסני תחמושת ברחבי סוריה ועיראק, חשופים לאור יום לכל מי שמחזיק לוויין , מטוס ביון פשוט או כזה שיכול לקנות תמונות לוויין.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

אם הדימוי שבנה צה"ל לקאסם סולימאני כקצין שטח מוכשר נכונה, יועיל הצבא להסביר כיצד שוב ושוב הביצועים של הכוחות תחתיו בסוריה ועיראק גובלים בחובבנות לכל הפחות. נוסיף לאירועים אלה את הטענות ברשת, גם הן מהיום, לגבי הפצצה ישראלית לכאורה במעבר הגבול בין עיראק לסוריה. זאת, לאחר פרסום תמונות של חברת ISI לגבי מחסנים שנבנו לכאורה על ידי האיראנים בשטח סוריה צמוד למעבר, וההערכה שלהם היום כי יעד ההתקפה הלילה היה אכן אותו בסיס. כל המבנים נבנו בבנייה מהירה, עילית וכאמור חשופה לכל דכפין. לא ממש חשיבה מבצעית כאשר מדובר ביצירת חוצץ לוגיסטי להברחות אמל"ח מאיראן לחיזבאללה.

גם השימוש החוזר באותם שדות תעופה בסוריה לצורך הברחת אמל"ח מאיראן לסוריה ולבנון מעלה תהיות. מדוע סולימאני פועל שוב ושוב באותם מקומות שכבר הופצצו על ידי צה"ל, ונמצאים תחת מעקב רציף שלו.

האמת אי שם באמצע?  

במידה וקונים את הנרטיב שצה"ל מוכר לציבור בשנים האחרונות סביב משמרות המהפכה בסוריה והיכולות המבצעיות של סולימאני, עולה דיסוננס. כיצד קצין כה מוכשר לא מצליח להוציא פעולות נגד ישראל. ובכן, ניתן להניח הנחות קצה שסולימאני חסר יכולות (וסתם בנו לו דימוי) ושצה"ל מציג תוצאות פנומנליות. אולם, סביר להניח כי המציאות לא נמצאת בקצוות.

סביר יותר להניח כי סולימאני, שהצליח במהלך השנים מול דאעש וארגוני גרילה\טרור אחרים במזרח התיכון, לא יודע להתנהל בהצלחה מול צבא מודרני כמו צה"ל. באירוע הרחפנים כדוגמא, צוות ההפעלה לא הבין בכלל שהוא מצולם בתנאי יום ולילה ממרחקים כאלה. צה"ל חיזק בשנים האחרונות משמעותית את אחיזת הגבולות שלו, בעיקר מאז הקמת מערך הגבולות. בחלק מהמקומות ישנן מערכות זיהוי אדם לטווח של עשרות ק"מ, יום או לילה. לזאת יש לצרף שליטה אווירית מוחלטת בשמי סוריה ולבנון כולל הפעלת לוויינים, מטוסי קרב ומל"טים לאיסוף מידע רציף על תאי שטח גדולים.

יש לצרף לכך את הקשיים באספקת אמל"ח איכותי למיליציות מצד משמרות המהפכה ופערים בכוח אדם מקצועי. מפרסומי צה"ל השונים ניתן ללמוד כי אנשי מיליציות נשלחים לאיראן להתמחות במקצועות צבאיים שונים, בעיקר תפעול אמל"ח. כלומר, כמות האנשים המקצועיים לטובת היישומים שסולימאני מחפש, כאלה שמסתובבים באופן חופשי בסוריה או עיראק, ככל הנראה קטנה.

איפה הדיוק?

בהקשר האמל"ח, נראה כי הרקטות שמשוגרות מסוריה בחסות איראנית כושלות או לא מדויקות בעליל. מכאן עולה סברה שכנראה לא מדובר ברקטות תקניות עם אמינות מוכחת. כלומר, כנראה מדובר בייצור מקומי באיכות נמוכה ולא בכאלו שמגיעות ממפעלים באיראן. מציאות זו גם מעמידה בספק את תיאוריות צה"ל לגבי ציר יבשתי איראני-סורי. אם היה קיים בפועל, אולי היינו רואים אחוזי הצלחה טובים יותר מצד המיליציות של סולימאני בסוריה. (ההנחה היא כי באיראן יודעים לייצר רקטות).

לסיכום, על בסיס העובדות הידועות, ניתן ללמוד כי מיליציות מנסות לייצר פיגועים בשטח ישראל מסוריה. ניסיונות אלה היו עד היום באיכות מבצעית נמוכה, כללו אמל"ח שלא פוגע או כושל, צוותי ההפעלה ככל הנראה מורכבים מכוח אדם שאינו עבר הכשרה צבאית ומקצועית מספיקה. מכאן, יש לקחת את הנרטיב המולבש על מציאות זו, סולימאני ושות', בערבון מוגבל. סולימאני אולי מוכשר, אבל מול צה"ל מצליח לו פחות.